Gå til innhold

Problemer med å være et objekt


Gjest mannevond

Anbefalte innlegg

Gjest mannevond

Jeg er kvinne. Jeg har problemer med menn. Jeg liker ikke å være et sexobjekt. Føler det som en krenkelse at menn ser på kvinner som sexobjekter og jeg synes kvinner er dumme som driver å spjåker seg ut for menn som horer. Skjønner at jeg er litt unormal i tankegangen, men hvis jeg får meg en kjæreste så vil jeg at han skal like meg for det som er inni meg og ikke bare det som utenpå. Det er så mye kroppsfiksering og man kan få et inntrykk av at kvinner er bare verdt noe hvis de er pene. Mange kvinner snakker slik om seg selv også i forhold til menn. Jeg synes dette er så trist og jeg føler ingen interesse for menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det samme gjelder for menn jeg. Kvinner syns ikke stygge menn er noe verdt. Det er også rivalisering menn imellom, som det er med kvinner: Pene menn ser ned på stygge menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Satt på spissen er forskjellen på en svært god venn og en kjæreste nettopp sex.

Kanskje du ønsker deg en bestevenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stoiker

Jeg forstår hva du mener. Noen har sammenlignet denne opplevelsen med å være millionær - og oppleve det motsatte kjønns interesse. Det tar ikke lang tid før man mistenker alle og enhver for _egentlig_ å bare være ute etter pengene og ikke personen!

Vår utfordring som mennesker er å lære å gjenkjenne dem som er genuint ute etter oss som hele mennesker - og å avslære hvem som bare er ute etter "en ting" - enten dette nå er sex eller millionene vi eier.

Men uansett tror jeg det aller viktigste blir å finne ut hva vi selv egentlig er ute etter og ønsker. For når sannhetens øyeblikk kommer og den andre kanskje må avsløres - vil jeg stå igjen med vissheten om at _jeg_ gjorde dette fordi _jeg_ ville det slik. _Jeg_ ville gjøre dette forsøket, fordi _jeg_ elsket denne andre.

Noen av oss velger partner fordi vi trenger å bli elsket. Da trenger bare den andre å si de riktige ordene, og vi vil tro på dem. Når vi så oppdager at det hele kanskje ikke var så ekte som vi ønsket, føler vi oss sveket og lurt og utnyttet. "Jeg trodde på deg, _derfor_ gjorde jeg..., og så lurte du meg!"

Andre av oss velger partner fordi vi elsker denne personen. Skulle det da vise seg at denne ikke elsket oss, likevel - blir vi naturligvis skuffet. Men vi handlet og valgte ut fra våre egne følelser, ikke den andres. Vi vil ikke si "Jeg trodde på deg, _derfor_ gjorde jeg, hadde jeg visst sannheten, ville jeg ikke ha gjort..." Nei - som elskende og selvstendige personer gikk vi inn i forholdet fordi _vi_ ville det.

Så hvor vil jeg hen med dette? Jo - når det gjelder dette at menn ser på oss som sexobjekter og ikke som hele personer - må vi fortsette å være hele personer, likvel. _Med_ vår seksualitet intakt. Vi må ikke la andres oppførsel ta fra oss seksualiteten vår!

Vi må fortsette å føle oss som hele kvinner - og skulle vi forelske oss og ønske å leve det ut - ja, så må det være fordi _vi_ ønsker leve det ut - ikke fordi mannen er slik en edel mann. Vi får handle på våre egne følelser og ønsker og valg! Og hvem vet - kanskje viser det seg da at mannen ønsker seg mer enn bare en kropp. Eller kanskje ikke. Men det jeg gjorde med ham, gjorde jeg fordi _jeg_ ville og valgte det. Ut fra det jeg visste om ham der og da.

Dette ble langt og kanskje bare dumt - men...lykke til, i alle fall!

Vi må ikke la dumme menn få ta fra oss våre egne lyster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mannevond

Satt på spissen er forskjellen på en svært god venn og en kjæreste nettopp sex.

Kanskje du ønsker deg en bestevenn?

