Gå til innhold

Hvorfor bli frisk?


Soria

Anbefalte innlegg

I 12 år har jeg vært pasient i psykiatrien. Mange år hadde vært spart om jeg hadde fått den behandlingen jeg trengte fra start av. I stedet hadde jeg sporadiske behandlingsopplegg over flere år til jeg en dag ble et skikkelig akuttilfelle. Da klarte jeg ikke lenger å være hjemme etter å ha gått hjemme bak mine fire vegger i ti år. Nå måtte jeg gjennom flere selvmordsforsøk og innleggelser før jeg oppdaget et tilbud jeg ikke hadde fått. Jeg søkte om plass på en dagavdeling og det var det rette for meg. Fra da gikk det bare fremover. Men så…

Da jeg var syk og fikk diverse oppfølging var jeg redd for å bli frisk for da ville jeg miste de tingene jeg fikk gjennom sykdommen. Jeg visste at det var depresjonen som fikk meg til å tenke slik sammen med erfaringene mine. Til min store skrekk har jeg oppdaget at jeg faktisk hadde rett! Det virker som det er umulig for meg nå å komme videre. Jeg er så godt som frisk nå. Riktignok med medisiner, men det skulle ikke være noe galt i det så lenge de virker. Og det mest meningsfulle tilbudet jeg har er en dag på dagavdelingen i uka, og et dagsenter. For meg blir det nå meningsløst å fortsette med. Jeg trenger mer, men det finnes ikke. Jeg har prøvd å skaffe meg en jobb ved siden av uføretrygden, men ingen vil ha meg når det siste på CV’n er 12 tomme år. Attføring kan jeg ikke søke om fordi det vil bety en nedgang i inntekten og det har jeg ikke råd til. Det var et sjokk for meg å oppdage fordi jeg var vellykket i forhold til jobb og utdannelse da jeg ble syk. Det er altså kun det at jeg ble syk som gjør meg uegnet for arbeidsmarkedet i dag. Når det gjelder personlige egenskaper tror jeg at jeg har atskillig mer å tilby etter disse årene. Man lærer mye av å være psykisk syk.

Så nå står jeg fast. Jeg vil jobbe, men jeg slipper ikke til. Hvor er tilbudene når det ikke er mer behandling man trenger? Når det ikke lenger er nok å spille bingo en dag i uka for å prøve å vinne et glass syltetøy?

Hvordan i all verden kommer jeg videre herfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er tross alt bedre at du begynner med attføring. Det kan være et steg inn i arbeidslivet igjen og du kan etterhvert få den jobben du ønsker deg når du merker at du duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tross alt bedre at du begynner med attføring. Det kan være et steg inn i arbeidslivet igjen og du kan etterhvert få den jobben du ønsker deg når du merker at du duger.

JEG vet at jeg duger så atttføring vil være å gå ned i inntekt og gå på denne inntekten i noen år for at andre skal tro at jeg duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ønsker du å jobbe med? Finnes det ingen mulighet til å jobbe for trygden? Og hvordan er arbeidsmarkedet der du bor?

I enkelte tilfeller gjøres det vedtak om kombinasjon av uføretrygd og attføringsstønad til konkrete tiltak. Har du bedt om samtale med de som har ansvar for å hjelpe uføretrygdede ut i jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG vet at jeg duger så atttføring vil være å gå ned i inntekt og gå på denne inntekten i noen år for at andre skal tro at jeg duger.

Hvis du nå får dagpenger så skal ikke det være så lønnsomt at det ikke lønner seg å jobbe. Sannsynligvis vil det bli vanskelig for deg å komme deg i jobb på vanlig måte når det er så lenge siden du har jobbet. Ut fra det jeg har forstått så er attføringsbeløpet prosentmessig litt høyere enn dagpengesatsen. Det viktigste er vel å føle at noen trenger en og at en får en meningsfylt hverdag. Bedre enn å gå hjemme og henge. Skjønner du poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicksie

Det er mange gode grunner til å bli frisk. Det skal lønne seg å jobbe. Det er klart at det skal være mulig for deg å få sjansen til å prøve deg i arbeidslivet igjen! På trygdekontoret bør en koordinator/saksbehandler kunne hjelpe deg, for så om det bare er å vise deg videre til et kompetansesenter e.l. som hjelper folk som ikke har arbeidet på en del år, ut i arbeidslivet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva ønsker du å jobbe med? Finnes det ingen mulighet til å jobbe for trygden? Og hvordan er arbeidsmarkedet der du bor?

I enkelte tilfeller gjøres det vedtak om kombinasjon av uføretrygd og attføringsstønad til konkrete tiltak. Har du bedt om samtale med de som har ansvar for å hjelpe uføretrygdede ut i jobb?

Jeg har hørt med trygdekontoret og de sier at jeg må på yrkesmessig attføring før noe blir satt i gang. Og det betyr en kraftig nedgang i inntekt for meg så det har jeg ikke råd til.

Det jeg har gjort er å søke om et lån og bestilt et kurs, omsorgsarbeider del 1. Det vil øke kompetansen min. Det lønner seg for meg å gjøre det på den måten foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du nå får dagpenger så skal ikke det være så lønnsomt at det ikke lønner seg å jobbe. Sannsynligvis vil det bli vanskelig for deg å komme deg i jobb på vanlig måte når det er så lenge siden du har jobbet. Ut fra det jeg har forstått så er attføringsbeløpet prosentmessig litt høyere enn dagpengesatsen. Det viktigste er vel å føle at noen trenger en og at en får en meningsfylt hverdag. Bedre enn å gå hjemme og henge. Skjønner du poenget mitt.

