Gå til innhold

Må jeg gå på Zyrtec hele livet?

Anbefalte innlegg

Hei

Etter jeg fødet så fikk jeg ett kraftig utbrudd med elveblest (har aldri hatt dette før). Hudlegen sa at jeg var en urtikaria (?) dvs. veldig ømfintlig hud, og at dette kunne komme av hormonforandringene i kroppen. Jeg fikk masse medisiner og salver. Jeg klødde til blodet rant på bein og armer.

Nå 4 mnd. etter så må jeg ta ca. 2 Zyrtec i uka for å holde dette i chakk, jeg tar en tablett når jeg merker at jeg begynner å klø. Hvor lenge er det vanlig å være plaget med elveblest. Er livredd for å bli slik jeg var, det var grusomt.

Jeg ammer, kan det hende at det gir seg når jeg slutter med det?

Takker for svar:)

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Fonzy

Det du forteller er ganske typisk - at du får urtikaria ((elveblest) i forbindelse med store hormonomveltninger i kroppen. Slik urtikaria er sjelden allergisk utløst og den har en tendens til å forsvinne like plutselig som den kom. Hvis du klarer deg med 2 Zyrtec i uka for å holde det i sjakk synes jeg du skal fortsette med å ta Zyrtec når du trenger det. Du vil ikke behøve å ta det resten av livet - det kan du ta helt med ro. Men hvor lenge det vil vare er umulig å si - kanskje som du selv er inne på til du slutter å amme.

Lykke til i alle fall.

Kjære Fonzy

Det du forteller er ganske typisk - at du får urtikaria ((elveblest) i forbindelse med store hormonomveltninger i kroppen. Slik urtikaria er sjelden allergisk utløst og den har en tendens til å forsvinne like plutselig som den kom. Hvis du klarer deg med 2 Zyrtec i uka for å holde det i sjakk synes jeg du skal fortsette med å ta Zyrtec når du trenger det. Du vil ikke behøve å ta det resten av livet - det kan du ta helt med ro. Men hvor lenge det vil vare er umulig å si - kanskje som du selv er inne på til du slutter å amme.

Lykke til i alle fall.

Tusen takk for raskt svar:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...