Gå til innhold

Hva er definisjonen på voldtekt?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer faktisk på hva def. på voldtekt er? Er voldtekt bare når du brått og uventet blir overfalt på gata, eller er det andre sider og? Finnes det voldtekt i ekteskapet? eller er ikke det voldtekt som er "voldtekt" ? Hva med dem som vet at hver kveld så legger han seg oppå deg og tømmer seg som i en dass? Hva er det? Eller ligger det så mye bak og rundt og over og under at å gå inn på problemstillingen "voldtekt i ekteskapet" blir for stort, for mye andre ting som kommer inn i bildet? Jeg vil bare vite når kan det kalles voldtekt og har de som føler at det er voldtekt dem opplever i ekteskapet noen rettigheter, går det an å anmelde noe slikt? blir det for mye påstand mot påstand? Blir det for mye å ta fatt på?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/154581-hva-er-definisjonen-p%C3%A5-voldtekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en juridisk definisjon av voldtekt. Denne er gradert. Tror faktisk det finnes noe som heter uaktsom voldtekt. Voldtekt kan finne sted i ekteskap. Det kan være voldtekt i juridisk forstand selv om det ikke er mulig å bevise og få dømt i en domstol.

Så er det en mer subjektiv forståelse av begrepet. Man kan føle seg voldtatt og reagere som man er voldtatt selv om man per juridiske definisjon ikke er voldtatt. Mange vil også være enig i at voldtekt er en passende beskrivelse av en del ting, selv som den juridiske definisjonen ikke er oppfyldt.

Et annet begrep er å (miss)bruke noen sexuelt. Det kan man gjøre ved f.eks å skaffe seg sex ved å gi forhåpninger man ikke har tenkt å innfri. Klassisk er en godt voksen mann som manipulerer en ung jente, får henne dit han vil og så stikker av. Et annet eksempel er å bruke trusler eller anklager for å få sin vilje.

Ekteskapet er et sted for å vise omtanke, forståelse og kjærlighet. Det kan missbrukes til en anrena for egoisktisk selvtilfredstillelse. "Å tømme seg som en dass" er vel en beskrivelse av en mann som ikke tar hensyn til andre enn seg selv og sitt eget begjær. Han har gått fra å elske (hvis han noen gang har gjort det) til å (miss)bruke.

Sier man klart nei til en slik mann og han likevel tiltvinger seg sex, er det voldtekt også i juridisk forstand, uavhengig av om det kan bevises.

Sier man ikke nei til en slik mann, det kan være mange grunner til at dette er vanskelig, blir man i min tankeverden (miss)brukt. De psykiske skadene ved å leve i et parforhold med hensynsløs sex kan være store. Man kan trenge mye hjelp for å enten komme ut av forholdet eller for å få forholdet på rett kjøl igjen.

Var det noe slikt du var på jakt etter?

mvh

Gjest ingennickidag

Det er en juridisk definisjon av voldtekt. Denne er gradert. Tror faktisk det finnes noe som heter uaktsom voldtekt. Voldtekt kan finne sted i ekteskap. Det kan være voldtekt i juridisk forstand selv om det ikke er mulig å bevise og få dømt i en domstol.

Så er det en mer subjektiv forståelse av begrepet. Man kan føle seg voldtatt og reagere som man er voldtatt selv om man per juridiske definisjon ikke er voldtatt. Mange vil også være enig i at voldtekt er en passende beskrivelse av en del ting, selv som den juridiske definisjonen ikke er oppfyldt.

Et annet begrep er å (miss)bruke noen sexuelt. Det kan man gjøre ved f.eks å skaffe seg sex ved å gi forhåpninger man ikke har tenkt å innfri. Klassisk er en godt voksen mann som manipulerer en ung jente, får henne dit han vil og så stikker av. Et annet eksempel er å bruke trusler eller anklager for å få sin vilje.

Ekteskapet er et sted for å vise omtanke, forståelse og kjærlighet. Det kan missbrukes til en anrena for egoisktisk selvtilfredstillelse. "Å tømme seg som en dass" er vel en beskrivelse av en mann som ikke tar hensyn til andre enn seg selv og sitt eget begjær. Han har gått fra å elske (hvis han noen gang har gjort det) til å (miss)bruke.

Sier man klart nei til en slik mann og han likevel tiltvinger seg sex, er det voldtekt også i juridisk forstand, uavhengig av om det kan bevises.

Sier man ikke nei til en slik mann, det kan være mange grunner til at dette er vanskelig, blir man i min tankeverden (miss)brukt. De psykiske skadene ved å leve i et parforhold med hensynsløs sex kan være store. Man kan trenge mye hjelp for å enten komme ut av forholdet eller for å få forholdet på rett kjøl igjen.

Var det noe slikt du var på jakt etter?

mvh

Kjempefin redegjørelse! Takk.

Hilsen voldtatt mens jeg sov ut alkoholen...

Jeg er en dansk pige. Der bor i Sverige. Jeg er just blevet separeret fra min tidligere og har nu meldt ham til polisen for hans overgrep.

Vi har väret i retten förste gang hvor han blev dömt for kvinnofridskränkning og 2 gange voldtägt.

Han blev dömt for båda voldtägterne, på baggrund af hvad jeg selv berettede og fordi jeg dagen efter ihvertfald den sidste voldtägt havde ringet til en kompis, som vidnede på dette i retten.

Så det er vel et spörgsmål om ord mod ord, men i en större vurdering, bliver det også taget i betraktning af hvilke omstendigheder der foreligger ellers.

Jeg er sikker på at hvis man klart har sagt fra og at man med sit kropssprog klart fortäller at det her vil jeg ikke og stadig bliver tvunget til at göre ting ikke kun i sexuelle forhold, så er dette voldtägt.

Annonse

DIXI Stavanger

Heisann!

Det første jeg vil si er at ditt spørsmål er ganske vanlig.. mange er usikre på hva som kan defineres som en voldtekt og om de selv er blitt utsatt for det. En voldtekt trenger ikke være et såkalt "overfallsvoldtekt" hvor gjerningsmannen er ukjent. Faktisk er det et fåtall av voldtekter som skjer på den måten. Som oftest blir overgrepet gjort av en du kjenner som en venn eller ektefelle. Det er vanskelig å definere en voldtekt. Men når en kan kjenne på en selv at dette var feil og at det skjedde noe som du selv ikke likte eller ville være med på. Ofte kan en bli forvirret og tenke at en var med på det selv og ikke kjempet nok. men det er også mange forskjellige måter å reagere på under en voldtekt. Mange ser at det vil skje og "stenger seg ute" fra kroppen, mens andre sloss så busta fyker. Det er ingen fasit svar på hvordan man skal reagere. og det er ingen feil man kan gjøre..for å unngå å bli voldtatt.. I det siste har det blitt mer fokusert på voldtekter av mennesker man kjenner. ihvertfall i ekteskap. og det er positivt ettersom tallene sier at dette er de vanligste måter voldtekter skjer på. Det er ikke lett å vite men det viktigste er å kjenne på magefølelsen om dette var feil og snakke med noen som kanskje kan hjelpe deg til å se at det ikke er normalt å ha det slik i et forhold.

håper noe av dette ga svar på det du lurte på.. ellers kan du ringe dixi og vi kan snakke mer..

lykke til; )

klem Anne Mari

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...