Gå til innhold

Nedtrapping av Cipralex ?


kyrie

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med depresjon i flere år nå, og har det siste halvåret brukt 60 mg citalopram/ 30 mg Cipralex uten at jeg med sikkerhet kan si at medisinene har hjulpet noe særlig. Jeg er litt bedre nå enn jeg var da jeg startet på medisinene, men vet jo ikke hvordan det ville utviklet seg uten dem. For en stund siden fikk jeg målt konsentrasjonen av escitalopram i blodet til 143 (husker ikke om det var ng eller mikrogram eller noe annet) Det jeg lurer på er hvor skadelig det er å gå med så høy konsentrasjon over lengre tid, og eventuelt hvor fort jeg skal trappe ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jake1365380469

Det er ikke skadelig å bruke cipralex. Det er nok utvilsomt mye mere skadelig å gå med en ubehandlet psykisk lidelse. Men hvis du føler at medisinen ikke hjelper deg, kan du jo så klart vurdere å trappe ned.

Legen din bør være den som gir deg en plan over dette. Uansett må du trappe svært langsomt ned, for ikke å oppleve for mye ubehag.

Har du en psykolog eller psykiater som følger deg opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare en

Da jeg gikk på Cipralex og skulle trappe ned trappet jeg ned 5 mg hver måned. Da jeg var nede i 5 mg gikk jeg på det i 2 mnd før jeg sluttet helt på medisinen. Hadde ingen bivirkninger da jeg trappet ned og sluttet helt på denne medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke skadelig å bruke cipralex. Det er nok utvilsomt mye mere skadelig å gå med en ubehandlet psykisk lidelse. Men hvis du føler at medisinen ikke hjelper deg, kan du jo så klart vurdere å trappe ned.

Legen din bør være den som gir deg en plan over dette. Uansett må du trappe svært langsomt ned, for ikke å oppleve for mye ubehag.

Har du en psykolog eller psykiater som følger deg opp?

Takk for svar!

Både fastlegen og psykiateren min har ferie, og psykiateren min nevnte det bare som noe jeg kanskje burde vurdere. Hun ga meg ikke noen plan. Jeg fikk heller inntrykk av at jeg skulle gå ned med 10 mg (Cipralex) direkte. (Hun vil ikke at jeg skal slutte helt, tror jeg..)

Dessuten tar jeg tablettene om kvelden (blir søvnig av dem) og jeg opplever ofte å miste følelsen i beina/kroppen (som et plutselig blodtrykksfall??). Dette skjer bare om kvelden før jeg tar medisinene. Derfor er jeg redd for at dette vil bli et enda større problem når jeg skal trappe ned. Noen som kan svare meg på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...