Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei igjen.

Eg har dei 2 siste månedene hatt en slags klump i halsen. Dette har ført til problemer med spising og vekt tap. I starten trodde eg at eg hadde mat stående fast i halsen men lege var ned i halsen med speil og såg ingenting unormalt. Har tatt blodprøve for sjekk av struma men den er fin.Eg blir veldig fort mett d er som om d ikke er plass til mat d vil liksom ikke ned... Plagsomt! Er og plaget med mye luft i halsen, raper veldig når jeg reiser meg opp etter å ha ligget en stund.Tunga kjennes også rar ut... Må nevne at jeg har en nakkeskade, leddband øverst i nakken som er hardt skadet.. Kan dette ha en sammenheng?

Dette opptar tankene mine hele dagen fordi d er veldig ubehagelig, d er nok blitt ett psykisk problem også..

Får angst når d strammer på d verste i halsen... Hva kan jeg gjøre med dette problemet???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155920-klump-i-halsen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Årsaker til klump/kuler i eller på halsen kan være svært mange. I ditt tilfelle høres det ut som "globus" dvs følelse av at maten setter seg fast og svelgproblemer. Årsak kan være utposning i øvre deler av spiserør. Dette kan ikke legen se eller kjenne med de metodene du nevner. Det er nødvendig med røntgen av spiserør mens du inntar en kontrastholdig grøt, eventuelt skopi av spiserør/magesekk og øvre deler av tarmen ( gastroskopi) der de titter ned med en slags kikkert på en lang stang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155920-klump-i-halsen/#findComment-1002656
Del på andre sider

Årsaker til klump/kuler i eller på halsen kan være svært mange. I ditt tilfelle høres det ut som "globus" dvs følelse av at maten setter seg fast og svelgproblemer. Årsak kan være utposning i øvre deler av spiserør. Dette kan ikke legen se eller kjenne med de metodene du nevner. Det er nødvendig med røntgen av spiserør mens du inntar en kontrastholdig grøt, eventuelt skopi av spiserør/magesekk og øvre deler av tarmen ( gastroskopi) der de titter ned med en slags kikkert på en lang stang.

Hva gjør de med d da? Utposning på spiserøret?

Globus er d bare en følelse man har? Psykosomatisk med andre ord?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155920-klump-i-halsen/#findComment-1002781
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...