Gå til innhold

Eksmann som ødelegger livet


Gjest Thomas21

Anbefalte innlegg

Gjest Thomas21

Hei!

Jeg heter Thomas, og er en god venn av ei venninne jeg har, som jeg kan kalle Heidi. Heidi separerte seg fra mannen sin i april 2000. Jeg ble kjent med henne i mai. Vi fikk etterhvert et forhold, som nå er intil videre i alle fall, lagt på is pga. omstendighetene.

Heidi sin eksmann virker som lider av alvorlig psykose, han er ekstremt opptatt av at Heidi nekter ham tilgang til barna, og at jeg ødelegger for barna.

Dette er hans realitet, at han er den kjærlige, hensynsfulle faren som alltid stiller opp. Den virkelige realiteten kommer forklart senere.

Han har til tider upassende følelsesmessige reaksjoner, og tror, uten grunn, at andre lager komplott mot, spionerer på eller følger etter en. Alltid "de" og "dem" det er snakk om, selv om han aldri klarer å forklare hvem disse personene er.

Det rablet fullstendig for ham etter samlivsbruddet, han virket ganske grei i begynnelsen, men ble helt vill.

Tenkte å nevne måter Heidi blir plaget på, som ødelegger livet hennes.

Hun blir plaget:

- I leiligheten sin

- På tlf

- Over meldinger på hennes mobil

- Skremmer vekk familie

- Skremmer vekk venner

I LEILIGHETEN SIN

Heidi bor i tredje, og øverste etasje i en liten blokk. Eneste som er over henne, er loftet. Han sniker seg ofte opp, røsker i døra hennes, tar i dørhåndtaket. Han er ofte på loftet (klarer å dirke opp låsen), og romsterer der oppe. Heidi hører godt når han er der, men han kan sitte lenge og bare lytte, uten å lage en lyd. Heidi vet godt at det er lett å høre fra leiligheten hennes når man er på loftet. Alt dette, til alle døgnets tider, gjør at Heidi føler seg veldig overvåket i hjemmet sitt, og er veldig ofte redd. Han baserer seg på frykt, og en overvåkende følelse, at Heidi aldri vet når han er i nærheten, og aldri vet når han vil slå til. Det har vært tilfeller hvor døra tilfeldigvis har vært åpen, og plutselig har han stått på kjøkkenet, der Heidi som oftest oppholder seg mens barna er våkne. Heidi og eksmannen har 4 barn sammen. Heidi fikk i november en helt ny Nokia mobiltlf av meg i gave, og denne reagerte eksmannen hennes på, at hun hadde råd til slikt. Da de flyttet fra hverandre, beholdt hun leilighten, nesten alle møbler og hvite- /brunevarer, men også alt lån. Han mente siden hun hadde tatt så mye fra ham, hadde han all rett til å ta hennes mobil. Heidi motsatte seg dette, og prøvde å få tlf tilbake, uten hell. Det endte med et veldig basketak, og Heidi endte med en brukket ryggvirvel, etter å ha blitt kastet ned trappa, og rett og slett banket opp. Begge disse forholdene er blitt anmeldt til politiet. Han fikk tlf, hvor det var en del personlige mld fra meg, som "jeg er glad i deg"-typen, og klikket på det.

OPPRINGINGER PÅ TLF

Han ringer og bryter. Heidi har lovd ham at hvis det gjelder barna, skal hun alltid ringe opp igjen, og snakke om barna. Ellers vil hun ikke ha noe mer med ham å gjøre. Han mener hun ikke lar ham få treffe barna, mens realiteten er at Heidi gjør alt for å få han til å treffe dem, og følge samværsavtalen. Etter samlivsbruddet i april, har han hatt barna en gang, det var da Heidi hadde blitt operert, og måtte ha hvile, så hun var hos moren sin. Eksmann med barn var i leiligheten til Heidi. Han benyttet anledningen til å snoke gjennom hennes papirer, og blandt annet stjele samværsavtalen.

Han ringer henne opp til alle døgnets tider, og alltid fra mobil, så Heidi aldri vet hvor han er. Hvis det er mens barna er våkne, ringer hun opp. Som oftest skjeller han henne ut, og kaller henne for alt mulig rart. Dette skjer flere ganger i uken.

MELDINGER PÅ MOBIL

Han skriver ofte skremmende meldinger til Heidi på hennes mobiltlf, som trusler, utskjellelser etc. Hun får ofte høre fra ham hvor dårlig mor hun er, hvordan hore hun er osv. Pga lagringskapasitet på tlf hennes, kan hun ikke ta vare på disse, bare de verste hun kan lagre.

