Bluesman1365380735 Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Min samboer, en jente, som er fra Thailand, ble i januar i år operert på et privat sykehus i Chiang Mai.Hun har hatt smerter i flere år i mage region.Smerten ble så intens at jeg bestemte meg for å få henne til sykehus for å sjekke dette.Legen sa hva som var galt, og operasjon ble iverksatt umiddelbart.Det viste seg at hun hadde flere store nyresteiner i galleblæren, samt at blæren var ødelagt. Denne, samt steinene ble fjernet.Legen sa at hvis ikke dette hadde blitt gjort, ville hun ha vært død i løpet av 1 år. Jeg lurer på hva som skjer med kroppen etter at galleblæra er fjernet?Hva slags funksjon har den?Er det noe hun skal passe på med hensyn til mat,drikke o.l?Hun drikker ikke alkohol og er ikke røker.Fikk et inntrykk av at dette skyltes urent vann over lang tid.Drikkevannet er i fra brønn utenfor huset.I tillegg spiser hun veldig spicy mat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155635-operasjon-i-thailand/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Regner med at det hele tiden er galleblære og gallestener du snakker om. Stener i galleblæren kan dannes av mange årsaker; arv og spesielle kosthold - for langt å komme inn på her. Spesielle egenskaper i vannet i Thailand kjenner jeg ikke til, men det kan tenkes at det inneholder uvanlige salter og mineraler. Fettrik og krydret mat kan gi irritasjoner i hele tarmsystemet, inkludert galleveier. Gallestener i seg selv kan ligge i fred i blæren uten noen gang å gi problemer. Noen ganger kan de kile seg fast og gi betennelse i blæren; cholecystitt. På mange måter kan smerter/feber etc. likne blindtarmsbetennelse. Cholecystitt kan imidlertid gi skader på selve leveren og organer rundt. Behandling er da fjærning av galleblæren; noen ganger kan man lykkes i få fjærne bare gallestenene, men oftest bare hvis det er noen få og ikke langtkommen gan lleblære-skade. Høres ut som hun har fått riktig behandling. Galleblære kan man fint klare seg uten. Galleblæren har som funksjon å tømme ut galle etter måltider, for at fett i maten skal kunne løses opp. For venninnen din vil det være viktig fremover å spise små, hyppige og fettfattige måltider. Litt mageknip må hun regne med. Det er viktig at hun får i seg viktige fett-typer; særlig omega-3. Vitamintilskudd bør hun nok også ha. Blodprøver på lever/galle bør nok gjøres med jevnlige mellomrom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155635-operasjon-i-thailand/#findComment-1002643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.