Gå til innhold

Samtaleterapi og journaler


Stjernesildre

Anbefalte innlegg

Stjernesildre

Jeg har slitt med en depresjon, men har fått god hjelp og er over det verste nå. Skal slutte i timene hos psykiateren, men plages av en ting. Psykiateren har jo notater fra flere timer og i noen av disse var jeg ganske "kjørt". Nå er jeg veldig flau over dette og har ikke lyst til å ha journalen liggende. Noen som kjenner seg igjen i dette ?

Men, der har jeg vel ikke noe valg ? Blir den lagret på sykehuset uansett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den journalen blir du aldri kvitt, den sender behandlerne seg imellom. Skulle du få behov for mer hjelp senere, et annet sted, vil de spørre etter journalen din.

Men fatt mot! Ingen gidder å kikke i den, det har nemlig ikke behandlerne tid til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sende et brev til behandleren / sykehuset om at journalen din under ingen omtendigheter må utleveres til noen instans uten at du har gitt ditt selvskrevne skriftlige samtykke til dette. Hvis det er et sykehus, kan du i tillegg be om at den ikke sendes til andre avdelinger.

Be om en skriftlig bekreftelse på at brevet er mottatt og tatt til følge.

Etter 10 år kan du be om at journalen slettes. Det er ikke alltid like rutinemessig å få gjort dette på et sykehus, men verd et forsøk.

Fint at det går bedre med deg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

For å sette det litt på spissen:

Journalen din viser at du var syk da du var på sykehuset og fikk behandling. Overraskende? Hvem og/eller hvordan tenker du at dette skal kunne brukes mot deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...