Gå til innhold

Lett nedsatt? Sedkvalitet.

Anbefalte innlegg

Gjest Kan jeg gjøre noe?

Hei!

Jeg er 32 år, og ønsker barn med min samboer. Vi har "klart det" to ganger, men abortert begge gangene. Den første i uke 11, og andre i uke 19. Siste gang ble det påvist en genfeil. Første gang tok det fire månder og andre gang tre. Vet at det ikke er så lenge, men det er summen som blir "tung".

For å berolige meg selv ønsket jeg å ta en sedprøve.

Resultetet var følgende:

383 mill. pr. mm

konsentrasjon 56 mill.

Bevegelighet: (fort) 27%

Bevegelighet: (svært fort) 6%

(normalen skulle visstnok være

12-56% så da er vel dette i nedre siktet?)

Utseende:

Hode: normalt

Nakke: norlat

Hale: 17% med halefeil

normal index utseende 1.74

Ingen antistoffer

Konklusjonen var "Lett nedsatt"

Hva betyr dette?! Vil jeg ha større problemer en en mamm med opptimal sed for å gjøre samboeren min gravid?

Etter mye vondt ønsker vi at dette skal skje så fort som overhdet mulig nå. Vi har prøvd 4 ganger. Har truffet hvergang. Testet med eggløsningtest og hatt samleie fire dager i forkant og 4 dager i etterkant av utslaget. Hun har helt regelmessig syklus.

Er det NOE jeg kan gjøre? Avstå fra alkohol, vitaminer etc.

Vi sliter hardt under denne tunge ventingen.

MVH en som lurer

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15504-lett-nedsatt-sedkvalitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kan jeg gjøre noe?

Lurte på hva livsstil har å si for utseende til cellene. Det er vel dette med halepartiet som kanskje fører til den nedsatte bevegeligheten?

Vil vitaminer hjelpe? Iså fall hvilke? Hva med løse klesplagg, og kosthold generellt.

Hvor stor er sannsynligheten for at jeg vil befruktet samboeren min innen få månder, tatt i betraktning at hun er helt "normal"?

Takker forøvrig for en fin spalte.

Trygve Talseth, Urolog

Sædkvaliteten din er så bra så det er ikke noen feil her som er årsaken til at dere ikke får barn. - Hos en del er det såkalt "uforklarlig barnløshet" hvor man ikke finner noen sikker feil hos noen av partene.

Selv om man ønsker få graviditet med en gang man bestemmer seg, er det ikke alltid at naturen er så enkel - ute at noen kan si hvorfor. Det er neppe noe spesielt du kan gjøre med kost eller vitaminer, men overdreven bruk av alkohol bør dere unngå. Livsstil med stress har noen betydning generelt, men ikke spesielt med morfologien (utseende) til spermiene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...