SKREMMER VENNER

Han oppfører seg skremmende overfor Heidi's venner, og skriver skremmende meldinger til de av hennes venner han sannsynligvis føler som en trussel. Da han fikk tak i tlf til Heidi, og da alle hennes lagrede tlfnr, sendte han truende meldinger til flere mannlige venner, og drapstrusler til meg over meldinger. Disse truslene er anmeldt til politiet. Hans skremmende oppførsel fører til at barnevakter, venner og bekjente backer litt unna, fordi de ikke vil bli innblandet. Heidi bor på et annet sted i landet enn meg, og jeg føler meg ikke trygg ute, på det tettstedet Heidi bor. Jeg prøver å være hos henne så mye som mulig, men jeg har full jobb og tar busslappen ved siden av, så jeg er dessverre mye opptatt. Dette fører til at Heidi blir mye alene, og må ta smellene fra eksmannen alene. Hun må leve med frykten alene. Han baserer seg veldig på frykt, at venner aldri vet når han slår til.

SKREMMER FAMILIE

Han oppfører seg skremmende mot familien også, på samme måte som overfor vennene til Heidi. Baserer seg også her veldig på frykt, at familien aldri ser ham, men vet at han kanskje kan være der. Dette fører til at Heidi's søstere, blir redde, og holder seg litt unna. Moren stiller fortsatt fullt opp, men hun er mye opptatt hun også. Heidi må være veldig mye alene, leve med frykten alene, og ta smellene fra han alene. Heidi og eksmannen har 4 barn sammen, og alle bor hos Heidi. Hun har fortsatt en brukket ryggvirvel, men har fortsatt alle barna hos seg hele tiden, unntatt en helg i mnd, når de er hos et par andre par som passer dem, slik at hun får litt tid for seg selv. Søstrene hennes har mange meninger om hva Heidi må gjøre og ikke gjøre, men selv om ene søsteren bor i oppgangen ved siden av, betyr ikke det at hun stiller opp med f.eks. barnepass. Hun er redd, og vil ikke bli innblandet. Så Janne får egentlig ikke gjort noen ting, så lenge hun ikke har barnevakt, og nå har hun stukket av også i frykt.

Jeg nevnte innledningsvis at han mente at Heidi nektet ham å treffe barna.

I realiteten har han stjålet samværsavtalen, som lå hos Heidi, og nektet å møte opp på alle meklingsmøtene han har blitt inkalt til, som Heidi har arrangert, for å få litt orden på dette med barna. Han har ikke sagt det med klartekst, men "de" er ute etter ham. HAN nekter å ha barna.

Han mener at jeg ødelegger for barna, at jeg er slem mot dem. I realiteten er jeg ikke slem mot dem, dessuten hvordan kan han vite det når han ikke har vært der på mndvis? Han ødelegger for barna, ved å aldri være der for dem. Barna har mistet faren sin, selv om han bor bare noen kvartaler unna. Han følger aldri (og har aldri gjort det) samværsavtalen.

Han angriper henne på nesten alle frontene i livet hennes, skremmer bort mange som står henne nær, fordi han vet at hun blir svakere når hun står alene. Hun har så mye frykt og vondt inni seg, og er veldig sliten, fordi hun i tillegg til problemene med eksmannen slåss med økonomien og jobbsituasjonen. Hun er nå sykmeldt pga. ryggen. Hun er i ferd med å knekke, men hun kan ikke, for hun føler at ingen tar henne i mot hvis hun detter. Jeg føler at jeg svikter henne ved å ikke være der hele tiden, men jeg har jo jobb og slike ting, og må tjene til livets opphold jeg også.

Han innser rett og slett ikke på noe som helst vis at han trenger hjelp, han klarer heller ikke legge ting bak seg. Han drar fremdeles frem ting med Heidi som skjedde for 8-9 år siden, og snakker som om det skjedde i går. Han klarer ikke på noe som helst vis å se (det har han aldri klart) sine feil, alt er alltid andre sin feil. Han er ufeilbarlig.

Heidi har kontakt med eksmannens kusine fortsatt, og hun i tillegg til flere i Heidi sin familie og venner har snakket om mulig tvangsinnleggelse, for å behandle ham. Han blir aldri med på noe slikt frivillig. Kan dette være et alternativ? Er det andre løsninger dere anbefaler? Gjerne psykolog svar. Hvis dette kan være et alternativ, hvordan går man frem for å få dette til?

En annen ting Heidi bekymrer seg veldig for hvis han skal tvangsinnlegges er evt. hevnreaksjoner fra hans side etter at han er sluppet ut. Hva hvis han klikker helt på Heidi? Truslene og overvåkingen av henne er såpass alvorlige at hun til tider frykter for sitt eget liv. Hvordan kan hun få hjelp? Hva finnes?

Vær så snill å gi meg noen svar, dere som kan!

Er det mulig at Heidi kan få en slags beskyttelse når han i så fall slipper ut? Kan hun ta med seg sine 4 barn og flytte til hemmelig adresse? Få politibeskyttelse? Igjen spørsmålet, hva finnes? Hva er mulig å gjøre?

Håper noen av dere, spesielt psykologen kan gi meg noen svar, som jeg kan videreformidle til Heidi. Hun må ha hjelp snart, og må bli kvitt de problemene han fører med seg snart, ellers kommer Heidi til å knekke fullstendig. Hun er veldig langt nede nå, men kjemper innbitt videre.

