Gå til innhold

Syk i permisjonstiden - far må være hjemme


Gjest Edel

Anbefalte innlegg

Vi fikk en datter for litt over 3 uker siden, og har vært syke på hver vår måte alle 3. Som om ikke det var nok så klarte jeg å få kink i ryggen på lørdag. Om kvelden klarte jeg ikke å bevege meg, og legevakten måtte komme på besøk. Fikk smertestillende og det kom seg jo litt. Men han sykemeldte meg en uke siden jeg jo ikke klarer å ta meg av barnet. (Klarer så vidt å amme). Mannen min må derfor være hjemme, ihvertfall noen dager, selv om det passer KJEMPEDÅRLIG for ham på jobben.

Denne sykemeldingen skal jo mannen min levere hos sin arbeidsgiver da det blir barnepassers sykdom. Men hvem dekker dette, og har det noe å si for fødselspengene?

Vi får vel ikke sykepenger begge to, går ut fra at det er hans arbeidsgiver som må dekke dette, og at permisjonen min ikke blir påvirket? Eller blir den det? Har 80% lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Far har rett til fødselspenger, når mor på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet. Farens rett til dette gjelder også i de første seks ukene etter fødselen. Jfr. lov om folketrygd § 14-9: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/tl-19970228-019-040.html

Du vil motta sykepenger istedenfor fødselspenger, og mannen din mottar fødselspenger i denne perioden du er sykmeldt og han er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far har rett til fødselspenger, når mor på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet. Farens rett til dette gjelder også i de første seks ukene etter fødselen. Jfr. lov om folketrygd § 14-9: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/tl-19970228-019-040.html

Du vil motta sykepenger istedenfor fødselspenger, og mannen din mottar fødselspenger i denne perioden du er sykmeldt og han er hjemme.

Svarte litt fort. Er usikker om svaret mitt er korrekt.

Loven jeg refererte til gjelder hvis mor ikke har opparbeid rettigheter til fødselspenger. Vet derfor ikke helt om dette gjelder i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Far har rett til fødselspenger, når mor på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet. Farens rett til dette gjelder også i de første seks ukene etter fødselen. Jfr. lov om folketrygd § 14-9: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/tl-19970228-019-040.html

Du vil motta sykepenger istedenfor fødselspenger, og mannen din mottar fødselspenger i denne perioden du er sykmeldt og han er hjemme.

Far har rett på fødselspenger dersom mor er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betaler trygdekontoret.

du får sykepenger (100%) mens han får fødselspenger (evt. 80%).

Alternativet er at han tar omsorgspenger ved barnepassers sykdom (100%), da må arbeidsgiveren hans betale, mens du får fødselspenger som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...