Gå til innhold

slutte braat paa fontex eller seponere?


Gjest urquell

Anbefalte innlegg

Gjest urquell

Hei, var hos psykiateren idag, ble enig om og slutte paa fontex 40 mg. men jeg glemte og spoerre om jeg skla slutte braatt, eller om jeg skal slutte gradvis, har noen noen erfaringer? Er litt usikker paa hva som er best, og kan ikke spoerre psykiateren min siden vi ble enige om og ikke treffes mer, og jeg ikke var saerlig hyggelig mot ham,

tusen takk for alle raad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest skotten

hei! Du bør ikke slutte brått med fontex. Den første uken vil du da gjerne føle deg bedre, men så begynner seponeringsproblemene, som kan vær brå sinne, irritabelit, støt lignende følelser i hjernen og bedøvelses fornemmelse bla. i leppene m.m. Det beste er om du trapper ned med 20 mg.pr. uke. Fontex tar lengre tid å komme ut av kropen en andre ssri preperater, det er derfor lettere å trappe ned på fontex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skotten

hei! Du bør ikke slutte brått med fontex. Den første uken vil du da gjerne føle deg bedre, men så begynner seponeringsproblemene, som kan vær brå sinne, irritabelit, støt lignende følelser i hjernen og bedøvelses fornemmelse bla. i leppene m.m. Det beste er om du trapper ned med 20 mg.pr. uke. Fontex tar lengre tid å komme ut av kropen en andre ssri preperater, det er derfor lettere å trappe ned på fontex.

Ser at jeg har skrevet 20 mg.pr.uke i stedet for 10 mg.

En bør ikke trappe ned med større doser en det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-slutte- og -seponere- er en og samme ting.

Du bør nok _trappe ned_ fontex,slik skotten sier, ikke seponere/slutte. Men jeg vet ærlig talt ikke hvor lang denne nedtrappingsprossesen bør være, -mener å huske at det gikk rimelig raskt.

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest urquell

Ser at jeg har skrevet 20 mg.pr.uke i stedet for 10 mg.

En bør ikke trappe ned med større doser en det.

Tusen takk for svar, er litt usikker paa hvordan jeg skal klare og minske med kun 10 mg per uke, naar pillene er i 20 mg kapsler?

Har begynt og ta en tabelett istedenfor 2, om jeg gjoer det i en uke og saa slutter blir det rett maate og senke dose saa det og slutte blir problemfritt?

Beklager om spoersmaalet er litt dumt, jeg vil bare unngaa en feil nedtrapping saa jeg slipper uheldige bivirkninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skotten

Tusen takk for svar, er litt usikker paa hvordan jeg skal klare og minske med kun 10 mg per uke, naar pillene er i 20 mg kapsler?

Har begynt og ta en tabelett istedenfor 2, om jeg gjoer det i en uke og saa slutter blir det rett maate og senke dose saa det og slutte blir problemfritt?

Beklager om spoersmaalet er litt dumt, jeg vil bare unngaa en feil nedtrapping saa jeg slipper uheldige bivirkninger

Hei urquell!

Du kan gjøre som du sier, men da vil du nok de symtomene jeg nevnte ovenfor.Går du for fort ned kan du få store problemer.Men dette vil du jo oppdage og da vil jeg anbefale at du fortsetter med 20. mg til en tid. Det lønner seg aldri å redusere ssri hurtig.Ellers kan jo legen skrive ut tabletter på 10 mg.for deg. Men jeg vet hvor fristende det er å trappe hurtig ned, spessielt når de forste dagene oppleves ekstra fine. Jeg vil ønske deg lykke til, og håper du vil klare deg fint uten fontex i fremtiden. Til slutt vil jeg minne deg om visdomsordet; DET ER INGEN SKAM Å SNU!!

Venlig hilsen skotten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest skotten

Hei urquell!

Du kan gjøre som du sier, men da vil du nok de symtomene jeg nevnte ovenfor.Går du for fort ned kan du få store problemer.Men dette vil du jo oppdage og da vil jeg anbefale at du fortsetter med 20. mg til en tid. Det lønner seg aldri å redusere ssri hurtig.Ellers kan jo legen skrive ut tabletter på 10 mg.for deg. Men jeg vet hvor fristende det er å trappe hurtig ned, spessielt når de forste dagene oppleves ekstra fine. Jeg vil ønske deg lykke til, og håper du vil klare deg fint uten fontex i fremtiden. Til slutt vil jeg minne deg om visdomsordet; DET ER INGEN SKAM Å SNU!!

Venlig hilsen skotten

Hei igjen !

Det går helt fint å ta 20 mg. annen hver dag. Dette ville jeg selv gjort.

Hilsen skotten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Ser at jeg har skrevet 20 mg.pr.uke i stedet for 10 mg.

En bør ikke trappe ned med større doser en det.

Vil bare si at jeg har fått beskjed om at man kan gå direkte fra 20 mg til ingenting når det gjelder fontex (lege og psykehus har anbefalt meg det). Dette pga den lange halveringstiden. Jeg har selv gjort det to ganger uten et eneste ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest urquell

Hei igjen !

Det går helt fint å ta 20 mg. annen hver dag. Dette ville jeg selv gjort.

Hilsen skotten

Tusen takk for gode raad, setter veldig pris paa det,

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

502 Bad Gateway

502 Bad Gateway


cloudflare
Gjest skotten

Tusen takk for gode raad, setter veldig pris paa det,

mvh

Hei igjen urquell.

Skriv gjerne et innlegg senere om hvordan det går.Er interresert å høre om du får noen problemer underveis.Jeg er ofte inne på denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...