Gå til innhold

Bipolar


quietus_crusader

Anbefalte innlegg

quietus_crusader

Vet noen om hvordan en stter denne diagnosen ? Hvor vitenskapelig går en til verks. Jeg mener finnes det noen "sikker" måte å påvise det på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt meg bekjent kan det ta opptil flere år,fra første kliniske vurdering, å diagnostisere en bipolar lidelse, og mange vil overhodet ikke få riktig diagnose. Endel får feilaktig diagnosen depresjon eller borderline/emosjonelt ustabil.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent kan det ta opptil flere år,fra første kliniske vurdering, å diagnostisere en bipolar lidelse, og mange vil overhodet ikke få riktig diagnose. Endel får feilaktig diagnosen depresjon eller borderline/emosjonelt ustabil.

Mvh.

denne linken kan forhåpentligvis hjelpe deg litt mer

http://www.astrazeneca.no/azmedica/CNS/0310_bipolar.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest foreningen for de kreative sjeler angrepet av flammer

Jeg fikk den ikke før de så en mani "live" mens jeg var innlagt. Før det var det iiiiiiiiiiingenting som tydet på at jeg var bipolar selv om mora mi var det og jeg hadde hatt uttallige depresjoner... Så det kan gå "noen" år før man får riktig diagnose, så lenge en ikke blir manisk og innlagt ved første sykdoms episode.

Ellers kan de stille et scid-intervju der det er mistanke om bipolar lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quietus_crusader

Så vidt meg bekjent kan det ta opptil flere år,fra første kliniske vurdering, å diagnostisere en bipolar lidelse, og mange vil overhodet ikke få riktig diagnose. Endel får feilaktig diagnosen depresjon eller borderline/emosjonelt ustabil.

Mvh.

Ja, hvordan er diagnosene bipolar og borderline forskjelllige fra hverandre. Virker ganske like utifra det jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvordan er diagnosene bipolar og borderline forskjelllige fra hverandre. Virker ganske like utifra det jeg har sett.

Det er vanskelig å svare deg kort på det du spør om. Jeg skal likvel forsøke.

De er to forskjellige lidelser, likevel har de mange symptomer felles.

Bipolar er en `sinnstemnings`lidelse mens borderline er en personlighetsforstyrrelse.

Følgende er klippet fra Av Prof. Dr. med. Sigmund Karterud "Personlighetsforstyrrelser

Eksempelvis er det ni kriterier for borderline PF hvorav minst fem av disse må være oppfylt for å kunne sette diagnosen borderline PF. Kriteriene er følgende:

1) Hektiske bestrebelser med sikte på å unngå å bli forlatt .

2) Et mønster av ustabile og intense mellommenneskelige forhold som er karakterisert av en pendling mellom ytterlighetene idealisering og devaluering.

3) Identitetsforstyrrelse: Markert og gjennomgående ustabilt selvbilde eller selvfølelse.

4) Impulsivitet på minst to områder som er potensielt selvødeleggende (eks. pengesløsing, ukritisk seksualliv, rusmiddelmisbruk, uvøren bilkjøring, spiseorgier).

5) Gjentatte selvmordsforsøk eller selvmordstrusler eller selvbeskadigende adferd.

6) Følelsesmessig ustabilitet som skyldes følelsesmessig overreaksjon ( eks. intense episoder med nedstemthet, irritabilitet eller angst som vanligvis varer et par timer og sjelden mer enn noen få dager).

7 Kronisk følelse av tomhet.

8) Intense sinnesreaksjoner eller vanskeligheter med å kontrollere sinnet ( eks. hyppige raseriutbrudd, konstant sinne, stadige slosskamper).

9) Tendens til paranoid tenkning eller alvorlige dissosiative symptomer ved alvorlig stress. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest foenignen for de kreative sjeler angrepet av flammer

Det er vanskelig å svare deg kort på det du spør om. Jeg skal likvel forsøke.

De er to forskjellige lidelser, likevel har de mange symptomer felles.

Bipolar er en `sinnstemnings`lidelse mens borderline er en personlighetsforstyrrelse.

Følgende er klippet fra Av Prof. Dr. med. Sigmund Karterud "Personlighetsforstyrrelser

Eksempelvis er det ni kriterier for borderline PF hvorav minst fem av disse må være oppfylt for å kunne sette diagnosen borderline PF. Kriteriene er følgende:

1) Hektiske bestrebelser med sikte på å unngå å bli forlatt .

2) Et mønster av ustabile og intense mellommenneskelige forhold som er karakterisert av en pendling mellom ytterlighetene idealisering og devaluering.

3) Identitetsforstyrrelse: Markert og gjennomgående ustabilt selvbilde eller selvfølelse.

4) Impulsivitet på minst to områder som er potensielt selvødeleggende (eks. pengesløsing, ukritisk seksualliv, rusmiddelmisbruk, uvøren bilkjøring, spiseorgier).

5) Gjentatte selvmordsforsøk eller selvmordstrusler eller selvbeskadigende adferd.

6) Følelsesmessig ustabilitet som skyldes følelsesmessig overreaksjon ( eks. intense episoder med nedstemthet, irritabilitet eller angst som vanligvis varer et par timer og sjelden mer enn noen få dager).

7 Kronisk følelse av tomhet.

8) Intense sinnesreaksjoner eller vanskeligheter med å kontrollere sinnet ( eks. hyppige raseriutbrudd, konstant sinne, stadige slosskamper).

9) Tendens til paranoid tenkning eller alvorlige dissosiative symptomer ved alvorlig stress. "

Jeg hadde nesten alle de kriteriene før jeg fikk medisiner mot bipolar lidelse. Nå er de borte. En venninne av meg derimot sliter fortsatt med bpd-symptomer etter at hun fikk medisiner, så hun har nok virkelig bpd i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quietus_crusader

Det er vanskelig å svare deg kort på det du spør om. Jeg skal likvel forsøke.

De er to forskjellige lidelser, likevel har de mange symptomer felles.

Bipolar er en `sinnstemnings`lidelse mens borderline er en personlighetsforstyrrelse.

Følgende er klippet fra Av Prof. Dr. med. Sigmund Karterud "Personlighetsforstyrrelser

Eksempelvis er det ni kriterier for borderline PF hvorav minst fem av disse må være oppfylt for å kunne sette diagnosen borderline PF. Kriteriene er følgende:

1) Hektiske bestrebelser med sikte på å unngå å bli forlatt .

2) Et mønster av ustabile og intense mellommenneskelige forhold som er karakterisert av en pendling mellom ytterlighetene idealisering og devaluering.

3) Identitetsforstyrrelse: Markert og gjennomgående ustabilt selvbilde eller selvfølelse.

4) Impulsivitet på minst to områder som er potensielt selvødeleggende (eks. pengesløsing, ukritisk seksualliv, rusmiddelmisbruk, uvøren bilkjøring, spiseorgier).

5) Gjentatte selvmordsforsøk eller selvmordstrusler eller selvbeskadigende adferd.

6) Følelsesmessig ustabilitet som skyldes følelsesmessig overreaksjon ( eks. intense episoder med nedstemthet, irritabilitet eller angst som vanligvis varer et par timer og sjelden mer enn noen få dager).

7 Kronisk følelse av tomhet.

8) Intense sinnesreaksjoner eller vanskeligheter med å kontrollere sinnet ( eks. hyppige raseriutbrudd, konstant sinne, stadige slosskamper).

9) Tendens til paranoid tenkning eller alvorlige dissosiative symptomer ved alvorlig stress. "

Men blir bipolare mer syke i varmen eller ved stress. Eller er det tilfeldig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...