Gå til innhold

Vanskelig nå.


Gjest nickless

Anbefalte innlegg

Gjest nickless

Jeg er en mor på 38 med gutt på 9. Han har den siste tiden blitt så fryktelig bestemt og i tillegg agressiv, spesielt når jeg setter grenser. Jeg makter ikke dette, og ikke få han rolig spesielt når vi er sammen med andre mennesker, i selskap o.l.

Jeg kjenner at jeg blir veldig deprimert, han kan gjøre fryktelig opprør uansett hvor han er. I kveld kastet han en leketraktor i plast(stor) mot meg og kallte meg de styggeste ting. Han ville skremme ei lita jente (kusina)på 2,5 år. Han herjet voldsomt i hennes lille basseng i hagen mens vi andre skulle spise iskrem. Vannet sprutet. Jeg gav ham beskjed om å være snill å ikke sprute vann.

Det nytter ikke, og jeg kjenner tyngden legge seg i hodet mitt. Jeg forlot hagen og gikk inn og ble sittende nesten å gråte.

Det er vel normalt i forhold til alder, men det kan ikke være noen trøst. Han kan jo ikke få lov å holde på slik.

Noen som opplever lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nicksie

Hei. Du har fått en skikkelig utfordring der. Du skriver "i den siste tiden". Betyr det at han ikke var slik før? Har det hendt noe i livet hans som f.eks. skilsmisse, tap av kjæledegge e.l. som gjør at han "tar det ut" på denne måten?

Uansett, det er du som er forelder og voksen og han som er barnet. Nå virker det som han strever med å bli korrigert overhodet av deg (er det slik også ovenfor alle andre voksne). Det er rett av deg å allikevel si ifra til han, du må fortsette med det. Pass på å følge opp grensene. La han få "føle" når en grense blir overskredet. F.eks. bruk et belønningssystem når han er flink gutt, og ikke la han oppnå noen goder når han oppfører seg ufordragelig og ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickless

Hei. Du har fått en skikkelig utfordring der. Du skriver "i den siste tiden". Betyr det at han ikke var slik før? Har det hendt noe i livet hans som f.eks. skilsmisse, tap av kjæledegge e.l. som gjør at han "tar det ut" på denne måten?

Uansett, det er du som er forelder og voksen og han som er barnet. Nå virker det som han strever med å bli korrigert overhodet av deg (er det slik også ovenfor alle andre voksne). Det er rett av deg å allikevel si ifra til han, du må fortsette med det. Pass på å følge opp grensene. La han få "føle" når en grense blir overskredet. F.eks. bruk et belønningssystem når han er flink gutt, og ikke la han oppnå noen goder når han oppfører seg ufordragelig og ekkelt.

Hei

Han har trukket grenser de siste årene, men alikevel godtatt min og sin fars grensesetting.Men nå den siste tiden har det blitt verre og han har blitt mer utagerende overfor sin mor og far.

Jeg lurer på om det kan være varmen som har litt av skylden, vi har tross alt hatt over 30 grader den siste uken, og det skorter på tålmodighet hos oss alle her.

Han innordner seg greit sammen med andre voksne, men altså ikke sammen med oss. Vi har klare grenser her hjemme overfor han, men er alikevel grei med han.Forøvrig har vi det harmonisk her hjemme,det er bare denne utageringen til vår sønn som sliter på oss.

Jeg har ikke tenkt å gi han friere tøyler,det vil jeg bare tape på.

Nå får jeg se hvordan det går når skolen begynner igjen,tror nok det blir enklere når dagene får mer rutiner.

Takker deg for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickless

Hei. Du har fått en skikkelig utfordring der. Du skriver "i den siste tiden". Betyr det at han ikke var slik før? Har det hendt noe i livet hans som f.eks. skilsmisse, tap av kjæledegge e.l. som gjør at han "tar det ut" på denne måten?

Uansett, det er du som er forelder og voksen og han som er barnet. Nå virker det som han strever med å bli korrigert overhodet av deg (er det slik også ovenfor alle andre voksne). Det er rett av deg å allikevel si ifra til han, du må fortsette med det. Pass på å følge opp grensene. La han få "føle" når en grense blir overskredet. F.eks. bruk et belønningssystem når han er flink gutt, og ikke la han oppnå noen goder når han oppfører seg ufordragelig og ekkelt.

....nei, det har ikke skjedd noe spesielt den siste tiden.Sommeren har bestått av 2 ferieturer,mye hyggelige opplevelser for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicksie

Hei

Han har trukket grenser de siste årene, men alikevel godtatt min og sin fars grensesetting.Men nå den siste tiden har det blitt verre og han har blitt mer utagerende overfor sin mor og far.

Jeg lurer på om det kan være varmen som har litt av skylden, vi har tross alt hatt over 30 grader den siste uken, og det skorter på tålmodighet hos oss alle her.

Han innordner seg greit sammen med andre voksne, men altså ikke sammen med oss. Vi har klare grenser her hjemme overfor han, men er alikevel grei med han.Forøvrig har vi det harmonisk her hjemme,det er bare denne utageringen til vår sønn som sliter på oss.

Jeg har ikke tenkt å gi han friere tøyler,det vil jeg bare tape på.

Nå får jeg se hvordan det går når skolen begynner igjen,tror nok det blir enklere når dagene får mer rutiner.

Takker deg for svar!

Hyggelig med takk. Med den nye infoen fra deg, tenker jeg litt i retning mht utageringen av AD/HD. men det kan jo være varme og skolefri og annet og alder også. Har du selv noen gang tenkt på ad/hd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickless

Hyggelig med takk. Med den nye infoen fra deg, tenker jeg litt i retning mht utageringen av AD/HD. men det kan jo være varme og skolefri og annet og alder også. Har du selv noen gang tenkt på ad/hd?

Uff, ikke det også vel...Han har cerebral parece, lett grad,. Men selv om han har denne hjerneskaden så har han forandret væremåte den siste tiden, årene.

Nei, nå fikk jeg noe å tenke på. Han kan jo selvsagt ha AD/HD i tillegg, men jeg håper ikke det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...