Gå til innhold

Urinveisinfeksjon

Anbefalte innlegg

Siste halvår har jeg vært plaget med urinveisinfeksjoner. Har hatt bort i mot 6 kurer siden august '00.

Torsdag i forrige uke leverte jeg prøve for etterkontroll etter siste kur, og alt var OK. I dag har jeg fått tilbakefall IGJEN og har nok en gang fått medisin for dette, Selexid. Finnes det noen grunn til hvorfor jeg skal kunne få det så ofte? Er det mulig å forebygge dette? Tranebær etc. ?Har fått mange gode tips fra venner og kjente, men har ennå ikke testet noe ut.

Har vært plaget tidligere, men da kanskje bare 1-2 ganger i året.

mvh

Edda. 30år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15478-urinveisinfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

Ved urinveisinfeksjon får oftest infeksjon med de bakteriene som er i området rundt urinrørsåpningen. Ofte vet ikke hvorfor noen er disponert for å få mange infeksjoner. Hos noen er det slimhinnen som gjør at bakteriene "fester seg" mye lettere enn hos andre. Om ikke urinblæren tømmer seg fullstendig når man er på toalettet, disponerer dette for infeksjoner - og spesielt blir det vanskelig å bli kvitt infeksjonene. Det er derfor viktig å bruke tid på å tømme seg skikkelig. Kanskje det bør kontrolleres hos legen - enten med et tynt kateter eller med ultralyd over blæren.

Noen blir kvitt infeksjonene ved at man bruker tranebær, eller gjør urinen sur med C-vitamin eller annet.

Noen trenger en kur med antibiotika som strekker seg over lengre tid. Dersom du får infeksjon lett etter spesielle hendelser - bl.a. sex, må du tenke spesielt på hygienen etter det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15478-urinveisinfeksjon/#findComment-74415
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...