Gå til innhold

"Sceneskrekk"...

Anbefalte innlegg

Referer til tidl. spørsmål: Tabletter mot sceneskrekk (2000.07.27). Det jeg lurer på er om medisiner som Visken og Inderal ennå er relevante i forbindelse med dette problem? Er student i Australia for tiden, vet ikke om de samme medisiner gjelder her? I så tilfelle trenger jeg engelsk navn på dem (hvis mulig) dersom det ikke er samme navn da. Evt. alternative medisiner / behandlingsmetoder?

Problemet er at jeg sliter med angst for å stå foran en liten/stor forsamling mennesker, f.eks. v/ foredrag o.l. Angsten for å rødme, skjelve i hele kroppen er stor...dette blir problematisk når man til stadighet må kunne takle situasjoner som dette i både jobb, og ikke minst skolesammenhenger, som byr på de største problemer for meg per i idag. Rødmingen, skjelvingen, økende svetting og kraftig HJERETEBANK(før, under, og til tider etterpå) gjør at jeg ikke klarer å konsentere meg om selv presentasjonen, bare å fullføre...dette er et stort engstelsmoment for meg som jeg i det minste ønsker å dempe / mestre bedre...

På forhånd, takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/154173-sceneskrekk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Medikamentene du sikter til er nok betablokkere; de såkalt ikke-selektive. ( betablockers; non-selective) Navnet i Norge er f.eks Inderal, vet ikke om debnne finnes i Australia; synonym finnes helt sikkert. Disse medisiner kan brukes forebyggende i situasjoner du nevner. Det finnes andre behandlingsalternativer; både psykolog-samtaler/eksponeringsterapi og eventuelt enkelte typer antidepressiva som også virker angst-dempende. Valium-liknende preparater før situasjoner du nevner må unngåes. Vil nok holde en knapp på psykologsamtaler dersom problemet opptrer hyppig og du ikke gradvis blir bedre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/154173-sceneskrekk/#findComment-990005
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...