Gå til innhold

Klaustrofobiske angstanfall


namenick

Anbefalte innlegg

Jeg har angst for å gå i butikker, være i møter, snakke i forsamlinger osv.

Det er igrunnen ikke så alvorlig, men det at jeg har blitt mer og mer isolert fra venner og familie er verre.

Jeg er nå 42 år, og har vært uføretrygdet i 15 år.

For ca. 17 år siden da problemene toppet seg, var jeg pillemisbruker med overforbruk av Stesolid.

Jeg sluttet å bruke piller i noen år, noe som gjorde at jeg ble mer og mer isolert.

Har begynt med Stesolid igjen, men det er ingen fare for overforbruk som tidligere. Kun 2-3 tabeletter i uka.

Legen min sier at Stesolid og "lykkepillen" er det eneste som hjelper i min tilstand.

"Lykkepillen" ønsker jeg ikke å prøve.

Når jeg bestiller tid hos legen min så opplever jeg at det jeg sier ikke blir hørt, kanskje pga. at legen har dårlig tid, og jeg får da forklaringsproblemer pga. tidspress inne hos legen.

Jeg har brukt samme lege i alle år.

Finnes det noen medisiner som hjelper mot klaustrofobiske angstattack?

For jeg har vært sosialt isolert i over 10 år.

Har lest at Kodein tabeletter hjelper.

Paralgin Forte hjelper litt (2-3 timer), men kan bare ta Paralgin Forte 2-3 ganger i uken pga. bivirkninger.

Det blir Stesolid og Paralgin Forte annenhver dag.

Angsten som av og til går over i depresjoner har jeg sånn noenlunde lært meg å leve med.

Men det å gå ut har bare blitt verre og verre. Gå på besøk er det blitt helt slutt på.

Til og med mine egne søsken og foreldre har jeg ikke hatt noe sosialt samvær med de siste 10 årene!

Gikk ikke i min søsters bryllup.

Jeg får også klaustrofobiske panikkanfall hjemme i min egen stue når noen kommer på besøk.

Situasjonen er uutholdelig.

Har gått til psykolog tidligere.

Dette med å oppsøke ("hoppe i det") situasjoner som jeg har angst for er prøvd.

Jeg har ydmyket meg selv mer enn en gang.

Resultatet er at angsten bare blir forsterket.

Finnes det noen medisiner for min tilstand som er bedre enn, eller altentativt for Stesolid og "lykkepillen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest labamba

Glem "lykkepillen", prøv antidepressiva. Blest man hører om "lykkepillen" i media, er nok ikke helt den korrekte ifølge vitenskapelige studier av antidepressiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lykkepiller" heter på fagspråket SSRI. Når man har agorafobi med panikkangst(høres ut som om du har det) blir man gjerne tilbudt en av disse eller en annen type antidepressiva som heter Anafranil.

I tillegg til disse medisinene bør man få psykoterapi. Dette kan være psykodynamisk terapi (se i din historie hva som har utløst angsten, har noen krenket deg, er du blitt presset til å være for snill osv), det kan være kognitiv terapi eller eksponeringsterapi eller en kombinasjon av disse.

Eksponeringsterapi skal på ingen måte være å "hoppe" i det man har angst for, man skal nærme seg svært, svært langsomt. Boka "Trange rom, åpne plasser" beskriver dette i detalj.

Jeg synes ikke det høres ut som om du har fått noe god hjelp. Hva med å skrive ting ned til legen, bruke mange timer på å finpusse og forberede det? Hvis det heller ikke lykkes, prøv ny lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare dele min erfaring med deg ang "lykkepiller". Jeg har hatt alvorlig panikkangst med depresjon og isolasjon som følge. Kunne ha angstanfall flere ganger hver dag. Våknet også med panikk om natten. Hadde store angstproblemer i 7 år. Tilslutt hadde jeg ikke noe liv og ble alvorlig deprimert. Hadde dempet den verste angsten jeg også med stesolid.

Men da depresjonen ble alvorlig var det ingen vei utenom jeg ville begynne med antidepressiva. Har brukt Cipramil i 10 måneder jeg nå og kan absolutt anbefale den mot panikk lidelser. Har fått en ny hverdag uten angst og har ingen bivirkninger av disse pillene.

Så hvis du ønsker deg en bedre hverdag så glem alt du har hørt om skremselspropaganda. Prøv det, Det kan jo uansett ikke bli verre enn du har det nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem "lykkepillen", prøv antidepressiva. Blest man hører om "lykkepillen" i media, er nok ikke helt den korrekte ifølge vitenskapelige studier av antidepressiva.

Takk for svar!

Jeg vil ta alle svar jeg her får og presentere dem for legen min.

