Gå til innhold

Demens?


Gjest Minken

Anbefalte innlegg

Jeg trenger et godt råd:

jeg har en nær kollega som nærmer seg 60.

Hun har de siste to-tre årene vist klare tegn på glemsomhet. Dvs. av og til husker hun - andre ganger er ting som er tatt opp med henne en kort stund tidligere "nyheter".

Nå er vi flere rundt henne som observerer hennes "tilstand", men ingen av oss får sagt dette til henne. Det er jo her snakk om et svært delikat problem der feilformuleringer kan føre til en total katastrofe.

Arbeidsgiveren har ikke lenger noen bedriftshelsetjeneste, ellers hadde nok legekontakt vært etablert via dem. Vår leder påstår at han ingenting kan gjøre før kollegaen min gjør en alvorlig feil. Dette er jo helt forferdelig!!!

Ting hun glemmer er:

*møtetider for faste møter som vi har hatt i flere år

*navn

*muntlige avtaler

osv.

Det har også slått meg at hun kanskje er deprimert? Hun har alltid vært svært lite meddelsom på jobben når det gjelder privatlivet hennes, så vi vet lite om hvordan hun har det hjemme.

Det sier seg selv at arbeidsdagene er nokså tøffe for henne. I og med hun ikke gjør det som forventes av henne, får hun masse sure kommentarer....

Hvordan skal man takle et slikt problem - er det f.eks. riktig av en kollega å stille henne et direkte spørsmål om glemsomheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anne Rita Øksengård, Lege

Kjære Minken,

Det er ikke enkelt å gi helt konkrete råd i slike tilfeller som du beskriver. Uannsett virker det som om din kollega strever og har det vondt. Glemsomhet kan skyldes alt fra fysisk sykdom og sosiale problemer til depresjon og begynnende demens. Forslagsvis kan en god kollega som kjenner henne godt, kanskje forsiktig forsøke å ta opp med henne de problemene det ser ut som om hun strever med. Det er viktig å ikke anklage, men være støttende og heller tilby sin hjelp dersom hun uttrykker behov for det. Derimot vil en direkte konfrontasjon sjelden være den beste løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...