Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For litt over en uke siden begynte jeg av uforklarlig vis å våkne på nettene etter bare 4 timer, etter hvert 3 og nå sist etter bare 2,5 til 2 timers søvn. Når jeg våkner føler meg uthvilt, kvikk og våken, og har ingen sjanse til å falle i søvn igjen. Utover dagen føler jeg meg etter hvert svimmel og mister konsentrasjonen, uten å føle meg trett. Kroppen er i høygir, men jeg klarer etter hvert å sove 1-2 timer på dagtid. Noen dager har jeg klart å ikke sove på dagtid, i håp om å få sove full natt, men opplever likevel å ikke få sove mer enn kanskje 3 timer, før jeg igjen våkner. Jeg har også forsøkt å sove lenge på dagtid, slik at jeg får meg sammenhengende søvn på i hvert fall 6 timer, men jeg opplever bare å våkne etter få timer, og hvis jeg sover lenger er det av svært dårlig kvalitet.

Drikker ikke kaffe eller noe oppkvikkende, får moderat mosjon og har et greit liv. Jeg arbeider hjemme som student. Jeg bor langt nord, og har for tiden polarnatt. Til vanlig sover jeg godt, 6-7 timer hver natt. Har nylig skiftet leilighet, og selv om jeg faktisk flytter ofte er det kanskje mulig kroppen reagerer på forandringer? Jeg vil helst ikke dra til lege og skaffe sovemedisin, siden jeg snart faktisk må vise til en plettfri helseattest.

Finnes det andre råd mot søvnløshet eller forklaringer på hvorfor dette skjer meg? Hvor lenge kan jeg gå med så lite sammenhengede søvn uten at det blir skadelig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15458-s%C3%B8vnl%C3%B8shet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til ann

Det kan være "kroppslige" årsaker til dette hvis du ikke har hatt noen spesielle former for psykiske påkjenninger den senere tid. Jeg synes du skal gå til legen å få sjekket opp bl.a. stoffskifte- ved høyt stoffskifte kan noen av de nevnte symptomer forekomme.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15458-s%C3%B8vnl%C3%B8shet/#findComment-73408
Del på andre sider

hei. Det pussige her er at jeg har fått akkurat samme probleme...klokka er er nå ca hall 7 på mårningen å jeg har sotte oppe siden 24:00...d bynnte for ca en å en halv ukers tid siden...før kunne jeg sove lett en 8 timers tid men nå får jeg ikke såve mer en toppen 4timer sammenhengende. Detter er meget tungt siden jeg går skole...jeg blir skikkelig trøtt utpå dagen å klarer ikke å konsentrere meg om noen ting, men jeg har tvunget meg til å holde meg våken til utpå kvelden før å prøve å komme på rettkjør men det hjelper ikke. I går våket jeg foresten over, når klokken nærmet seg 20:00 klarte jeg rett å slett ikke å holde meg våken lenger å gikk å la meg, men som sagt jeg våknet ruindt 24:00 å hadde ingen sjanse for å få såve igjen.

Jeg har aldri hvert plaget med søvn før. Tror ikke jeg klarer å møte opp på skolen i dag. Det rare er at eg føler jeg er veldig trøtt i øynene, ikke noe artig d heller å føle at man ser skikkeli døtrøtt ut.

Jeg bor å langt nord. I troms fylke.

Hilsen Ben

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15458-s%C3%B8vnl%C3%B8shet/#findComment-76478
Del på andre sider

Pål Sand, almenlege

hei. Det pussige her er at jeg har fått akkurat samme probleme...klokka er er nå ca hall 7 på mårningen å jeg har sotte oppe siden 24:00...d bynnte for ca en å en halv ukers tid siden...før kunne jeg sove lett en 8 timers tid men nå får jeg ikke såve mer en toppen 4timer sammenhengende. Detter er meget tungt siden jeg går skole...jeg blir skikkelig trøtt utpå dagen å klarer ikke å konsentrere meg om noen ting, men jeg har tvunget meg til å holde meg våken til utpå kvelden før å prøve å komme på rettkjør men det hjelper ikke. I går våket jeg foresten over, når klokken nærmet seg 20:00 klarte jeg rett å slett ikke å holde meg våken lenger å gikk å la meg, men som sagt jeg våknet ruindt 24:00 å hadde ingen sjanse for å få såve igjen.

Jeg har aldri hvert plaget med søvn før. Tror ikke jeg klarer å møte opp på skolen i dag. Det rare er at eg føler jeg er veldig trøtt i øynene, ikke noe artig d heller å føle at man ser skikkeli døtrøtt ut.

Jeg bor å langt nord. I troms fylke.

Hilsen Ben

Kjære Ben.

Før du evnt.tyr til en sovemedisin kan det være hensiktmessig å forsøke noen enkle triks.Du bør være mett,men ikk for mett.Du bør være fysisk sliten dvs.det er hensiktmessig med en hard treningsøkt på ettermiddagen.Du kan ta et varmt bad før du legger deg.Ofte blir det imidlertid nødvendig å bryte den onde sirkelen med noen få dager med en mild sovemedisin eks.Imovane el.Stilnoct.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15458-s%C3%B8vnl%C3%B8shet/#findComment-77132
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...