Gå til innhold

Har jeg endometriose?

Anbefalte innlegg

Gjest gjennomsnittlig

Jeg lurer på om jeg muligens har endometriose. Fikk mensen da jeg var 12 år og de første årene var det smertefritt, men smertene har tiltatt litt år for år og i dag i en alder av 21 år har jeg vanskeligheter med å klare meg uten smertestillende. Tar gjerne 3-4 Ibux av minste type tilsammen gjennom de første dagene av perioden. Jeg har ikke smerter ved samleie eller eggløsning og bare smerter fra dag en i blødningen og ca 4 dager framover. Smertene ble noe lettere ved bruk av p piller. Smertene går i bølger, blir sterkere sa en gang på 5 minutter. Minner kanskje litt om sterke luftsmerter?! Tror du det er endometriose? Hvilke av mine symptomer tyder på at dette er endo/ ikke er endo?

Har også litt problemer med hyppig vannlating. Kan det være noen sammenheng? Foreks. at det er en cyste i urinblæren?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15420-har-jeg-endometriose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest endopasient

Hei,

ønsker å dele min historie med deg. Jeg er 20 år gammel, da jeg var 17 fikk jeg økende menssmerter etter å ha hatt smertefri mens i nesten 5 år. Disse smertene ble etterhvert så kraftige at jeg ble lagt akutt inn på sykehus med mistanke om blintarmbetennelse og operert - det var selvfølgelig ikke betennelse i blindtarmen.

Dette var i mars 98, i juni oppsøkte jeg legen min pga disse smertene. På den tiden hadde jeg også begynt å få endel kraftige blødningsforstyrrelser, han henviste meg til ultralydundersøkelse. Det ble funnet at høyre eggstokk var +3 ganger større enn den venstre, samt flere cyster som var tett ekkogivende (man antok blodfylte). Jeg ble videre henvist til sykehuset til gynekolog. Legen som undersøkte meg mistenkte endometriose og jeg ble satt opp til laparoskopi, men da jeg møtte opp til dette inngrepet ble jeg avvist fordi kirurgen mente jeg ikke hadde endometriose likevel. Angivelig fordi jeg var for ung! Jeg ble fortalt at det var normalt med sterke menssmerter og sendt hjem med p-piller og smertestillende.

Jeg hadde imidlertid vanskelig for å infinne meg med denne diagnosen, men jeg torte ikke ta ny kontakt med sykehuset - jeg følte meg avvist og at jeg ble sett på som hypokonder nærmest. Istedet tok jeg kontakt med Volvat og en gynekolog der. Etter en kjapp undersøkelse og ny ultralyd mente han at det absolutt kunne være endometriose - jeg ble laparoskopert 14 dager senere.

Diagnosen ble ganske riktig ENDOMETRIOSE! Idag får jeg behandling for dette, og det går mye bedre.

Poenget mitt er at man helt klart kan ha endometriose som tenåring, selv om noen leger tror annerledes. Mitt tips til deg er at du oppsøker en gynekolog og får gjort en ordentlig undersøkelse med ultralyd. På bakgrunn av dine plager og det han/hun finner ved undersøkelsen vil det bli avgjort hvorvidt det er sannsynlig eller ikke at du har endometriose - evt vil du få henvisning til laparoskopi.

Selvfølgelig er det ikke unormalt å ha menssmerter, det er heller ikke slik at noe trenger å være galt selv om man har mye vondt. Men det skader heller ikke å få en ordentlig vurdering med en gang - så får man på det rene hvordan det egentlig er. Dessuten - er det endometriose du har, så er det viktig å komme igang med behandling for å forhindre/begrense sannsynligheten for barnløshet etc.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15420-har-jeg-endometriose/#findComment-72872
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...