Gå til innhold

adhd


heidi-sissel

Anbefalte innlegg

heidi-sissel

Jeg er tante til en gutt på 13 år, som faller midt mellom 2 stoler når det gjelder adhd. Han bare spiser bla. mel og melk mat ikke noe næringsrik mat.Hans sinne og adferd er i ferd med å gjøre mennesker rundt han m.a.o.tullette. Kan du gi meg råd og vink hvordan jeg skal søke hjelp. Moren til gutten har gitt faren ansvaret.(de er skilt) hun har de 2 andre som han heller ikke aksepterer og vil behandel pent. får han det ikke som han vil er det ett helvete uten like og han har det sinne. Han trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest et sted å begynne

PP - BUP - Barnevern osv. Ta først kontakt med f.eks. fastlegen for å få en henvisning til BUP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heidi-sissel

PP - BUP - Barnevern osv. Ta først kontakt med f.eks. fastlegen for å få en henvisning til BUP.

Gutten er blitt testet på bup, og psykolog men det er de som har sakt at han ikke har NOK adhd. Han faller liksom midt mellom 2 stoler. Leste for ei stund siden om en fam. som fikk hjelp. Da ble deres datter sendt til et behandlings hjem rundt lillehamer distriktet.Denne jenta hadde og problemer med å akseptere andres meninger og regler.En lite sammarbeids-villig unge mao.PÅL som jeg velger å kalle han, spiser ikke noe form for næringsrik mat- kun pannekaker,potet med smeltet smør,vaffel,potetgull,fanta,epler,sjokoladekake og brødskive med sukker. Dette er hva hans diett er på. Har prøvd å tvinge i han mat men da spyr han.Når han ikke godtar regler og ordrer blir han så sint at selv jeg som voksen blir redd han for han er så sterk. Selv faren og moren klarer ikke med han. han banner og slår for ingen ting. Mot fremmende spiller han yndig og snill som om det er de voksne som er problemet. I skolesituasjon er det heller ikke noe å skryte av. Henger etter både på språk,matte og gym. Finns det ev. noe naturmiddler som ev. hjelper?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hans foreldre som må ta ansvar for å be behandlingsapparatet om tilstrekkelig hjelp til at han fungerer best mulig. Som tante kan du neppe gjøre så mye annet enn å oppfordre hans foreldre til å skaffe ham hjelp.

Det finnes mange andre typer problemstillinger enn adhd som kan gi atferdsvansker hos barn og unge, og barn med slike problemer kan trenge hjelp fra flere instanser, f.eks. barne- og ungdomspsykiatrien, pedagogisk-psykologisk tjeneste, fastlegen, helsesøster mm. Men som sagt, det er hans foreldre som bør be om denne hjelpen.

Dersom du mener hans foreldre ikke ivaretar ham tilstrekkelig, bør du kontakte barnevernet og be de se nærmere på hans oppvekstforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten er blitt testet på bup, og psykolog men det er de som har sakt at han ikke har NOK adhd. Han faller liksom midt mellom 2 stoler. Leste for ei stund siden om en fam. som fikk hjelp. Da ble deres datter sendt til et behandlings hjem rundt lillehamer distriktet.Denne jenta hadde og problemer med å akseptere andres meninger og regler.En lite sammarbeids-villig unge mao.PÅL som jeg velger å kalle han, spiser ikke noe form for næringsrik mat- kun pannekaker,potet med smeltet smør,vaffel,potetgull,fanta,epler,sjokoladekake og brødskive med sukker. Dette er hva hans diett er på. Har prøvd å tvinge i han mat men da spyr han.Når han ikke godtar regler og ordrer blir han så sint at selv jeg som voksen blir redd han for han er så sterk. Selv faren og moren klarer ikke med han. han banner og slår for ingen ting. Mot fremmende spiller han yndig og snill som om det er de voksne som er problemet. I skolesituasjon er det heller ikke noe å skryte av. Henger etter både på språk,matte og gym. Finns det ev. noe naturmiddler som ev. hjelper?????

Selv om jeg egentlig ikke tror på mange forskjellige dietter som anbefales ved adferdsvansker så tror jeg faktisk at den dårlige ernæringen som du beskriver kan ha en negativ innflytelse.Slike mengder med sukker og tilsetningsstoffer er neppe bra. Det virker som om foreldrene absolutt trenger hjelp. Hvis ikke BuP kan/vil hjelpe videre så er det PPTs og evt. barnevernets tjeneste som skal trå til. I noen kommuner har de samlet kompetansen og kaller det f. eks. Barne- og ungdomstjenesten. Tiltak kan f. eks være hjelp av en vernepleier, avlastning, støttekontakt osv. Her er det bare å skrike og å stå på.

Forumet Bokstavbarn her på DOL er forøvrig blant annet for ADHD-barn. Der kan du kanskje få noen andre ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...