Gå til innhold

Hvordan leve med herpes?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har vært så uheldig å bli smittet med herpes 2. Er bekymret og urolig. Kan noen fortelle meg hvordan det er å leve med herpes, eller ha en kjæreste med herpes? Får man ofte utbrudd? Mitt første utbrudd var heldigvis veldig lite, en liten blemme ved kjønnsåpning. Gikk til lege å fikk tabletter før det ble skikkelig blemme, og håper derfor jeg greide å redusere utbruddet - og eventuelt fremtidige.

Kan noen dele sine erfaringer med en bekymret sjel?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/154426-hvordan-leve-med-herpes/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Infected

Hei, ser at det er en stund siden du skrev dette, men jeg kan prøve å hjelpe hvis du ikke har fått svar allerede.

Herpes er der resten av livet, det vet du. Noen har det lett, dvs et lite utbrudd som varer i cirka ti dager, en gang i året, noen får det aldri igjen, mens andre har det mer som meg, dvs opptil to ganger i måneden på det verste.

Har du det som de to første alternativene vil det som regel holde med den lille tuben du snakker om. Da vil symptomene være mildere, og utbruddet går over fortere. Jeg regner med at det er derfor de kan forsvare å ta så mye penger for den bittelille tuben, at det er såpass sjelden.

Har du det som meg, er det beste alternativet en reseptbelagt pille som heter Valtrex. Den er skamdyr, men legen kan søke for deg om å få den på blå resept, dersom han/hun mener du trenger det. Denne medisinen holder viruset i sjakk, og jeg har i alle fall bare hatt positive opplevelser med den.

Du smitter stort sett kun når du har utbrudd. Det smittefarlige er det som er i blemmene. Mitt problem har vært at jeg ikke alltid merker når utbruddet er på vei, jeg regner med at det kan være en problemstilling du har også. En annen ting er at de sier at det er en ørliten sjanse, 1% eller noe, for at du kan smitte utenom utbruddsperioder. Det eneste sikre er kondomer, og en annen ting å ta høyde for at når du kommer i et partnerforhold er det sannsynlig at du vil smitte partneren din før eller siden. (Jeg har tilsynelatende klart å ikke smitte min de årene vi har vært sammen, ingen syptomer i alle fall. Holder derfor alle muligheter åpne.)

Jeg vet at det er litt kjipt at DETTE er mulighetene, men du lærer deg å leve med det, det trenger bare å synke inn litt, bruke litt tid på å bearbeides. Sexlivet er ikke over på noen som helst måte, du trenger bare å være mer forsiktig og lytte til kroppen og fange opp utbruddene. Og hvis det er noen trøst, så er det MANGE i dette landet (tør ikke begi meg ut på noen tall, mener det er godt over halvparten) som har herpes i den ene eller andre formen.

Håper dette ga svar på noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...