Gå til innhold

Overgrep


Dansker

Anbefalte innlegg

Jeg har väret i et voldeligt ägteskab i 3 år.

Jeg er nu ude af det og har meld ham til polisen.

Han har fået en dom, men har överklaget.

Jeg vil gerne spörge om jeg har väret totalt gal i hovedet, eller om det er normalt at skjule sig inde i sig selv, i sådanne situationer?

Er det normalt at man ikke siger noget til familie og venner?

Er det normalt at jeg ikke siger sandheden når jeg kommer på hospitalet, for at få behandlet skader?

Kommer jeg nogen sinde til at få et normalt forhold til nogen mand igen?

Kan jeg komme til at stole på nogen igen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alene mor til to.

Kjære deg.

Nei du er ikke gal som har stengt deg inni deg selv, det er helt normalt. Tro meg jeg opplevde det samme. Min x var ikke voldelig, men jeg ble psykisk mishandlet i nesten 5 år. Det var et mareritt, men har det bedre i dag.

Jeg opplevde i hvertfall å bli styrket ved å være åpen om det. Og det vil jeg tro vil hjelpe deg videre også. Vær åpen mot de du stoler på og som vil deg godt.

Det viktigste for deg nå, er at du ikke har sunket så langt ned at du ikke kommer deg opp igjen. Søk hjelp NÅ før det er for sent. Du kan også oppleve en ettervirkning.

For aldel håper ikke du har mistet troen på deg selv og livsgnisten. Eller at du opplever skyldfølelse. For ingenting av det som har skjedd er din skyld.

Prøv å tenk positivt,også med hjelp fra familie,støtteapparat og venner.

Bruk det som du har opplevd som en erfaring som har gitt deg styrke og en mening.

Meningen må være at du nå er mer på vakt og det er med sunn fornuft å være kritisk. Det viktigste for deg nå er å bygge deg opp igjen.

klart du kommer til å ta avstand en stund fremover også, og det er bare sunt for din egen del. Ta godt vare på deg selv til å bygge deg oppigjen,gjør noe du har lyst til nesten hva som helst.

For du må komme deg videre, før du kan begynne å tenke på nytt forhold. Om ikke så kan du risikere at du forskyver problemene i neste forhold.

Selv om du opplever det sånn mot menn nå, så skal jeg love deg at det kommer til å endre seg med tiden.

Jeg flyttet fra hjembyen min til en by lenger nordover sammen med x-en,min daværende mann. Han flyttet tilbake for to årsiden. Ble igjen med to barn og hadde absolutt ingen, men idag har jeg det veldig godt, og er faktisk klar for et nytt forhold igjen.

Så kan jeg, så kan du også.

STÅ PÅ. Og vist du vil ha noen å prate med, kan du bare rope ut.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var ikke voldelig første gang du traff ham, var han vel? Ikke andre gangen heller? Førsteinntrykket av en mann som viser seg å være voldelige er som regel at han er en grepa kar.

Ofte oppdager man ikke at mannen er voldelig før man har investert både tid, krefter og følelser i noen man trodde var en helt annen. Man slites mellom sjokk, frykt, skam, skuffelse, håpet om at han igjen skal bli det han en gang var, ønsket om en oppreisning og sorgen over den kjærligheten som i realiteten er tapt. Du var ikke forberedt på å måtte forsvare deg mot denne mannen.

Din reaksjon og måte å håndtere det på er ikke unormal, snarere som klipt ut av læreboken.

Jeg tror du har gode muligheter til å på sikt komme i et forhold til en bra mann som er bygd på gjensidig kjærlighet og respekt. Jeg tror en av forutsetningene for dette er at du først tar deg tid til å bli hel og gjenvinne din selvtillit og selvrespekt.

Det står stor respekt av at du har klart og bryte med denne mannen og til og med anmeldt han.

Håper du får god profesjonell hjelp til å komme deg til hektene igjen.

Ønsker deg tre ganger så mye godt som de siste årene har vært vonde.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Har du lest et visst antall vanlige ukeblader med spørrespalter og "min historie", så vet du vel godt innerst inne at det i og for seg er normalt.

Men kan alle disse standard historiene også gjøre til at vi lettere går inn i en slik offer-rolle, istedet for å fokusere på å handle voksent, effektivt og rasjonelt?

En ting er ihvertfall sikkert, du har muligheten til å gjøre dette til en utrolig utviklende opplevelse. Du kan lære enormt mye om deg selv. Både på godt og vondt. Noen illusjoner brytes, og sakte men sikkert står du etter hvert på egne bein, klokere og sterkere enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Han var ikke voldelig første gang du traff ham, var han vel? Ikke andre gangen heller? Førsteinntrykket av en mann som viser seg å være voldelige er som regel at han er en grepa kar.

Ofte oppdager man ikke at mannen er voldelig før man har investert både tid, krefter og følelser i noen man trodde var en helt annen. Man slites mellom sjokk, frykt, skam, skuffelse, håpet om at han igjen skal bli det han en gang var, ønsket om en oppreisning og sorgen over den kjærligheten som i realiteten er tapt. Du var ikke forberedt på å måtte forsvare deg mot denne mannen.

Din reaksjon og måte å håndtere det på er ikke unormal, snarere som klipt ut av læreboken.

Jeg tror du har gode muligheter til å på sikt komme i et forhold til en bra mann som er bygd på gjensidig kjærlighet og respekt. Jeg tror en av forutsetningene for dette er at du først tar deg tid til å bli hel og gjenvinne din selvtillit og selvrespekt.

Det står stor respekt av at du har klart og bryte med denne mannen og til og med anmeldt han.

Håper du får god profesjonell hjelp til å komme deg til hektene igjen.

Ønsker deg tre ganger så mye godt som de siste årene har vært vonde.

mvh

Jeg bare spør meg selv om denne "læreboken" ikke bidrar til å forhindre oss i å handle effektivt og rasjonelt... Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare spør meg selv om denne "læreboken" ikke bidrar til å forhindre oss i å handle effektivt og rasjonelt... Hva tror du?

Med tatt ut av læreboken mener jeg ikke det reaksjonsmønsteret som raskest ville fått en ut av problemene. Men det som i lærebøkene er beskrevet som en vanlig reaksjon. (Burde formulert meg annerledes.)

Mange som sitter fast i forhold preget av misshandling og/eller overgrep ville på forhånd kunne sverget på at noe slikt ville de aldri funnet seg i.

Slik sett virker Dansker's reaksjon ganske normal. Men det hadde helt klart vært bedre for en selv om en klarte å bryte ut straks overtrampene begynte til tross for det sjokket misshandling begått av en partner er.

Svært mange klarer ikke det, og det er slettes ikke så rart.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare spør meg selv om denne "læreboken" ikke bidrar til å forhindre oss i å handle effektivt og rasjonelt... Hva tror du?

Tror de fleste i en slik situasjon ikke har lest læreboken, og i hvert fall ikke husker hva som står der når de står med begge beina i gjørmen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...