Nei. Det er vel mere det at jeg føler at jeg mister respekten hos menn i det jeg blir et objekt for dem. Da blir jeg behandlet som et objekt og ikke som et likeverdig mennesket og det sårer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mannevond

Jeg forstår hva du mener. Noen har sammenlignet denne opplevelsen med å være millionær - og oppleve det motsatte kjønns interesse. Det tar ikke lang tid før man mistenker alle og enhver for _egentlig_ å bare være ute etter pengene og ikke personen!

Vår utfordring som mennesker er å lære å gjenkjenne dem som er genuint ute etter oss som hele mennesker - og å avslære hvem som bare er ute etter "en ting" - enten dette nå er sex eller millionene vi eier.

Men uansett tror jeg det aller viktigste blir å finne ut hva vi selv egentlig er ute etter og ønsker. For når sannhetens øyeblikk kommer og den andre kanskje må avsløres - vil jeg stå igjen med vissheten om at _jeg_ gjorde dette fordi _jeg_ ville det slik. _Jeg_ ville gjøre dette forsøket, fordi _jeg_ elsket denne andre.

Noen av oss velger partner fordi vi trenger å bli elsket. Da trenger bare den andre å si de riktige ordene, og vi vil tro på dem. Når vi så oppdager at det hele kanskje ikke var så ekte som vi ønsket, føler vi oss sveket og lurt og utnyttet. "Jeg trodde på deg, _derfor_ gjorde jeg..., og så lurte du meg!"

Andre av oss velger partner fordi vi elsker denne personen. Skulle det da vise seg at denne ikke elsket oss, likevel - blir vi naturligvis skuffet. Men vi handlet og valgte ut fra våre egne følelser, ikke den andres. Vi vil ikke si "Jeg trodde på deg, _derfor_ gjorde jeg, hadde jeg visst sannheten, ville jeg ikke ha gjort..." Nei - som elskende og selvstendige personer gikk vi inn i forholdet fordi _vi_ ville det.

Så hvor vil jeg hen med dette? Jo - når det gjelder dette at menn ser på oss som sexobjekter og ikke som hele personer - må vi fortsette å være hele personer, likvel. _Med_ vår seksualitet intakt. Vi må ikke la andres oppførsel ta fra oss seksualiteten vår!

Vi må fortsette å føle oss som hele kvinner - og skulle vi forelske oss og ønske å leve det ut - ja, så må det være fordi _vi_ ønsker leve det ut - ikke fordi mannen er slik en edel mann. Vi får handle på våre egne følelser og ønsker og valg! Og hvem vet - kanskje viser det seg da at mannen ønsker seg mer enn bare en kropp. Eller kanskje ikke. Men det jeg gjorde med ham, gjorde jeg fordi _jeg_ ville og valgte det. Ut fra det jeg visste om ham der og da.

Dette ble langt og kanskje bare dumt - men...lykke til, i alle fall!

Vi må ikke la dumme menn få ta fra oss våre egne lyster!

Har ikke oppdaget det store med mannen ennå desverre. Har vel ikke møtt den rette ennå og er 31 år. Vil jeg noensinne møte en mann som jeg kunne tenke meg å anstrenge meg for og pynte meg for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest stoiker

Har ikke oppdaget det store med mannen ennå desverre. Har vel ikke møtt den rette ennå og er 31 år. Vil jeg noensinne møte en mann som jeg kunne tenke meg å anstrenge meg for og pynte meg for?

Jeg tenker som så at jeg skal leve _mitt_ liv, jeg. Skulle jeg så "snuble" over en som ser ut til å ha mye felles med meg og som jeg attpåtil føler meg tiltrukket av, så flott! Skulle jeg imidlertid ikke snuble over en slik mann - så går det også bra.

Personlig er jeg så sjenert at jeg blir mer nervøs dersom jeg pynter meg for en mann enn om jeg ikke gjør det, jeg da... Leser imidlertid at folk født i mitt stjernetegn er slik - mer praktisk enn pyntet anlagt. Dessuten - siden jeg, som du, ønsker en mann som vil ha _meg_ og ikke bare sex - føler jeg at å pynte meg kan komme til skjule den jeg egentlig er, den som jeg så gjerne vil bli elsket som...

Jeg møtte min mann da jeg var på din alder. I disse dager går skilsmissen i orden. Jeg gikk nok inn i forholdet litt for blåøyd og optimistisk. Han er en flott mann, men kjemien mellom oss var helt pyton. Det er bra at det er over!

