Gå til innhold

Vanskelig sønn på 5 år


Gjest gomle

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette er rett forum, men jeg gjør et forsøk. Vi har tre barn, to gutter på 5 og 7 og en jente på snart 4. Alle tre er bestemte og sta mennesker, men det er den mellomste som bekymrer meg. Han har vært veldig temperamentsfull helt siden han var 8 mnd (og helst ville bytte bleie på seg selv). Nå er han altså 5, og skal begynne på skolen om et år. Han er vanligvis en veldig blid, livsglad og sjarmerende gutt, god motorikk og godt språk. Han er godt likt av de andre barna i barnehagen, og har ikke problemer med temperamentet sitt i forhold til dem eller sine søsken. Men med oss voksne stiller det seg annerledes. Han blir kjempesint, skriker og tramper (men prøver ikke å slå oss eller noe slikt). Dette kommer gjerne hvis han ikke får viljen sin. Vi føler vi takler det bra, han kommer ingen vei med disse utbruddene sine. Men vi føler han snart burde "vokse" av seg dette temperamente. Dette høres vel ikke så uvanlig ut, mange barn er slik som dette, men saken er at han er sånn i barnehagen også, mot de voksne, (og mot noen andre voksne som han kjenner). Han nekter noen ganger å "adlyde" de voksne, og prøver seg skikkelig. Dette er jo litt slitsomt for alle, og jeg engster meg nå for skolestart neste år. Ikke så greit å ha et barn som må ha spesialbehandling. Har du noen gode råd? Bør vi søke en form for hjelp, familierådgivning eller lignende? Hvor bør vi isåfall henvende oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest asosial og stolt!

Han ville bytte bleie på seg selv?!? Du var vel strengt tatt egentlig heldig...

Høres ut som om han er i trassalderen. Han er jo et "mellombarn" så kanskje han vil hevde seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ville bytte bleie på seg selv?!? Du var vel strengt tatt egentlig heldig...

Høres ut som om han er i trassalderen. Han er jo et "mellombarn" så kanskje han vil hevde seg?

Ja, det kan være et poeng. Broren er bare to år eldre, og begynte på skolen for et år siden. Han får nå lov til mer enn sin lillebror, får sykle til venner som bor lenger unna osv. Slikt som en på 5 ikke kan være med på. Det har sikkert vært hardt for ham, for disse to gutta er veldig knyttet til hverandre, og har hengt sammen som erteris siden de var små. Lillesøster er bare 1 år og 5 mnd yngre. De har også et veldig godt forhold, men hun har liksom en annen posisjon i flokken fordi hun er jente.

Han ville faktisk bytte bleie selv, ble illsint når jeg gjorde det. Han ble tidlig flink til mye han der :-)

Jo, det virker litt logisk, kanskje han prøver å hevde seg..Spørsmålet er hvordan vi klarer å endre det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asosial og stolt!

Ja, det kan være et poeng. Broren er bare to år eldre, og begynte på skolen for et år siden. Han får nå lov til mer enn sin lillebror, får sykle til venner som bor lenger unna osv. Slikt som en på 5 ikke kan være med på. Det har sikkert vært hardt for ham, for disse to gutta er veldig knyttet til hverandre, og har hengt sammen som erteris siden de var små. Lillesøster er bare 1 år og 5 mnd yngre. De har også et veldig godt forhold, men hun har liksom en annen posisjon i flokken fordi hun er jente.

Han ville faktisk bytte bleie selv, ble illsint når jeg gjorde det. Han ble tidlig flink til mye han der :-)

Jo, det virker litt logisk, kanskje han prøver å hevde seg..Spørsmålet er hvordan vi klarer å endre det..

Det kan være at han skal ta igjen og vise at han også er storgutt nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iblant tenker man at ting må være helt krise og katastrofe før man kan spørre fagfolk.

Det går an å kontakte PPT og spørre om de har noen generelle råd i forhold til den problemstillingen du skisserer.

Du kan også be barnehagen ta opp problemstillingen med PPT på et mer generelt grunnlag.

Det går altså an å få gode råd uten at sønnen din blir PPT-klient og utredes opp og ned og i mente.

Har selv noen ganger fått svært gode 10-minutters råd som gav meg akkurat de idéene jeg trengte for å få løst opp i noen kinkige knuter.

Har dere et godt samarbeid med barnehagen?

Håper dere finner gode løsninger. Mange hissige femåringer kan roe seg betraktelig i løpet av et år.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iblant tenker man at ting må være helt krise og katastrofe før man kan spørre fagfolk.

Det går an å kontakte PPT og spørre om de har noen generelle råd i forhold til den problemstillingen du skisserer.

Du kan også be barnehagen ta opp problemstillingen med PPT på et mer generelt grunnlag.

Det går altså an å få gode råd uten at sønnen din blir PPT-klient og utredes opp og ned og i mente.

Har selv noen ganger fått svært gode 10-minutters råd som gav meg akkurat de idéene jeg trengte for å få løst opp i noen kinkige knuter.

Har dere et godt samarbeid med barnehagen?

Håper dere finner gode løsninger. Mange hissige femåringer kan roe seg betraktelig i løpet av et år.

mvh

Takk for svaret, det høres ikke så dumt ut. Hvor får man kontakt med PPT, er det et nummer som står under kommunen på gule sider, eller må man igjennom en lege eller noe slikt. Som du sier, det er ikke nødvendig med en lang undersøkelse av ham, jeg er ganske sikker på at han ikke "feiler" noe, men det hadde vært godt å få noen råd om hvordan vi best takler ham, om vår måte er den rette, eller om det er ting vi bør gjøre annerledes. Det er med andre ord igrunnen vi som trenger "behandling" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svaret, det høres ikke så dumt ut. Hvor får man kontakt med PPT, er det et nummer som står under kommunen på gule sider, eller må man igjennom en lege eller noe slikt. Som du sier, det er ikke nødvendig med en lang undersøkelse av ham, jeg er ganske sikker på at han ikke "feiler" noe, men det hadde vært godt å få noen råd om hvordan vi best takler ham, om vår måte er den rette, eller om det er ting vi bør gjøre annerledes. Det er med andre ord igrunnen vi som trenger "behandling" :-)

Barnehagen kan opplyse om hvordan du får tak i PPT.

Etter hva jeg hørte sist trenger man ikke gå gjennom noen som helst for å få snakke med PPT som forelder. Blir det problem å kontakte dem direkte, ville jeg gått via barnehagen. De kjenner jo allerede til problemet. Gutten er jo ikke syk, bare hissig.

For øvrig har jeg erfart at det er stor forskjell i nytte og kvalitet på råd fra fagfolk. Kommer mye an på deres grunninnstilling hva de sier. Men det får en jo bare ta med på kjøpet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, det høres ikke så dumt ut. Hvor får man kontakt med PPT, er det et nummer som står under kommunen på gule sider, eller må man igjennom en lege eller noe slikt. Som du sier, det er ikke nødvendig med en lang undersøkelse av ham, jeg er ganske sikker på at han ikke "feiler" noe, men det hadde vært godt å få noen råd om hvordan vi best takler ham, om vår måte er den rette, eller om det er ting vi bør gjøre annerledes. Det er med andre ord igrunnen vi som trenger "behandling" :-)

Foreldre kan henvende seg direkte til PPT uten noen form for henvisning. I telefonkatalogen står det vel under "Pedagogisk - psykologisk tjeneste", og kommunens sentralbord bør vite hvordan du oppnår kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...