Gå til innhold

Hjelp til selvhjelp


Joy31

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et stort problem med situasjoner der mine nærmeste drar avgårde. Jeg tror jeg vet årsaken til dette, men jeg klarer ikke å dempe følelsen av redsel for å bli forlatt. Ja jeg vet at dette ikke henger på greip rasjonelt sett, men jeg klarer ikke kvitte med med dette ved hjelp av fornuft. Jeg er ellers en normalt oppegående dame med selvtillit og stor indre styrke. Jeg håper virkelig på noen gode råd!

Mvh Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd terapi? ;-)

Hei!

Nei jeg har ikke det.. jeg har alltid klart å finne ut av ting på egenhånd. Tror jeg kan klare det denne gangen også, bare jeg blir ledet i riktig retning. Jeg vet jo årsaken.. Skulle jeg gått til terapi hadde jeg brukt veldig mye tid til å fortelle legen om ting som har skjedd og hvordan jeg har løst alt, bortsett fra dette som henger igjen.

Jeg forsøkte virkelig å snakke med en fagperson tidligere fordi jeg ble anbefalt dette, men den erfaringen vil jeg helst slippe en gang til.

Mvh Jill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicksie

Hei!

Nei jeg har ikke det.. jeg har alltid klart å finne ut av ting på egenhånd. Tror jeg kan klare det denne gangen også, bare jeg blir ledet i riktig retning. Jeg vet jo årsaken.. Skulle jeg gått til terapi hadde jeg brukt veldig mye tid til å fortelle legen om ting som har skjedd og hvordan jeg har løst alt, bortsett fra dette som henger igjen.

Jeg forsøkte virkelig å snakke med en fagperson tidligere fordi jeg ble anbefalt dette, men den erfaringen vil jeg helst slippe en gang til.

Mvh Jill

Hei. Du kan også søke hjelp for èn konkret ting og kun fokusere på dette. Du trenger ikke fortelle behandler om alle andre tilbakelagte hendelser og oppdagelser i ditt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicksie

hjelp til selvhjelp

punkt 1: vedkjenne deg problemet (slik du gjør)

punkt 2: svar på: hva gjør du i slike situasjoner der din mann/kone (samboer e.l.) osv. gir signaler om å gå?

Når du har besvart dette, kan punkt 3 begynne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hjelp til selvhjelp

punkt 1: vedkjenne deg problemet (slik du gjør)

punkt 2: svar på: hva gjør du i slike situasjoner der din mann/kone (samboer e.l.) osv. gir signaler om å gå?

Når du har besvart dette, kan punkt 3 begynne....

Hei!

Først og fremst vil jeg nevne at "vi" er innstilt på at dette ikke skal hindre noen i å gjøre noe de må/skal/har lyst til. Så det som skjer er at jeg fokuserer innover, og blir nok litt stille, for å holde frykten i sjakk. Samtidig så holder jeg på med ting som jeg liker bl.a. å tegne. Jeg tegner oftest portrett for dette krever mest konsentrasjon. Resultatet er at jeg blir veldig sliten. Jeg bruker en masse energi på å forholde meg rolig og fokusere på det jeg holder på med. Jeg ønsker bare å mestre disse situasjonene, uten å føle frykt. Det hadde vært deilig! Jeg vet at min samboer enkelte ganger endrer sine planer for å være snill mot meg, men jeg vil ikke stå i veien. Andre skal ikke måtte ta slike hensyn, det er jo helt bak mål.

Så nå lurer jeg på hva trinn 3 er..?

Mvh Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicksie

Hei!

Først og fremst vil jeg nevne at "vi" er innstilt på at dette ikke skal hindre noen i å gjøre noe de må/skal/har lyst til. Så det som skjer er at jeg fokuserer innover, og blir nok litt stille, for å holde frykten i sjakk. Samtidig så holder jeg på med ting som jeg liker bl.a. å tegne. Jeg tegner oftest portrett for dette krever mest konsentrasjon. Resultatet er at jeg blir veldig sliten. Jeg bruker en masse energi på å forholde meg rolig og fokusere på det jeg holder på med. Jeg ønsker bare å mestre disse situasjonene, uten å føle frykt. Det hadde vært deilig! Jeg vet at min samboer enkelte ganger endrer sine planer for å være snill mot meg, men jeg vil ikke stå i veien. Andre skal ikke måtte ta slike hensyn, det er jo helt bak mål.

Så nå lurer jeg på hva trinn 3 er..?

Mvh Joy

du ble nysgjerrig der. *ss*

Dette betyr altså at du - til tross for din redsel for å bli forlatt - blir hjemme, dvs. ikke blir med, når samboer m.m. forlater deg fra ærend. Med unntak av de gangene han endrer avtaler om og slikt. Flott også med avtalen deres om at frykten din ikke skal være til hinder! Da har du kommet et godt stykke på vei. Også det at du selv forsøker å holde på med noe i stunder du blir alene.

Punkt 3: Lag en fast ukeplan, slik at disse "scenene" der du blir forlatt ikke kommer brått og uventet på deg. Ved å få litt tid på forhånd, kan du innstille deg og forberede deg mentalt på at du skal være alene og at samboeren din skal ut på noe.

Slik at du ikke får fryktsjokk over plutselig impulsivitet, å bli forlatt, når du minst aner det.

Punkt 4: ute aktivitet som krever din konsentrasjon, men som er mindre utmattende enn krevende portretttegning. F.eks. ordne i blomsterbed (konsentrere seg om å fjerne visne blader, etc.), om du liker å stelle ute og konsentrere deg om å gjøre det fint da. Også å gå en tur med en hund, særlig en hannhund som drar litt og vil sniffe på hunnhunder, er noe som krever noe av deg. Men hvor langt du vil "dra det", må være opp til deg. Her er det bare å være kreativ!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...