Han blir da nødt til å gjøre et eller annet.

Legen min tror at min tilstand er den samme idag som for 15 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lykkepiller" heter på fagspråket SSRI. Når man har agorafobi med panikkangst(høres ut som om du har det) blir man gjerne tilbudt en av disse eller en annen type antidepressiva som heter Anafranil.

I tillegg til disse medisinene bør man få psykoterapi. Dette kan være psykodynamisk terapi (se i din historie hva som har utløst angsten, har noen krenket deg, er du blitt presset til å være for snill osv), det kan være kognitiv terapi eller eksponeringsterapi eller en kombinasjon av disse.

Eksponeringsterapi skal på ingen måte være å "hoppe" i det man har angst for, man skal nærme seg svært, svært langsomt. Boka "Trange rom, åpne plasser" beskriver dette i detalj.

Jeg synes ikke det høres ut som om du har fått noe god hjelp. Hva med å skrive ting ned til legen, bruke mange timer på å finpusse og forberede det? Hvis det heller ikke lykkes, prøv ny lege.

Kjenner en som bruker SSRI.

Han sier at han må bruke dem.

Men etter hva jeg blir fortalt om bivirkninger så blir jeg skremt.

Skrive ned til legen på forhånd skal jeg nå gjøre.

Om jeg har fått god hjelp?

Jeg får ingen hjelp.

Betalte psykolog 300,- pr time for ca 10 år tilbake.

Han var meget OK, og ting gikk meget bra, men måtte jo avslutte lenge før det var nødvendig.

Og jeg har ikke hatt økonomi til psykolog siden.

Offentlig psykolog har meget lang ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare dele min erfaring med deg ang "lykkepiller". Jeg har hatt alvorlig panikkangst med depresjon og isolasjon som følge. Kunne ha angstanfall flere ganger hver dag. Våknet også med panikk om natten. Hadde store angstproblemer i 7 år. Tilslutt hadde jeg ikke noe liv og ble alvorlig deprimert. Hadde dempet den verste angsten jeg også med stesolid.

Men da depresjonen ble alvorlig var det ingen vei utenom jeg ville begynne med antidepressiva. Har brukt Cipramil i 10 måneder jeg nå og kan absolutt anbefale den mot panikk lidelser. Har fått en ny hverdag uten angst og har ingen bivirkninger av disse pillene.

Så hvis du ønsker deg en bedre hverdag så glem alt du har hørt om skremselspropaganda. Prøv det, Det kan jo uansett ikke bli verre enn du har det nå :-)

Takk for svar, men tror du kanskje har misfortått litt.

Jeg får aldri panikkangst om natten.

Heller aldri når jeg er alene. Kun i nærheten av andre personer.

Før var jeg alltid "trygg" utendørs sammen med folk.

Nå har også det blitt et problem.

Jeg har sjelden depresjoner, det er kun det at jeg ikke våger å være sammen med andre personer.

Og når jeg får panikkangst foran andre personer, så reagerer de vel så sterkt som meg på det de da ser.

Skal høre med legen min ang. Cipramil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som bruker SSRI.

Han sier at han må bruke dem.

Men etter hva jeg blir fortalt om bivirkninger så blir jeg skremt.

Skrive ned til legen på forhånd skal jeg nå gjøre.

Om jeg har fått god hjelp?

Jeg får ingen hjelp.

Betalte psykolog 300,- pr time for ca 10 år tilbake.

Han var meget OK, og ting gikk meget bra, men måtte jo avslutte lenge før det var nødvendig.

Og jeg har ikke hatt økonomi til psykolog siden.

Offentlig psykolog har meget lang ventetid.

Jeg vil STERKT anbefale deg denne boka, du får den sikkert på biblioteket.

http://www.universitetsforlaget.no/fagomrader/psyk/article.jhtml?articleID=4589

http://www.bokkilden.no/ProductDetails.aspx?ProductID=8251834635&CatalogName=Books

Hvis du ikke vil ha medisin og ikke får pykologhjelp på en stund, tror jeg det er en veldig god investering å lese denne boka nøye! Gjerne også ta med boka til legen og diskutere den med han.

Har du lest om agorafobi på nettet? - hva synes du om det du finner der? Hva tenker du om hvorfor du har fått det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil STERKT anbefale deg denne boka, du får den sikkert på biblioteket.

http://www.universitetsforlaget.no/fagomrader/psyk/article.jhtml?articleID=4589

http://www.bokkilden.no/ProductDetails.aspx?ProductID=8251834635&CatalogName=Books

Hvis du ikke vil ha medisin og ikke får pykologhjelp på en stund, tror jeg det er en veldig god investering å lese denne boka nøye! Gjerne også ta med boka til legen og diskutere den med han.