Håper på svar....

Med vennlig hilsen

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom han blir tvangsinnlagt kan det være løsningen. Under rette forhold så kan han få den medisineringen han trenger så sårt. Det kan bli en revolusjon for både ham og ikke minst for dere. Dersom han ikke blir tvangsinnlagt så ville jeg tatt opp med ham i ro og mak at dere sammen helst går til psykolog og får drøftet dette. Kanskje psykologen vet nøyaktig hva som skal til. Vel, dette høres veldig flott ut men prøv i allefall.

Hilsen eplet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas21

Dersom han blir tvangsinnlagt kan det være løsningen. Under rette forhold så kan han få den medisineringen han trenger så sårt. Det kan bli en revolusjon for både ham og ikke minst for dere. Dersom han ikke blir tvangsinnlagt så ville jeg tatt opp med ham i ro og mak at dere sammen helst går til psykolog og får drøftet dette. Kanskje psykologen vet nøyaktig hva som skal til. Vel, dette høres veldig flott ut men prøv i allefall.

Hilsen eplet

Hei!

Heidi fikk for et par år siden NESTEN til at han og henne dro til psykolog hvor han kunne fått hjelp, men han backet ut i siste sekund, fordi det kunne brukes mot ham senere mente han. Hva skulle "de" mene da?

Virker for meg som om han hadde utviklet en form for psykose da også, men at det var samlivsbruddet som var den virkelige utløsende faktoren.

At han blir med til lege eller psykolog for vurdering er noe han ALDRI vil finne på å bli med på nå, så jeg tror tvangsinnleggelse på ett vis kan være en løsning. Det kan, som du sier, bli et gjennombrudd, selv om det tar svært lang tid å behandle en psykose, etter som jeg har lest.

Men så kommer problemene etter tvangsinnleggelsen, hva kommer til å skje når han slipper ut? Kommer han til å klikke helt, slik at Heidi må leve i skjul, eller er det mulig at Heidi kan få en form for beskyttelse?

Jeg vet at NOE må gjøres, fordi det kan ikke fortsette slik. Men hva? Hvordan? Og, er ikke ventetiden for tvangsinnleggelser lang? Hva skjer i mellomtiden?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Heidi fikk for et par år siden NESTEN til at han og henne dro til psykolog hvor han kunne fått hjelp, men han backet ut i siste sekund, fordi det kunne brukes mot ham senere mente han. Hva skulle "de" mene da?

Virker for meg som om han hadde utviklet en form for psykose da også, men at det var samlivsbruddet som var den virkelige utløsende faktoren.

At han blir med til lege eller psykolog for vurdering er noe han ALDRI vil finne på å bli med på nå, så jeg tror tvangsinnleggelse på ett vis kan være en løsning. Det kan, som du sier, bli et gjennombrudd, selv om det tar svært lang tid å behandle en psykose, etter som jeg har lest.

Men så kommer problemene etter tvangsinnleggelsen, hva kommer til å skje når han slipper ut? Kommer han til å klikke helt, slik at Heidi må leve i skjul, eller er det mulig at Heidi kan få en form for beskyttelse?

Jeg vet at NOE må gjøres, fordi det kan ikke fortsette slik. Men hva? Hvordan? Og, er ikke ventetiden for tvangsinnleggelser lang? Hva skjer i mellomtiden?

Mvh

Bare en liten kommentar. Har ikke lange gode råd, men for å få informasjon, er det ikke en organisasjon som hjelper og støtter kvinner med voldelige ustabile menn? Krisesenter...

Det er mulig å få hemmelig identitet i Norge hvis man blir forfulgt og truet på livet.

Lykke til. Ikke gi henne opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas21

Bare en liten kommentar. Har ikke lange gode råd, men for å få informasjon, er det ikke en organisasjon som hjelper og støtter kvinner med voldelige ustabile menn? Krisesenter...

Det er mulig å få hemmelig identitet i Norge hvis man blir forfulgt og truet på livet.

Lykke til. Ikke gi henne opp!

Hei!

Vet du om dette støttesenteret? Hva det heter? Evt tlf-nr?

Håper noen kan hjelpe meg med det!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Første steg må være å anmelde han til poltiet. Dette fordi en først må anta at han er tilregnelig.

Politiet må da etterforske saken og blant annet avhøre han.

Om han ved avhøret virker underlig, vil politiet på eget initiativ få han undersøkt av lege. Dersom denne undersøkelsen konkluderer med at han er psykotisk, kan han tvangsinnlegges for utredning og behandling. Med medisiner kan en psykose bedres i løpet av få uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Vet du om dette støttesenteret? Hva det heter? Evt tlf-nr?

Håper noen kan hjelpe meg med det!

Mvh

Ring til hennes kommune og spør om telefonnummeret til krisesenteret nærmest henne. Adressen er sikkert hemmelig, men telefonnummeret får du.

Der har de erfaring fra lignende saker, og kan sikkert hjelpe til med informasjon og støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...