Gå til innhold

Yrkesretta attføring -flytting


Gjest Tam

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er 22 år og går på yrkesretta attføring. Handlingsplanen går i korthet ut på at jeg skal gå 3 1/2 år på Universitetet og bli cand mag. Har forløpig bare gått 1 semester.

Da jeg søkte om attføring bodde jeg i en annen kommune, men måtte til Oslo for å begynne på UiO. Kjæresten min/ han jeg bodde sammen med bor her fremdeles, så jeg er registrert her i kommunen og det er Aetat og trygdekontoret her som har saken min. Jeg får derfor altså penger til hybel i Oslo og får dekt halvparten av husleia (husholdsutgifter) i kommunen jeg er reg. i!

Men kjæresten min er ferdig med sin utdanning her i kommunen til våren, og da flytter han også til Oslo for å begynne å jobbe. Vi skal altså flytte sammen igjen.

Da må vi begge melding flytting i folkeregisteret, og saken min blir overført til Oslo. I den forbindelse lurer jeg på en del ting.

Vi skal mest sannsynlig bo hos familie i noen mnd. for å styrke økonomien litt før vi finner oss eget rede (dyrt i Oslo). Vi kommer ikke til å finne oss leilighet i samme bydel som de bor i. Blir saken min da først flyttet til trydekontoret i bydelen vi skal bo hos familie i og flyttet enda en gang når vi flytter til en annen bydel?

Kjæresten er utdanna innen IT og vil sannsynligvis få en rimelig bra betalt jobb. Hvilken betydning vil dette ha for meg og utregning av husholdsutgiter. Vil jeg f.eks få penger til halve husleia, selv om samboeren min tjener godt? Hva skjer dersom vi ønsker å kjøpe leilighet mens jeg enda går på YA? Vil trygdekontor insistere på at vi skal leie, eller vil de dekke en rimelig sum med husholdsutgifter o.l slik at jeg kan være med å betale på lån? Håper du kan si litt om dette Irene.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Jeg tror ikke jeg skal påta meg å spå hva aetat kommer til å insistere på, men du skal i alle fall ha din del av utgiftene medregnet i beregningen av stønad til husholdsutgifter.

Saken behandles i bydelskontoret der du er folkeregisterført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...