drag Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Jeg er +50 og har hvilepuls ca. 40 ( målt ned til 36) hvilket ikke er pga.god form ( kanskje noe over gjennomsnittet for alderen) Jeg har en ut og innpust som er få i antall pr. minutt ( frekvens). Kan disse karakterisitka indikere for lavt oksygenopptak og derved også forklare økt slitenhet. Før kunne jeg " stå på hodet" i noen tid uten at det hadde betydning. Nå er det svært ubehagelig og føler stort press i hodet. Er dette normalt, og hva kan jeg eventuelt gjøre for eventuelt å øke oksygenopptaket? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154610-oksygentilf%C3%B8rsel-lav-puls/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Svar til Drag. Normalvariasjonene for puls og blodtrykk er ganske vide. Enkelte har gjennom hele livet tendens til lav puls, uten at dette er uttrykk for noen form for hjertesykdom eller at noe er galt med oksygenomsetningen. Ditt oksygenbehov dekkes automatisk ved hjelp av en rekke kontrollmekanismer, og såpass lav puls indikerer som regel at hjertets slagvolum er ganske stort. Hjertets minuttvolm, som er et godt uttrykk for hjertets arbeid, bestemmes av slagvolumet (pumpet blodvolum pr. hjerteslag) og frekvensen (pulsen). For å pumpe 6 liter/minutt ved en frekvens på 40 må hjertet ha et slagvolum på 150 ml, mens man ved en frekvens på 80 bare trenger et slagvolum på 75 ml for å pumpe samme volum pr. minutt. Dette er bl.a. grunnen til at eldre personer (vi taper etterhvert noe av evnen til å øke vårt slagvolum) generelt har en høyere puls, og også er mer avhengig av å kunne øke frekvensen for å utføre fysisk arbeid. Det er neppe noe grunnleggende i veien med ditt sirkulasjonssystem. For å øke vårt oksygenopptak er aerob trening veien å gå, d.v.s. kondisjonskrevende fysisk trening. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154610-oksygentilf%C3%B8rsel-lav-puls/#findComment-998260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.