Gå til innhold

Angst dersom jeg er langt fra et toalett


Gjest Kjellis

Anbefalte innlegg

Gjest Kjellis

Hei, jeg er en mann på 32 år som i de siste årene har blitt sterkt plaget av angst dersom jeg ikke har umiddelbar tilgang på toalett. Jeg har de siste årene fått nye jobber som gjør at jeg må reise mye i jobben, samtidig som at jeg hele tiden treffer nye mennesker. Det som plager meg er lange bilturer, bussturer hvor man føler seg til bry om man ber noen å stoppe for å gå på toalettet. Denne angsten henger helt sikkert sammen med at jeg har en veldig ustabil mage som gjør at jeg ofte må på toalettet ofte etter jeg har spist.

Dette kan kanskje virke litt rart men noen ganger så blir jeg fyllt meg angst og får mange rare tanker i hodet om at nå går det gæli. Å tisse på seg "in public" er jo ikke noe man ønsker. Allikevel så har det aldri gått galt og jeg sier til meg selv hele tiden at jeg har kontroll, men jeg ligger virkelig på grensen til å "klikke" helt noen ganger. Jeg begynner ofte lange bilturer med ukjente at jeg ikke føler meg helt bra i magen i dag og kan ha behov for et raskt stopp. Når jeg har opplyst om det føler jeg meg lissom litt bedre.

Når jeg f.eks sitter på en buss og jeg vet det er et toalett tilgjengelig så bruker jeg det aldri. Men dersom det ikke er noe toalett på bussen så har jeg konstant frykt for å tisse på meg.

Noen som har noen gode tips på hvordan jeg skal forsøke å mestre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

Jeg vil tro at kognitiv terapi hos psykolog/psykiater kan være verd å prøve. Behandlingen vil ha som siktemål å endre tankene/logikken din rundt dette med tilgang på toaletter. Antagelig trenger den ikke være særlig langvarig. Ta det opp med fastlegen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg også

Du forstår vel selv det absurde i situasjonen? Lurte litt på om innlegget var skrevet på tull?