Gå til innhold

Nhd Hvor stor reduksjon i hukommelseskapasitet kan tilskrives depresjon


frosken

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest alternativer

Jeg hadde noe lignende. Viste seg da at jeg hadde veldig lave jernlagre (ikke lav blodprosent) og for lav B12. Sjekk også B9 (folat). Jeg ble tydelig bedre da disse ble korrigert.

Det hadde også vært interessant å høre om C-vitamin hjelper. Gjerne så mye som 200 mg 5 ganger pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe lignende. Viste seg da at jeg hadde veldig lave jernlagre (ikke lav blodprosent) og for lav B12. Sjekk også B9 (folat). Jeg ble tydelig bedre da disse ble korrigert.

Det hadde også vært interessant å høre om C-vitamin hjelper. Gjerne så mye som 200 mg 5 ganger pr dag.

hvor fikk du målt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alternativer

hvor fikk du målt det?

Dette er enkle, helt standard blodprøver som enhver almenlege tar.

For jernlagre måler man minimum Serum-jern, "S-Jern", samt ferritin.

For B12 måler man B12, helst også homocystein siden B12 svaret kan være litt vanskelig å tolke.

Hvis jernlagre er lave og de ikke øker raskt med jerntabletter, kunne man før få jernsprøyter (Jectofer). Disse kunne være nokså ubehagelige for muskelen de ble satt i, derfor er det nå i stedet noe som heter Venofer, som gis intravenøst.

C-vitamin hjelper veldig på jern-opptaket, men har effekt også direkte på almentilstanden . Pass på å bruke en syrenøytral C-vitamin hvis du tar litt store doser, ellers kan du få vondt i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dersom depresjonen er tilstede fortsatt, kan nok dette tilskrives sykdommen ved at hun har nedsatt konsentrasjonsevne.

Jeg synes de andre svarene du har fått er interessante.

En eldre kvinne (78) som jeg kjenner svært godt, fikk påvist høy homocystein av sin primærlege høsten 2003. Hun ble da satt på livslang behandling med TrioBe (en tabl per døgn). Nå er hun mer konsentrert og samlet i konversasjoner enn jeg har opplevd henne noen gang de siste 10-15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...