Jeg har ung ufør og stønad til bil i tillegg. Altså ganske mye i trygdesammenheng. Attføring vil bety en god del mindre.

Jeg prøver det på min måte først. Jeg tar et lån og tar et brevkurs som omsorgsarbeider. Det øker kompetansen min og kommer inn på cv'n min etter de tomme årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode grunner til å bli frisk. Det skal lønne seg å jobbe. Det er klart at det skal være mulig for deg å få sjansen til å prøve deg i arbeidslivet igjen! På trygdekontoret bør en koordinator/saksbehandler kunne hjelpe deg, for så om det bare er å vise deg videre til et kompetansesenter e.l. som hjelper folk som ikke har arbeidet på en del år, ut i arbeidslivet igjen.

Trygdekontoret har gitt meg ett alternativ og det er attføring. Og det finnes ikke noe kompetansesenter her omkring. Bare en vernet bedrift og ingen får meg dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG vet at jeg duger så atttføring vil være å gå ned i inntekt og gå på denne inntekten i noen år for at andre skal tro at jeg duger.

Aetat kan hjelpe deg med lønnstilskudd. Det vil si at de betaler deler av lønnen din i en periode om en arbeidsgiver lover deg fast jobb. Før du går inn på en slik avtale kan du evt ha arbeidspraksis der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje du kan benytte sjansen til å ta noe utdanning, du slipper vel å ta opp studielån ihvertfall når du mottar trygd? Så ser det ut som om du har gjordt noe på CV'en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i nærheten av Oslo eller Stavanger, bør du ta kontakt med Fontenehuset. Der kan du få hjelp med masse praktisk i forhold til å komme ut i arbeidslivet, du kan få jobberfaring og gode kontakter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ung ufør og stønad til bil i tillegg. Altså ganske mye i trygdesammenheng. Attføring vil bety en god del mindre.

Jeg prøver det på min måte først. Jeg tar et lån og tar et brevkurs som omsorgsarbeider. Det øker kompetansen min og kommer inn på cv'n min etter de tomme årene.

Men mister du ung ufør tillegget ditt hvis du går over på attføring?

Jeg har hatt tillegg på yrkesmessig attføring men vet ikke hvordan det er nå med de nye reglene.

Biltillegget beholder du jo uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men mister du ung ufør tillegget ditt hvis du går over på attføring?

Jeg har hatt tillegg på yrkesmessig attføring men vet ikke hvordan det er nå med de nye reglene.

Biltillegget beholder du jo uansett.

Det regnes som 66% av grunnlaget som for de som ikke er unge uføre, men minstesummen er 2,4 x grunnbeløpet (58 778) altså årlig grunnytelse 141 067.

I tillegg kommer 5800 kr årlig til skolebøker, ekstra til dekning av skolepenger/semesteravgift/eksamensgebyr og ev. bostøtte dersom man kvalifiserer til det. Det er også diverse tillegg dersom man har barn.

Lånekassen kan også yte lån og dersom det ikke rekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt med trygdekontoret og de sier at jeg må på yrkesmessig attføring før noe blir satt i gang. Og det betyr en kraftig nedgang i inntekt for meg så det har jeg ikke råd til.

Det jeg har gjort er å søke om et lån og bestilt et kurs, omsorgsarbeider del 1. Det vil øke kompetansen min. Det lønner seg for meg å gjøre det på den måten foreløpig.

Jeg synes du skal sende en formell forespørsel om å få attføringsstønad til konkrete tiltak selv om du er uføretrygdet. Dette vet jeg har vært mulig tidligere, og ville være en god løsning i din situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det regnes som 66% av grunnlaget som for de som ikke er unge uføre, men minstesummen er 2,4 x grunnbeløpet (58 778) altså årlig grunnytelse 141 067.

I tillegg kommer 5800 kr årlig til skolebøker, ekstra til dekning av skolepenger/semesteravgift/eksamensgebyr og ev. bostøtte dersom man kvalifiserer til det. Det er også diverse tillegg dersom man har barn.

Lånekassen kan også yte lån og dersom det ikke rekker.

Men her har jo allerede Soria ung ufør tillegg, får man ikke det med seg lenger hvis man går tilbake og får attføring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygdekontoret har gitt meg ett alternativ og det er attføring. Og det finnes ikke noe kompetansesenter her omkring. Bare en vernet bedrift og ingen får meg dit.

Men det er jo ingenting som tilsier at man ikke kan studere mens man mottar uføretrygd?

Og synes det ringer noe i bakhodet om at aetat kan innvilge stønad til skolepenger o.l. selv om personen fremdeles mottar uføretrygd ..

Men det må taes opp med aetat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje du kan benytte sjansen til å ta noe utdanning, du slipper vel å ta opp studielån ihvertfall når du mottar trygd? Så ser det ut som om du har gjordt noe på CV'en...

Det er det jeg har tenkt. Skal ta kurs som omsorgsarbeider via NKS. Har bestilt det. Er veldig opptatt av å få noe nytt på CV'n nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i nærheten av Oslo eller Stavanger, bør du ta kontakt med Fontenehuset. Der kan du få hjelp med masse praktisk i forhold til å komme ut i arbeidslivet, du kan få jobberfaring og gode kontakter!

Jeg bor dessverre ikke i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ingenting som tilsier at man ikke kan studere mens man mottar uføretrygd?

Og synes det ringer noe i bakhodet om at aetat kan innvilge stønad til skolepenger o.l. selv om personen fremdeles mottar uføretrygd ..

Men det må taes opp med aetat.

Hmm, det var jeg ikke klar over. Det er verdt å undersøke nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...