Har du lest om agorafobi på nettet? - hva synes du om det du finner der? Hva tenker du om hvorfor du har fått det?

Takk for tipset om boka, skal prøve den. ;-)

Dette (nedenfor) er jeg desverre for feig til.

Eller for å si det på en annen måre; jeg har prøvd dette alt for ofte, og no way om jeg gjør dette igjen:

- "Når det gjelder behandling av agorafobi uten panikkanfall er den mest effektive behandlingsformen det som kalles eksponeringsterapi. Dette består i at man utsetter seg (eksponeres) for de situasjoner som fremkaller angsten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest innlaid

Kjenner en som bruker SSRI.

Han sier at han må bruke dem.

Men etter hva jeg blir fortalt om bivirkninger så blir jeg skremt.

Skrive ned til legen på forhånd skal jeg nå gjøre.

Om jeg har fått god hjelp?

Jeg får ingen hjelp.

Betalte psykolog 300,- pr time for ca 10 år tilbake.

Han var meget OK, og ting gikk meget bra, men måtte jo avslutte lenge før det var nødvendig.

Og jeg har ikke hatt økonomi til psykolog siden.

Offentlig psykolog har meget lang ventetid.

Jeg fikk ingen bivirknigner av lykkepiller. Har vært innlagt i over et år på forskjellige plasser og derfor truffet maaange som bruker de pillene, og de har det helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men tror du kanskje har misfortått litt.

Jeg får aldri panikkangst om natten.

Heller aldri når jeg er alene. Kun i nærheten av andre personer.

Før var jeg alltid "trygg" utendørs sammen med folk.

Nå har også det blitt et problem.

Jeg har sjelden depresjoner, det er kun det at jeg ikke våger å være sammen med andre personer.

Og når jeg får panikkangst foran andre personer, så reagerer de vel så sterkt som meg på det de da ser.

Skal høre med legen min ang. Cipramil.

Hadde angst jeg også sammen med mennesker. Kunne ikke stå i kø på butikken eller gå inn på kjøpesentre. Fikk angst av å forholde meg til flere enn to familiemedlemmer samtidig. Åpne plasser og kantina på jobben var også et problem. Og angsten var kjempetydelig. Ble blek og stum. Hjertet banket så det syntes utpå genseren. Og jeg skalv så jeg ikke trodde bena skulle bære meg. Var sikker på å kaste opp når som helst. Som du sikkert skjønner så hadde jeg stort sett angst for det meste. Angst på sitt verste er ILLE!!! Nå har jeg faktisk sjelden angst :-)

Håper du også finner en behandlingsform som passer deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke akkurat nå...

Hadde angst jeg også sammen med mennesker. Kunne ikke stå i kø på butikken eller gå inn på kjøpesentre. Fikk angst av å forholde meg til flere enn to familiemedlemmer samtidig. Åpne plasser og kantina på jobben var også et problem. Og angsten var kjempetydelig. Ble blek og stum. Hjertet banket så det syntes utpå genseren. Og jeg skalv så jeg ikke trodde bena skulle bære meg. Var sikker på å kaste opp når som helst. Som du sikkert skjønner så hadde jeg stort sett angst for det meste. Angst på sitt verste er ILLE!!! Nå har jeg faktisk sjelden angst :-)

Håper du også finner en behandlingsform som passer deg!

Hva var det som hjalp deg til å bli bedre? Hvilken form? Du skjønner; jeg sliter med noe av det du beskriver.. Kjøpesentre, gå alene, åpne plasser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om boka, skal prøve den. ;-)

Dette (nedenfor) er jeg desverre for feig til.

Eller for å si det på en annen måre; jeg har prøvd dette alt for ofte, og no way om jeg gjør dette igjen:

- "Når det gjelder behandling av agorafobi uten panikkanfall er den mest effektive behandlingsformen det som kalles eksponeringsterapi. Dette består i at man utsetter seg (eksponeres) for de situasjoner som fremkaller angsten".

Eksponeringsterapi gjort på feil måte er rett og slett ren tortur. Man er ikke "feig" om man ikke vil være med på det.

Gjort på riktig måte, i riktig kombinasjon med andre tiltak, er det temmelig annerledes. Les boka og aller helst skaff deg en hjelper som har peiling!

Hva med AnneLills erfaringer - kanskje du kan kutte ut medisinen hvis den blir for ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva var det som hjalp deg til å bli bedre? Hvilken form? Du skjønner; jeg sliter med noe av det du beskriver.. Kjøpesentre, gå alene, åpne plasser...

Jeg har gått flere runder til psykolog, men angsten forsvant ikke før jeg begynte med Cipramil. Kan anbefales mot slike lidelser!!

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...