Nå er jeg eldre og har oppdaget at det faktisk finnes helt ok menn jeg gjerne skulle ha blitt bedre kjent med! En av de tingene jeg gjør, er å chatte med menn på internett, og snakke om disse tingene med dem. De er menn som også har høstet sine erfaringer og kanskje har sine komplekser. På internett kan vi snakke helt åpent om dette og bare bryte forbindelsen dersom det blir helt feil.

Jeg har lært mye av å bare prate med menn på internett. Oppdaget at det er mange menn der ute som mangler sosial og seksuell intelligens. Men også oppdaget at det er menn der ute som jeg faktisk gjerne skulle ønske å bli bedre kjent med! Men jeg har ingen hast. Jeg har så mye jeg skal gjøre før jeg roter meg bort i en mann igjen, jeg. Men om jeg hadde hatt tid og anledning - jo - det er helt ok menn der ute - både på internett og andre steder.

Så mist ikke motet! Ta heller ut litt av din aggressjon i diskusjoner på internett - for når aggressjonen kommer seg ut, oppdager du hva du _egentlig_ ønsker -

Jeg tror nemlig ikke du er mannevond - men sikkert desillusjonert. Og når man er det, blir man både redd og sinna og mister håpet, liksom. Men ikke gjør det! Ikke la de ekle få ødelegge for oss - av begge kjønn - som gjerne vil noe mye mer og bedre med våre liv!

Lykke til! (nå må jeg legge meg!) God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anouschka78

Syns det samme gjelder for menn jeg. Kvinner syns ikke stygge menn er noe verdt. Det er også rivalisering menn imellom, som det er med kvinner: Pene menn ser ned på stygge menn.

Hmm, gjør dem det? Jeg lærte meg tidlig en lekse når jeg på videregående ble sammen med skolens prins. Hadde sett på han siden jeg begynte og brått så var vi sammen. Han var dessverre, en gutt som alltid hadde fått oppmerksomhet for sitt ytre og lite for den han egentlig var. Noe som for meg viste seg som en lite utviklet personlighet med barnslige reaksjoner.

Etter dette lærte jeg en lekse. At mennesker som er svært vakre ikke nødvendigvis har bedre egenskaper enn andre. Heldigvis hadde jeg en forståelsesfull eks. som ville ha meg tilbake. Ikke pent gjort, men jeg lærte meg nå en viktig lekse i tidlig alder og ikke som 40 åring i et ekteskap. Mitt valg i dag er definitivt ikke utseende, men et glimt i øyet og en varm personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, gjør dem det? Jeg lærte meg tidlig en lekse når jeg på videregående ble sammen med skolens prins. Hadde sett på han siden jeg begynte og brått så var vi sammen. Han var dessverre, en gutt som alltid hadde fått oppmerksomhet for sitt ytre og lite for den han egentlig var. Noe som for meg viste seg som en lite utviklet personlighet med barnslige reaksjoner.

Etter dette lærte jeg en lekse. At mennesker som er svært vakre ikke nødvendigvis har bedre egenskaper enn andre. Heldigvis hadde jeg en forståelsesfull eks. som ville ha meg tilbake. Ikke pent gjort, men jeg lærte meg nå en viktig lekse i tidlig alder og ikke som 40 åring i et ekteskap. Mitt valg i dag er definitivt ikke utseende, men et glimt i øyet og en varm personlighet.

Skjønner ikke helt hva du vil fram til jeg... kan godt si meg enig i det du sier, om at det ytre ikke kan sammenliknes med det indre. Men det hindrer vel ikke at for folk flest, så er det ytre et mål på din verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du vil fram til jeg... kan godt si meg enig i det du sier, om at det ytre ikke kan sammenliknes med det indre. Men det hindrer vel ikke at for folk flest, så er det ytre et mål på din verdi.

Jøss hvilken verden lever du i da? For folk flest er det ytre et mål på din verdi? Hva er det for slags facistiske tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss hvilken verden lever du i da? For folk flest er det ytre et mål på din verdi? Hva er det for slags facistiske tanker?

Ser ikke helt hvorfor det skulle være "fascistiske tanker". Alt som du syns er teit eller dumt er ikke nødvendigvis fascistisk.

