Gå til innhold

Manisk depressivitet og miljø


Gjest dotti

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner en person som ble manisk depressiv som 30 åring. Han fikk da sjokkbehandling og var frisk uten medisiner helt til ham var 60. Da fikk ham igjen sykdommen og måtte fra da av bruke lihium. Det som forundrer meg var at han fikk være så lenge frisk uten medisiner. Kan miljøet ha noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

Ja. Den biologiske sårbarheten vil være der, men miljøet kan ha mye å si for om en depressiv eller manisk episode bryter ut eller ei. Miljøfaktorer kan være alt fra alvorlige ting som f.eks. dødsfall i nær familie, til det mer trivielle, som døgnrytme o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Lidelsen, som nå heter bipolar lidelse, har ulike alvorlighetsgrader.

Sen debut ( i dette tilfellet 30 år) indikerer mindre alvorlig grad.

Miljøfaktorer er alltid viktig i forebyggelsen av nye episoder. Blant dette er det viktig at en er heldig og opplever få/milde livskriser. Videre er det viktig med et sundt og regelmessig liv. F.eks fravær av skiftarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øjtdykj64yy

Lidelsen, som nå heter bipolar lidelse, har ulike alvorlighetsgrader.

Sen debut ( i dette tilfellet 30 år) indikerer mindre alvorlig grad.

Miljøfaktorer er alltid viktig i forebyggelsen av nye episoder. Blant dette er det viktig at en er heldig og opplever få/milde livskriser. Videre er det viktig med et sundt og regelmessig liv. F.eks fravær av skiftarbeid.

Med skiftarbeid mener du da også 2- delt turnusarbeide. (jobb på dagtid og kveldstid vekselsvis, men IKKE nattarbeid)

Gjelder det også evt. for RBD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Lidelsen, som nå heter bipolar lidelse, har ulike alvorlighetsgrader.

Sen debut ( i dette tilfellet 30 år) indikerer mindre alvorlig grad.

Miljøfaktorer er alltid viktig i forebyggelsen av nye episoder. Blant dette er det viktig at en er heldig og opplever få/milde livskriser. Videre er det viktig med et sundt og regelmessig liv. F.eks fravær av skiftarbeid.

Siden du nevner 30 år som relativt sent, lurer jeg på når man vanligvis debuterer med denne sykdommen? Som i mitt tilfelle, 22 år (første alvorlige depresjon, men humørsviginger tidligere også), regnes dette som "midt på treet"? Kan man si noe om alvorlighetsgraden og prognoser på bakgrunn av dette?

Hilsen bipolar 2 (eller 3?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...