kjetilw Skrevet 15. januar 2001 Del Skrevet 15. januar 2001 Min far er i midten av 60-årene. Han nærmer seg således pensjonsalderen. Han har Angina Pectoris, og to ganger har han gjennomgått elektrokonvertering pga. atrieflimmer (hjerteflimmer). Første gang med elektrokonvertering var vellykket. Den siste gangen var for om lag halvannet år siden. Da ble det gjort fire forsøk uten å lykkes. En av legene som var involvert den andre gangen, og som vi antar er en spesialist på området, sa da at dette måtte han aldri gjøre igjen. Min fars primærlege sier imidlertid at det ikke er noen som helst risiko forbundet med å gjøre et nytt forsøk nå. Mitt første spørsmål er derfor hva man skal gjøre i slike situasjoner? Hvem skal man høre på? Mitt andre spørsmål er om det i forbindelse med atrieflimmer eller med Angina Pectoris er forbundet noen risiko med å fly? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15464-hvem-skal-man-tro-p%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 17. januar 2001 Del Skrevet 17. januar 2001 Svar til KjetilW. Fars primærlege har rett : det er neppe noen spesiell risiko forbundet med å forsøke èn gang til. Imidlertid er realismen i at din far skal kunne beholde normalrytme etter et mulig omslag ganske liten. Det faktum at han ikke ville slå om etter fire forsøk for 1-2 år siden, tilsier også at sjansen er liten. Det bør dog bemerkes at hvis hans hjertetilstand forøvrig er bedret det siste året, vil situasjonen kunne være anderledes. Noen pasienter med atrieflimmer vil ha lettere for å slå om hvis de blir forbehandlet med bestemte medikamenter, og et par slike stoff har også vist forebyggende effekt etter elektrokonvertering. En person med stabil angina pectoris ( og uten gjennomgått infarkt de siste måneder) blir ikke ansett som noen risikopassasjer i fly. Atrieflimmer representerer ikke noen betenkelighet i denne sammenhengen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15464-hvem-skal-man-tro-p%C3%A5/#findComment-74195 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.