snart401365380727 Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Hei Jeg har alltid vært aktiv i søvne, alltid beveget mye på meg ved intense drømmer og forlatt sengen en gang i blant og respondert på virkeligheten jeg opplever i drømmen med tildels farlige aktiviteter i sovende tilstand. Dette har oppstått et par ganger i året og aldri resultert i annet enn noen skrubbsår og blåmerker samt morsomme historier i etterkant. De siste tre til fire måneder har det imidlertid skjedd to til tre ganger i uken, og begynner å bli plagsomt. Jeg har helt klare og tydelige drømmer. Virkeligheten er den jeg opplever i drømmen og alle impulser som mottas, slik som lys, lyder, åpne vinduer, dører etc. går rett inn som momenter i den virkeligheten som skapes i drømmen. Dette har resultert i episoder som: Jeg drømte jeg var på klatretur og var på vei ut av vinduet i fjerde etasje for å starte på en rute som var så enkel at jeg ikke trengte sikring. Hadde den gang en samboer som fikk meg inn igjen. Hadde for kort tid tilbake en dramatisk drøm om at et skip var på vei til å kollidere med seilbåten min. Hoppet ut av luka, som var et åpent soveromsvindu i annen etasje hos noen jeg var på besøk hos. Landet i en bakgård, men våknet allikevel ikke før jeg etterhvert konstaterte at det ikke var vann der jeg svømte. Har drømt at jeg har gått i søvne og sovnet i hule som klapper sammen, tar sats og stuper ut av soveromsdøren, plasker i gulvet. Er fallskjermhopper og har gjentatte ganger drømt og utført tildels kompliserte utsprang fra sengen - og krasjet i gulvet. Motorikken er såvidt jeg kan bedømme fullt ut på høyde med motorikk i våken tilstand, selv om dette skjer på det søvntidspunkt når drømmen er virkelighet. Jeg gjør ting jeg kan ha problemer med å gjennomføre i våken tilstand og har overhodet ingen frykt for faremomenter som oppstår i virkeligheten. Det er utelukkende drømmens virkelighet som gjelder. Aktiviteter som må gjøres for å komme ut av situasjoner i drømmen er ofte av en slik art at det medfører strekk i muskler, blåmerker, skrammer. De fleste ganger våkner jeg midt i drømmen på fremmed sted. Jeg husker drømmen tindrende klart og har store problemer med å sortere ut hva som er virkelig og hva som er drøm. Det føles som en "halv evighet" med kaos, men varer vel antagelig relativt kort tid. Når jeg våkner fra dramatiske drømmer er pulsen svært høy etter opplevelsene og de fysiske handlingene som er utført. Adrenalinet fosser ofte så hardt at jeg er nær ved å spy. Når jeg har klart å finne ut hvor jeg er og hva som er virkelig, finner jeg normalt sengen i våken tilstand og sovner igjen umiddelbart - relativt utslitt. Når jeg blir dratt ut av søvnen/drømmen så er det gjerne når jeg støter på en utvendig impuls som ikke kan passe inn i virkeligheten som oppleves, slik som å kollidere med en vindusrute som ikke er der eller å svømme i vann som ikke er der - eller altså som egentlig er der i henhold til våken virkelighet. En gang i blant våkner jeg ikke, men konstaterer på morgenen at jeg har skrammer i ansiktet som ikke var der på kvelden, åpen dør til leiligheten etc. Jeg har lest at det finnes medisiner mot et slikt drømmeliv. Lurer på hvilken effekt og bieffekt disse medisinene har. Tar gjerne imot råd om andre metoder for å redusere nattaktivitetene. Jeg sover i dag utelukkende i båten, da gyngingen gir tyngre søvn og båten har færre utganger enn en leilighet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154418-g%C3%A5r-i-s%C3%B8vne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Høres ut som du er en kreativ og ressurs-sterk person; både om natten og i dagliglivet. Dette skal du ta vare på. Er enig i at drømmesituasjonene dine er morsomme, men skjønner dine bekymringer. Synes jo løsningen din med å bo i båt er ganske dramatisk; og den virker kanskje litt hemmende på total livs-utfoldelse? Tolkning av drømmer er et spennende fagfelt. Likeledes "behandling" av drømmer og søvngjengeri. For deg er det viktig at du og andre ikke på noen måte blir skadelidende. Litt usikker på hvilke medisiner du sikter til. Kan være ulike innsovningsmedisiner, de nyere typer anti-psykotika ( som egentlig er epilepsi-medisiner som "samler" pasienten) eller kanskje de såkalte "lykkepiller". Sistnevnte vil påvirke søvnmønsteret, men svært individuelt. Synes du før eksperimentering med medisiner bør vurdere å snakke med en psykoterapeut. Hjelp med tolkning av drømmer og ulike bevisstgjørings-teknikker kan være effektive. Vi har forøvrig en flink psykiater her i doktoronline. Hva gjør du når høststormene starter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154418-g%C3%A5r-i-s%C3%B8vne/#findComment-990038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snart401365380727 Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 Høres ut som du er en kreativ og ressurs-sterk person; både om natten og i dagliglivet. Dette skal du ta vare på. Er enig i at drømmesituasjonene dine er morsomme, men skjønner dine bekymringer. Synes jo løsningen din med å bo i båt er ganske dramatisk; og den virker kanskje litt hemmende på total livs-utfoldelse? Tolkning av drømmer er et spennende fagfelt. Likeledes "behandling" av drømmer og søvngjengeri. For deg er det viktig at du og andre ikke på noen måte blir skadelidende. Litt usikker på hvilke medisiner du sikter til. Kan være ulike innsovningsmedisiner, de nyere typer anti-psykotika ( som egentlig er epilepsi-medisiner som "samler" pasienten) eller kanskje de såkalte "lykkepiller". Sistnevnte vil påvirke søvnmønsteret, men svært individuelt. Synes du før eksperimentering med medisiner bør vurdere å snakke med en psykoterapeut. Hjelp med tolkning av drømmer og ulike bevisstgjørings-teknikker kan være effektive. Vi har forøvrig en flink psykiater her i doktoronline. Hva gjør du når høststormene starter? Takk for svar. Jeg har en lun havn i sikte til høststormene. Det er en relativt stor båt, en mer enn 100 år gammel Colin Archer. Den tar godt vare på de sovende. Mao ikke så veldig dramatisk å bo i den. Jeg skal vurdere psykiater, men ville gjerne også hatt en vurdering fra søvnspesialist. Har lest at søvnvandringer under rem-søvn er svært sjelden og impliserer en del andre ting enn søvngjengeri i dyp søvn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154418-g%C3%A5r-i-s%C3%B8vne/#findComment-990232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.