Gå til innhold

Teite skjemaer angående depresjon


Gjest anouschka78

Anbefalte innlegg

Gjest anouschka78

Synes det er helt hårreisende at leger følger slike skjemaer slavisk. Er overbevist om at selv en dyp depresjon kan gi andre utslag enn å sitte apatisk og stirre i veggen. Har opplevd det selv at depresjonen ikke ble tatt på alvor fordi jeg klarte å ta meg av sønnen min (!) "Man er sterk når en må" sa Emil i Lønneberget når han reddet Alfred som var svært syk gjennom iskulde og storm.

Hva mener dere? Har slitt med dep. siden barndommen, selv. Når en vet at etter mørket kommer solen igjen, langt bak i underbevisstheten så kjemper en med nebb og klør for å komme tilbake til livet. Pga.å ikke bli tatt på alvor så har mine depresjoner bare blitt dypere. Med følge av vrangforestillinger og hallusinasjoner.

Hva mener andre om dette? Har alle de "klassiske" symptomene i diagnose systemet?

Det vil jo bli å skjære alle under en kam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare spørre deg om du har vært hos lege?

Jeg hadde da en svak depresjon for noen år tilbake(dog ille nok for min del, men ikke ille nok til å bli kalt depressiv)og ble tatt på alvor. Jeg hverken ville ta livet mitt eller trodde krigen i Jugoslavia egentlig var min feil, jeg sto til og med opp om morgenen, men det var da aldri noen tvil om at jeg var langt der nede.

Spørsmålene som ble stilt var helt klart reelle nok for en som ikke har det helt godt, og jeg tror ikke du behøver å være redd for å ikke bli tatt seriøst. Blir du ikke det, så ta kontakt med en annen lege. Ikke la deg avvise.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre deg om du har vært hos lege?

Jeg hadde da en svak depresjon for noen år tilbake(dog ille nok for min del, men ikke ille nok til å bli kalt depressiv)og ble tatt på alvor. Jeg hverken ville ta livet mitt eller trodde krigen i Jugoslavia egentlig var min feil, jeg sto til og med opp om morgenen, men det var da aldri noen tvil om at jeg var langt der nede.

Spørsmålene som ble stilt var helt klart reelle nok for en som ikke har det helt godt, og jeg tror ikke du behøver å være redd for å ikke bli tatt seriøst. Blir du ikke det, så ta kontakt med en annen lege. Ikke la deg avvise.

Lykke til!

Teite spørreskjemaer, hvis det er en tulleballsoppdottmissforståttenepeskallgjøk av en lege som spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta eksempelet A-typisk depresjon. A-typisk depresjon er ikke "bare" `nedslåtthet`, altså dystemi, men en svært alvorlig tilstand -uten et "logisk sykdomsforløp". Dersom lidelsen får utviklet seg i fred vil den bli verre og verre med årene. Mennesker med denne lidelsen er deprimerte _hele_ tiden.. mens de utfører sine plikter.

Ytre stimuli kan virke positivt på personen, men det er altså dette ulogiske forløpet, uten et topp eller et bunn punkt, som gjør denne lidelsen så farlig.Depresjonen blir en del av det livet man lever.

Lidelsen drukner personen i håpløshet og bunnløs fortvilelse, og enkelte tar sitt eget liv i ren frustrasjon over å leve et liv som på en og samme tid er produktivt men og inneholder kronisk fortvilelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ERT¤#&TQ%¤Y

Ja, spørreskjemaene er teite. Utrolig teite. Men hva kan vi gjøre med det? Svært lite. Helsevesenet er noe herk og slik har det visst tenkt å forbli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...