Gå til innhold

Høyt blodtrykk og trening

Anbefalte innlegg

Jeg er mann, 56 år. Høyde 187, vekt 90 kg. Er aktiv syklist og trener 3-4 ganger i uka, 2-3 timer hver gang - stort sett hele året.

Har vært på en helsebutikk og fått målt blodtrykket. Det var 173/102, puls 67.Har et meget stessende arbeid.

Er plaget med ubehagelig trykk i hodet, nærmest kontinuerlig. Bruker ingen medisiner.

Bør jeg medisineres?

Kan jeg trene hardt opp mot max-puls ( 185)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/154476-h%C3%B8yt-blodtrykk-og-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Du bør kontakte fastlegen din for utredning av hjerte- og karsykdommer. Blodtrykket du nevner er altfor høyt. Årsak må finnes. Legen din bør forhøre seg om arvelig tendens til hjertesykdommer. Det bør måles fettstoffer i blodet, samt generelle blodprøver for å utelukke annen sykdom. Blodtrykket bør måles flere ganger, helst en døgnmåling. Du bør ta med en urinprøve. Du må ikke bruke Nikotin, samt være forsiktig med alkohol en periode fremover. Du skal drive minst mulig statisk trening, samt være litt forsiktig ved samleier inntil lege-sjekk. Synes du max skal gå/småjogge 60 min i strekk og 3 ganger i uken Ikke få pulsen over ca. 150. Pass på rikelig væske-inntak nå i varmen. Du skal mest trolig ha medisiner. Livsstilen din bør endres. Høres ut som du lever stress-fyllt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...