Gjest kjerstim Skrevet 15. januar 2001 Del Skrevet 15. januar 2001 Jeg har ei venninne som er gravid i 5. måned ca. Hun har et helt skred av svangerskapskmplikasjoner, og jeg synes skikkelig synd på henne! Utrolig kjempekvalm de første 16 ukene, bekkenløsning fra 8. uke, leggkramper, halsbrann, neseblod, hemorider og i det hele tatt! Men det som er alvorlig er dette: Etter en kraaaaaaftig lungebetennelse i sommer (ikke gravid på det tidspunkt. Ble lagt inn på sykehus i 2 uker) hostet hun så mye at noen muskelfester ble nesten revet av i lungeregionen. Disse svake musklene begynner det nå å røyne på for, og det er virkelig smertefult innimellom. Hun har jo korsett pga. bekkenløsningen, men er det noe mer som kan hjelpe henne slik at påkjenningen for magemusklene ikke blir så stor? Hun er ellers veldig liten tynn og småspist (170 cm), og jeg lurer rett og slett på om kroppen hennes egentlig tåler denne påkjenningen, og i hvert fall lurer både hun og jeg på om det er forsvarlig å gå gravid flere ganger. Er det noen generelle retningslinjer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15506-nedsatt-allmentilstand-helsetilstand-under-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis Skrevet 17. januar 2001 Del Skrevet 17. januar 2001 Til Kjerstim. Vanskelig å svare konkret på spørsmålene dine, hun bør snakke med en lege som kjenner henne godt. mange av de som har betydelig mer plager enn andre med svangerskapet, har en underliggende depresjon, eller ambivalens i forhold til det å gå gravid. Kanskje har hun også slitt med dette, eller eventuelt spiseforstyrrelser og et anstrengt forhold til kroppen sin. Ribbesmerter er vanlige i siste halvdel av svangerskapet, og det har ikke nødvendigvis noe med lungebetennelsen å gjøre. Venninnen din trenger sikkert mye støtteog bekreftelse på alt det hun sikkert takler bra, ikke bare omsorg fordi hun er syk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15506-nedsatt-allmentilstand-helsetilstand-under-graviditet/#findComment-73954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.