Gå til innhold

hvilken diagnose gjelder for meg`?


Gjest Timian

Anbefalte innlegg

i fastlegens journal står det at jeg har en angst-depressiv nevrose som diagnose. Psykologen på DPS'en har gitt meg en diagnose på ustabil personlighetsforstyrrelse. Jeg får zyprexa av overlegen for å dempe de maniske periodene mine. Han tror jeg er bipolar. Om jeg får en bipolar diagnose. blir de andre diagnosene mine slettet da? eller blir det hele en coctail av diagnoser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest svar til timian

Har selv fått en haug med diagnoser, og det ble visst etter hvert en hel samling med coctail diagnoser...

Når du har først fått en diagnose, så blir den nok ståendes der,dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Allmennlegens "angst-depressiv nevrose" er vanligvis en sekkediagnose de bruker for det meste eller når de ikke vet helt hva som feiler pasienten. Den kan du se bort fra etter at du har fått spesialistvurdering.

Det er godt mulig å ha både bipolar lidelse og ustabil personlighetsforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmennlegens "angst-depressiv nevrose" er vanligvis en sekkediagnose de bruker for det meste eller når de ikke vet helt hva som feiler pasienten. Den kan du se bort fra etter at du har fått spesialistvurdering.

Det er godt mulig å ha både bipolar lidelse og ustabil personlighetsforstyrrelse.

Ustabil personlighetsforstyrrelse er vel en variant av manisk depresiv lidelse. Det er vel bare én som kan stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Ustabil personlighetsforstyrrelse er vel en variant av manisk depresiv lidelse. Det er vel bare én som kan stemme?

Nei. Det er to ulike diagnoser, og det er mulig å ha begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er to ulike diagnoser, og det er mulig å ha begge.

Skjønner ikke det jeg, ustabil personlighetsforstyrrelse og bipolar lidelse har jo så mye til felles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en annen

Skjønner ikke det jeg, ustabil personlighetsforstyrrelse og bipolar lidelse har jo så mye til felles.

Tja. Svingningene i ustabil PF er som regel langt raskere enn ved bipolar lidelse (opp og ned i løpet av en dag). Dessuten har de fleste bipolare lengre perioder der de er velfungerende, friske. Ved ustabil PF er ustabiliteten stabil, for å si det sånn.

Likevel er det nok en del feildiagnostisering ute og går. Dessuten er det slik at de med ustabil PF har høyere forekomst av bipolar lidelse og vice versa, men det spørs om ikke dette skyldes svakheter ved diagnosesystemet. Husk at psykiatriske diagnoser ikke kan påvises ved objektive (fysiske)tester - derfor blir det et visst spillerom for skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Svingningene i ustabil PF er som regel langt raskere enn ved bipolar lidelse (opp og ned i løpet av en dag). Dessuten har de fleste bipolare lengre perioder der de er velfungerende, friske. Ved ustabil PF er ustabiliteten stabil, for å si det sånn.

Likevel er det nok en del feildiagnostisering ute og går. Dessuten er det slik at de med ustabil PF har høyere forekomst av bipolar lidelse og vice versa, men det spørs om ikke dette skyldes svakheter ved diagnosesystemet. Husk at psykiatriske diagnoser ikke kan påvises ved objektive (fysiske)tester - derfor blir det et visst spillerom for skjønn.

Jeg er enig at det er endel forskjeller mellom den vanlige bipolare og den vanlige ustabile pf'ern.

Men bipolar lidelse kan jo også få betegnelsen "rapid cycle", noe som for meg gjør at det hele smelter sammen til en svær diagnose stemningslidelser med undergrupper hvor langvarige de forskjellige periodene er.

Det blir akkurat som med unnvikende pf og sosial angst. Ser ikke hvorfor det trenger være to diagnoser. Er bare de smarteste av fagfolket som klarer å skille det ut uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest labamba

Har selv fått en haug med diagnoser, og det ble visst etter hvert en hel samling med coctail diagnoser...

Når du har først fått en diagnose, så blir den nok ståendes der,dessverre!

Den blir ikke stående. Jeg har fått slettet feildiagnoser. Eller de står jo i de gamle journalene, for man brenner dem jo ikke, men de er ikke gyldige lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rochella

Jeg er enig at det er endel forskjeller mellom den vanlige bipolare og den vanlige ustabile pf'ern.

Men bipolar lidelse kan jo også få betegnelsen "rapid cycle", noe som for meg gjør at det hele smelter sammen til en svær diagnose stemningslidelser med undergrupper hvor langvarige de forskjellige periodene er.

Det blir akkurat som med unnvikende pf og sosial angst. Ser ikke hvorfor det trenger være to diagnoser. Er bare de smarteste av fagfolket som klarer å skille det ut uansett...

Rapid cycle er som regel ikke å svinge fra minutt til minutt, fra time til time. Ustabil pf sine svingninger kan ofte trigges, ved at noen sier noe sårende, eller at man føler seg avvist, eller at man hører noe morsomt.

Jeg har rapid cycle, og er deprimert noen dager, sover masse, orker ingenting, ikke pusse tenna en gang, ikke skifte klær.. Så oppstemt noen dager, med masse selvtillitt, orker alt, er sosial, kler meg pent.

Jeg skada meg før jeg fikk medisiner, men slutta med en gang jeg fikk lamictal.

Venninna mi som har både bipolar rapid cycle og ustabil pf, fortsetter å skade seg, og trenger årelang terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...