Gå til innhold

"Slå opp" med psyk.


Dory

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal nå endelig bytte psyk. Har psyket meg opp leeeenge, nesten ett år faktisk. Men NÅ skal jeg til legen.

Jeg renger med ca ett halvt års vente tid på ny psyk, siden jeg skal ha kog. behandling.

De rundt meg sier jeg bør gå til min nåværende psyk så lenge. Men på forrige time sa han til meg at han mente jeg kunne bli kvitt tvangstankene bare ved litt egeninnsats. (dvs ikke noen kog behandling, eller behandling rettet direkte mot tankene. Bare prøve å gjøre andre ting og glemme tvangstankene.)

Kan jeg bare slutte å gå dit, sende en mail om at jeg skal ha ny behandling?? Jeg får så sinnsykt dårlig samvittghet... Eller må jeg gå dit å si i fra på en time??

Jeg er så nervøs... Eller kan jeg kanskje be fastlegen min skrive en epikrise og si at jeg bytter behandling?

Noen erfaringer med å bytte psyk?

God helg!

Klem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ingen forpliktelser til å være "trofast" mot din behandler. Hvis din behandler tar alvorlig på vei for at du slutter, trenger behandleren behandling.

Det er ingen ting dramatisk ved å bytte behandler.

Det du er forpliktet til er å være ryddig, avbestille timer i tide og gi tydelig beskje om at du avslutter behandlingen.

Om du gjør dette ved fremmøte, per telefon, eller per post er uvesentilg så lenge du er ryddig og tydelig. Har du bestemte ønsker om hvor epikrise skal/ikke skal sendes kan det lønne seg å meddele dette skriftlig.

Har du gått lenge hos en behandler kan du kanskje ha glede av en avsluttnings-/oppsummeringstime. Det skal i så fall være for din del, ikke fordi du føler deg forpliktet overfor behandleren.

Om du ønsker det kan du gi behandleren tilbakemelding på hva du har opplevd som positivt/negativt, nyttig/unyttig ved behandlingen. Men det er igjen om du selv finner det naturlig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen forpliktelser til å være "trofast" mot din behandler. Hvis din behandler tar alvorlig på vei for at du slutter, trenger behandleren behandling.

Det er ingen ting dramatisk ved å bytte behandler.

Det du er forpliktet til er å være ryddig, avbestille timer i tide og gi tydelig beskje om at du avslutter behandlingen.

Om du gjør dette ved fremmøte, per telefon, eller per post er uvesentilg så lenge du er ryddig og tydelig. Har du bestemte ønsker om hvor epikrise skal/ikke skal sendes kan det lønne seg å meddele dette skriftlig.

Har du gått lenge hos en behandler kan du kanskje ha glede av en avsluttnings-/oppsummeringstime. Det skal i så fall være for din del, ikke fordi du føler deg forpliktet overfor behandleren.

Om du ønsker det kan du gi behandleren tilbakemelding på hva du har opplevd som positivt/negativt, nyttig/unyttig ved behandlingen. Men det er igjen om du selv finner det naturlig.

mvh

Tusen takk for flott svar!!:)

Masse fine tips. Tusen tusen takk.

Klem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flott svar!!:)

Masse fine tips. Tusen tusen takk.

Klem:)

Kan jo være nyttig å konferere med din fastlege før du slutter hos nåværende behandler.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...