eternity Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Referer til tidl. spørsmål: Tabletter mot sceneskrekk (2000.07.27). Det jeg lurer på er om medisiner som Visken og Inderal ennå er relevante i forbindelse med dette problem? Er student i Australia for tiden, vet ikke om de samme medisiner gjelder her? I så tilfelle trenger jeg engelsk navn på dem (hvis mulig) dersom det ikke er samme navn da. Evt. alternative medisiner / behandlingsmetoder? Problemet er at jeg sliter med angst for å stå foran en liten/stor forsamling mennesker, f.eks. v/ foredrag o.l. Angsten for å rødme, skjelve i hele kroppen er stor...dette blir problematisk når man til stadighet må kunne takle situasjoner som dette i både jobb, og ikke minst skolesammenhenger, som byr på de største problemer for meg per i idag. Rødmingen, skjelvingen, økende svetting og kraftig HJERETEBANK(før, under, og til tider etterpå) gjør at jeg ikke klarer å konsentere meg om selv presentasjonen, bare å fullføre...dette er et stort engstelsmoment for meg som jeg i det minste ønsker å dempe / mestre bedre... På forhånd, takk for all hjelp! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154173-sceneskrekk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Medikamentene du sikter til er nok betablokkere; de såkalt ikke-selektive. ( betablockers; non-selective) Navnet i Norge er f.eks Inderal, vet ikke om debnne finnes i Australia; synonym finnes helt sikkert. Disse medisiner kan brukes forebyggende i situasjoner du nevner. Det finnes andre behandlingsalternativer; både psykolog-samtaler/eksponeringsterapi og eventuelt enkelte typer antidepressiva som også virker angst-dempende. Valium-liknende preparater før situasjoner du nevner må unngåes. Vil nok holde en knapp på psykologsamtaler dersom problemet opptrer hyppig og du ikke gradvis blir bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154173-sceneskrekk/#findComment-990005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.