Durte Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Har en kollega/venninne, som alltid har vært sterk og tøff. For ca. 4 måneder siden ble hun plutselig borte fra jobben. Vi fikk beskjed om at hun "hadde gåttpå en smell" og at fraværet ville bli langvarig.Jeg har ikke hatt kontakt med henne i denne perioden, da jeg ikke ville "trenge meg på". Har i ettertid fått vite at hun ble innlagt fordi hun var psykotisk. En person som står henne nær forteller at hun nå er engstelig, redd og mistenksom og at hun skammer seg over at hun er psykisk syk og er redd for hva folk sier om henne. I dag var hun å besøkte oss her på jobben, (noe som i seg selv må ha vært en bragd!). Vi har gitt uttrykk for at vi vil gjøre allt vi kan for å legge forholdene til rette på jobben, og at hun må bruke all den tiden hun trenger for å tilpasse seg igjen. Vi har savnet henne veldig; hun er den svært dyktig medarbeider og en veldig god kollega og venn. Det var vondt å se henne i dag. Hun hadde på en måte "sluknet", og hun utstrålte en tristhet som nesten kunne føles rent fysisk. Jeg håper noen kan gi meg noen råd om hvordan jeg/vi kan forholde oss slik at vi ikke skremmer henne bort og heller ikke blir overbeskyttende. Hvordan kan vi hjelpe henne til å slutte å skamme seg ? Vi vil så gjerne hjelpe henne med å bygge seg opp igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154557-hvordan-kan-vi-hjelpe/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 For det første kan du ta kontakt med henne mens hun er hjemme. Ring og fortell at dere savner henne o.l. Da jeg var sykemeldt var det bare så vidt jeg klarte å begynne i jobb igjen. Hadde det ikke vært for en god kollega og venn så tror jeg ikke jeg hadde klart det. Hun ringte stadig til meg og oppmuntret og kjeftet på med om en annen. Da jeg begynte på jobb gikk jeg på aktiv sykemelding og gjorde det arbeidet jeg følte jeg klarte og det gjorde godt. Håper det virker for dere også. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154557-hvordan-kan-vi-hjelpe/#findComment-990881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jeremy1365380731 Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 For det første kan du ta kontakt med henne mens hun er hjemme. Ring og fortell at dere savner henne o.l. Da jeg var sykemeldt var det bare så vidt jeg klarte å begynne i jobb igjen. Hadde det ikke vært for en god kollega og venn så tror jeg ikke jeg hadde klart det. Hun ringte stadig til meg og oppmuntret og kjeftet på med om en annen. Da jeg begynte på jobb gikk jeg på aktiv sykemelding og gjorde det arbeidet jeg følte jeg klarte og det gjorde godt. Håper det virker for dere også. Mvh ja, ta kontakt med henne! si at alle mennesker har det tøft inninmellom, alle går på en smell, ikke noe skammelig med det. i norge har vi som tradisjon å ikke være for oppfarende og styrt av føleleser så det lett føles som skam. vid ut horisonten! det å gå gjennom en vanskelig periode gjør en sterkere o man blir et bedre menneske av det. selv om man ikke kan se det mens det står på! lykke til!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154557-hvordan-kan-vi-hjelpe/#findComment-995993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.