Åssen verden jeg lever i? Er jo bare å legge merke til blikkene jeg får på gata det, så ser du at jeg har rett. Hvordan folk oppfører seg ovenfor meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Hmm, gjør dem det? Jeg lærte meg tidlig en lekse når jeg på videregående ble sammen med skolens prins. Hadde sett på han siden jeg begynte og brått så var vi sammen. Han var dessverre, en gutt som alltid hadde fått oppmerksomhet for sitt ytre og lite for den han egentlig var. Noe som for meg viste seg som en lite utviklet personlighet med barnslige reaksjoner.

Etter dette lærte jeg en lekse. At mennesker som er svært vakre ikke nødvendigvis har bedre egenskaper enn andre. Heldigvis hadde jeg en forståelsesfull eks. som ville ha meg tilbake. Ikke pent gjort, men jeg lærte meg nå en viktig lekse i tidlig alder og ikke som 40 åring i et ekteskap. Mitt valg i dag er definitivt ikke utseende, men et glimt i øyet og en varm personlighet.

Når det gjelder dette med indre vs. ytre; Undersøkelser viser faktisk at stygge barn er slemmere og mer usympatiske enn pene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Jøss hvilken verden lever du i da? For folk flest er det ytre et mål på din verdi? Hva er det for slags facistiske tanker?

La oss nå være litt realistiske. Skjønnhet og intelligens er målestokker vi alle bruker til å bedømme andre mennesker, i hvert fall i første omgang, slik er det bare. Hvis du mener dette er fascistisk, så må du også mene at selve menneskenaturen er det. Men det skal jeg i og for seg ikke bestride for sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke helt hvorfor det skulle være "fascistiske tanker". Alt som du syns er teit eller dumt er ikke nødvendigvis fascistisk.

Åssen verden jeg lever i? Er jo bare å legge merke til blikkene jeg får på gata det, så ser du at jeg har rett. Hvordan folk oppfører seg ovenfor meg.

Oppfører de seg dårlig eller bra? Mener du dette bare har med utseende ditt å gjøre? Det finnes mange mindre pene og overvektige mennesker som er sosiale og som greier seg helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss nå være litt realistiske. Skjønnhet og intelligens er målestokker vi alle bruker til å bedømme andre mennesker, i hvert fall i første omgang, slik er det bare. Hvis du mener dette er fascistisk, så må du også mene at selve menneskenaturen er det. Men det skal jeg i og for seg ikke bestride for sterkt.

Vet at dette er viktige kvaliteter, men jeg mener at det er desto mer viktig hvordan man oppfører seg. Er verden virkelig så ille? Mulig jeg er naiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfører de seg dårlig eller bra? Mener du dette bare har med utseende ditt å gjøre? Det finnes mange mindre pene og overvektige mennesker som er sosiale og som greier seg helt fint.

Føler at jeg får stygge blikk og blir snakka om, delvis fordi jeg er tykk og stygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke alt?

Føler at jeg får stygge blikk og blir snakka om, delvis fordi jeg er tykk og stygg.

Det kan vel også ha med din utstråling og oppførsel. Selv er jeg ikke stygg, men føler at jeg blir dårlig møtt fordi jeg virker arrogant. Utseende er altså ikke alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel også ha med din utstråling og oppførsel. Selv er jeg ikke stygg, men føler at jeg blir dårlig møtt fordi jeg virker arrogant. Utseende er altså ikke alt.

Da er det vel det og da... at jeg virker som en skurk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at jeg får stygge blikk og blir snakka om, delvis fordi jeg er tykk og stygg.

Enig med deg i at det kan være sant at vi menneskre blir bedømt etter utseende, særlig etter at det har blitt så mye fokus på kropp og utseende. Hva med å tenke litt på eget utseende og helse. Det innebærer jo at du tar vare på deg selv. Begynne å trene, spise sunt. Ellers så er jo en hyggelig personlighet like viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mannevond

Satt på spissen er forskjellen på en svært god venn og en kjæreste nettopp sex.

Kanskje du ønsker deg en bestevenn?

Nei, jeg ønsker meg ikke en bestevenn. Men jeg har bare litt problemer med dette at vi damer må tenke så mye på utseende vårt når vi skal tiltrekke en mann, mens menn kan nesten se ut som svin og likevel få seg dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...