Gå til innhold

ujevn hjerteryttme/dobbelt slag.

Anbefalte innlegg

Eg er plaga av noke som virker som ekstra/dobbelt slag av hjertet. Det virker av og til som det er lemus i hjertet. Eg blir litt ør når det pågår som værst. Har vært på 24 timers undersøkelse og sykkel test, der konstaterte dei at eg hadde nokre ekstra slag. Det som kom ut av det var at eg fekk nokre tabeltettar som heiter Ternomin 25 mg. som eg skulle ta ved behov. Føler ikkje at desse hjelper.

Eg har oppdaga at et eg ein sjokolade (melkerull) forsvinner/minker desse plagene. Er det noko som er sunnare en sjokolade som eg kan ete?

Er det nokre andre råd å få slik at eg kan bli kvitt desse plagene for alltid?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15576-ujevn-hjerteryttmedobbelt-slag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Hoppe9.

Vi er ofte inne på slike ekstraslag her i Forum. Som tidligere anført har de fleste av oss et og annet ekstraslag i løpet av døgnet.Noen av oss merker og blir forstyrret av ett eneste slikt slag, mens andre kan ha tusenvis pr. døgn uten at de kjenner noe som helst.

Det viktigste ved slike slag er at man erkjenner at de forekommer, at de ikke representerer noen egentlig hjertesykdom, og at de av natur så godt som alltid er ufarlige og uskyldige. De gir ingen skade på hjertet, har ingen negativ effekt på hjertet som pumpe (hvis det da ikke blir så mange av dem at de dominerer i antall), og er ikke egentlig noen objektiv grunn til å bli behandlet med medisiner. Som regel vil legens grunn til likevel å forsøke å behandle slike ekstraslag med tabletter (i ditt tilfelle med en såkalt betablokker) være at pasienten opplever ekstraslagene så besværlige at det ødelegger dagen for ham/henne.

Hos mange vil en betablokker redusere tendensen til ekstraslag, og dermed gi en ønsket effekt, men man skal være klar over at noen opplever bivirkninger av slike medikamenter, og disse bivirkningene kan enkelte ganger bli mer plagsomme enn ekstraslagene. Dette er ofte et doserelatert fenomèn, d.v.s. : jo høyere dose, dess mer uttalte bivirkninger. Dine 25 mg Tenormin er en meget liten dose, og det kan hende at den også er for liten til å ha noen effekt på dine ekstraslag.

Hos ellers hjertefriske menesker forsøker vi i det lengste å få dem til å akseptere at de har ekstraslag, samt å bearbeide sine reaksjoner. Det er som regel angst og sykdomsfølelse som opptrer hos dem som blir plaget, og det er viktig at slike personer får objektiv informasjon om uskyldigheten i tilstanden, vel og merke etter at en skikkelig og nøyaktig undersøkelse er foretatt, slik at en mulig organisk årsak er utelukket. Vi har holdepunkter for at fysisk trening hos mange vil være forebyggende. Kaffe og nikotin er stoff som i stor grad kan provosere ekstraslag og bør kuttes ut. Selvsagt gjelder også her råd om å dempe stressnivået, idet stadig stimulering av adrenalin-produksjon (f.eks. ved uregelmessig hvile, hektisk hverdag, psykisk labilitet) i stor grad vil vedlikeholde og øke tendensen til ekstraslag.

Det er vanskelig å forklare et din Melkerull hjelper, utover sannsynligheten for at du da tar deg tid til å slappe av og koser deg.

Det er mulig at mer kos (men mindre Melkerull) vil kunne hjelpe deg et stykke på vei.

Hvis alle undersøkelser har vist at du er frisk, men har et og annet ekstraslag, vil du være godt tjent med å revurdere din livsstil og situasjon, akseptere og prøve å ignorere dine ekstraslag, ungå enkelte av de tabbene jeg har nevnt ovenfor, og bearbeide eventuelle angstreaksjoner du måtte få hver gang hjertet ditt gjør et lite hopp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...