Gå til innhold

Separerer meg- og lurer på veldig mye!!!


marmor

Anbefalte innlegg

Jeg er uføretrygdet og gift. Har ett barn over 3 år. Nå separerer meg meg og lurer på hvilke rettigheter jeg har. Jeg føler jeg har gått meg helt bort i jungelen av lover og regler.

Jeg får 9 154,- brutto i uføretrygd pr. mnd.

(grunnpensjon og tilleggspensjon)

Vet jeg kan søke om dobbel barnetrygd

Vet at min mann må betale 11% av sin brutto inntekt i barnebidrag.

Men så......: Hva er barnetillegg, hva er forsørgertillegg og hva er underholdningsbidrag?? Det er så mye navn!!!!

Har jeg rett på noe mer enn dette i trygdeytelser? Og hva utgjør beløpet?

Min mann har brutto årsinntekt på 330 000,-

Jeg kommer til å sitte igjen med 900 000,- etter å ha delt boet her.

Hvis jeg jobber litt ved siden av og tjener under 1G som jeg har lov til ved siden av uføretrygden min.. vil noen av disse bidragene/ytelsene falle bort?

Hjelp meg vær så snill.. jeg er helt lost!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Forsørgertillegg er tillegg som du kan få i uførepensjonen for dem du forsørger. Det kan være ektefelle/samboer eller barn.

Barnetillegg er en type forsørgertillegg, ektefelletillegg er den andre typen.

Underholdsbidrag kan avtales eller pålegges av bidragsfogd/domstol som ektefellebidrag eller som barnebidrag.

Om du har rett på noe av dette kan jeg ikke vurdere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvor bor barnet

Kommer jo veldig an på om hvor barnet skal bo. Etter nye regler skal deling 50/50 være "regelen", og da blir det jo ikke nødvendigvis så mye bidrag fra eksmannen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo veldig an på om hvor barnet skal bo. Etter nye regler skal deling 50/50 være "regelen", og da blir det jo ikke nødvendigvis så mye bidrag fra eksmannen din.

De reglene er ikke i nærheten av å være vedtatt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest til atene

De reglene er ikke i nærheten av å være vedtatt enda.

Nei, men det er allikevel blitt veldig mye mer vanlig å dele, eller at retten pålegger deling hvis man går rettens vei. Så snakket om de nye reglene har gjort at retten ser på dette som en mye mer naturlig løsning.

så uansett er det langt fra sikkert at barnet blir hos moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er allikevel blitt veldig mye mer vanlig å dele, eller at retten pålegger deling hvis man går rettens vei. Så snakket om de nye reglene har gjort at retten ser på dette som en mye mer naturlig løsning.

så uansett er det langt fra sikkert at barnet blir hos moren.

I henhold til dagens regler, har faktisk ikke retten lov til å pålegge delt omsorg, uansett hvor naturlig man måtte se løsningen som.

En annen sak er at stadig flere blir enige om denne løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer jo veldig an på om hvor barnet skal bo. Etter nye regler skal deling 50/50 være "regelen", og da blir det jo ikke nødvendigvis så mye bidrag fra eksmannen din.

Takk for svar.

Min mann vil ikke ha mer enn en dag i uken og annen hver helg. Så det blir ikke noen 50/50 deling i vårt tilfelle. Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...