Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat midlertidig mistet stemmen igjen. Denne gangen skjedde det i forbindelse med en skidag ute. Jeg hadde godt med klær på meg og frøs ikke i det hele tatt. Gradestokken viste "bare" minus 10 grader. Når jeg la meg om kvelden var halsen sår, og i løpet av kvelden gjorde det veldig vondt i halsen når jeg svelgte - og morgenen etterpå var stemmen borte. Stemmen var ca. 80 % fullstendig borte,halsen var veldig øm og det var svært anstrengende og snakke. Nå, nesten 14 dager senere, har jeg fått tilbake det meste av stemmen - men ikke sangstemmen. Jeg har ingen klang i stemmen når jeg synger. (Lignende tilfeller har forekommet når jeg har vært på ferie og sovet i rom med Air-condition, skjønt da beholder jeg som regel stemmen og blir bare forkjølet). Hva er det egentlig som skjer, og hva kan jeg gjøre for å forhindre at stemmen blir borte/ødelagt ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15556-stemmen-blir-borte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til hes. mest sannsynlig er du plaget med opphovning rundt stemmebåndene pga kald og/eller tørr luft. Astma og allergiforbundet selger luer/skjerf med innebygget maske som varmer opp innåndingsluften.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15556-stemmen-blir-borte/#findComment-73984
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...