Gå til innhold

Angst dersom jeg er langt fra et toalett


Gjest Kjellis

Anbefalte innlegg

Gjest Kjellis

Hei, jeg er en mann på 32 år som i de siste årene har blitt sterkt plaget av angst dersom jeg ikke har umiddelbar tilgang på toalett. Jeg har de siste årene fått nye jobber som gjør at jeg må reise mye i jobben, samtidig som at jeg hele tiden treffer nye mennesker. Det som plager meg er lange bilturer, bussturer hvor man føler seg til bry om man ber noen å stoppe for å gå på toalettet. Denne angsten henger helt sikkert sammen med at jeg har en veldig ustabil mage som gjør at jeg ofte må på toalettet ofte etter jeg har spist.

Dette kan kanskje virke litt rart men noen ganger så blir jeg fyllt meg angst og får mange rare tanker i hodet om at nå går det gæli. Å tisse på seg "in public" er jo ikke noe man ønsker. Allikevel så har det aldri gått galt og jeg sier til meg selv hele tiden at jeg har kontroll, men jeg ligger virkelig på grensen til å "klikke" helt noen ganger. Jeg begynner ofte lange bilturer med ukjente at jeg ikke føler meg helt bra i magen i dag og kan ha behov for et raskt stopp. Når jeg har opplyst om det føler jeg meg lissom litt bedre.

Når jeg f.eks sitter på en buss og jeg vet det er et toalett tilgjengelig så bruker jeg det aldri. Men dersom det ikke er noe toalett på bussen så har jeg konstant frykt for å tisse på meg.

Noen som har noen gode tips på hvordan jeg skal forsøke å mestre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

Jeg vil tro at kognitiv terapi hos psykolog/psykiater kan være verd å prøve. Behandlingen vil ha som siktemål å endre tankene/logikken din rundt dette med tilgang på toaletter. Antagelig trenger den ikke være særlig langvarig. Ta det opp med fastlegen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg også

Du forstår vel selv det absurde i situasjonen? Lurte litt på om innlegget var skrevet på tull?

Jeg har faktisk mye av det samme problemet som kjellis beskriver. Da er det ikke så veldig hyggelig å lese at noen tror dette er skrevet bare på tull. Kanskje er det det, men for meg er det ihvertfall et reelt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellis

Du forstår vel selv det absurde i situasjonen? Lurte litt på om innlegget var skrevet på tull?

Faktisk så er dette et reelt problem for meg så dersom du tror dette er tull så burde du ikke lese videre... og heller ikke svare....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicksie

Jeg har faktisk mye av det samme problemet som kjellis beskriver. Da er det ikke så veldig hyggelig å lese at noen tror dette er skrevet bare på tull. Kanskje er det det, men for meg er det ihvertfall et reelt problem.

jeg lurte på om det var det, men var ikke sikker. Håper dere får hjelp til deres problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes dette minner om tvangstanker. Det kan man få om de utroligste ting. Jeg var også veldig redd for å være langt i fra toalettet, men jeg var kjemperedd for å måtte kaste opp. Dette kvernet i hodet mitt samme hvor jeg var. Selv om jeg ikke var syk i utgangspunktet. Det var faktisk et kjempe stort problem. Jeg fikk Cipramil pga angst og da forsvant også tvangstankene.

Ta kontakt med fastlegen din. Det finnes hjelp å få :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira12

Du forstår vel selv det absurde i situasjonen? Lurte litt på om innlegget var skrevet på tull?

Jeg har faktisk lignendes problemer, så dette var nok ikke tull.

Du vet, vi har alle mange forskjellige problemer som ikke er problemer for andre ;-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira12

Slik har jeg det også... men jeg har også en blæresykdom som gjør at jeg MÅ ofte på toalettet, men det har blitt en form for angst også.

Jeg vil anbefale deg til g få en henvisning til en psykolog, det kan faktisk hjelpe.

Ellers finnes det jo forskjellige medisiner som kan dempe angst/fobier.

Ta deg en tur til legen og si det som det er. LYKKE TIL.

Masse oppmuntrendes smil fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...