robinshe Skrevet 15. januar 2001 Del Skrevet 15. januar 2001 Vi har en sønn på 14 måneder som reagerer mot egg. Han får rød utslett rundt munnen og enkelte ganger blir det små hevninger, og det kan virke som om det klør litt. Ellers ser det ikke ut til å plage han. Det skal utrolig lite til for at han reagerer--bare en liten bit med kake, eller et par teskjeer med barnemat som inneholder pasta som inneholder egg kan være nok. Både jeg og mannen min har allergi i familien. Vi prøver så godt vi kan å unngå egg i alt han spiser, men vi har flere spørsmål: 1) Hvor nøye skal vi være med å unngå egg? 2) Blir det verre for hver gang han kommer i kontakt med egg? 3) Hva er risikoen for at han kan få en reaksjon som er farlig? 4) Når og hvordan bør vi eventuelt introdusere egg igjen? 5) Hvilket råd har du med hensyn til vaccinasjoner som er eggbaserte? Mange takk Heather 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15440-barn-med-eggallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 15. januar 2001 Del Skrevet 15. januar 2001 Kjære robinshe Jeg skal prøve å svare på spørsmålene dine ett for ett: 1) Dere bør unngå egg så lenge han reagerer på så små mengder, og det vil også si egg i mat (kaker etc. og pasta. Det er mest sannsynlig at han vil tåle egg i maten etterhvert, men hold ham i alle fall helt unna i bortimot 2 år til, eventuelt lenger, før dere prøver forsiktig pånytt. 2) Det er lite som tyder på at han blir verre for hver gang han får i seg egg, de fleste utvikler etterhvert en toleranse for egg. 3) Risikoen for at han skal få en alvorlig reaksjon er liten, men det er noen som kan få kraftigere reaksjon etterhvert så dere kan ikke helt se bort fra muligheten. 4) Jeg synes ikke dere skal prøve å introdusere egg før han er minst 3 år, kanskje senere avhengig av om han har utviklet andre allergier og /eller allergiske plager som f.eks. eksem. 5) Når det gjelder vaksinasjoner med vaksiner som er dyrket på hønseembryo som f.eks. MMR-vaksinen anbefaler vi vaksinasjon også til eggallergikere. De som har kraftige reaksjoner anbefaler vi at bare vaksineres når det er lege tilstede på helsestasjonen med mulighet for å behandle en reaksjon. I noen tilfeller hvor eggallergien er kraftig anbefaler vi at legen tester med vaksinen før den settes (prikktest i huden). Alvorlige reaksjoner pga vaksine til eggallergikere er imidlertid ekstremt sjelden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15440-barn-med-eggallergi/#findComment-73108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.