Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sommeren 2002 fikk jeg følgende symptomer: Kraftig nysing, rar smak i munnen, og såre øyne (rød kant etc.). Folk rundt meg sa: Du er nok allergisk! (Merk: Jeg var da 30 år, og aldri hatt allergi før). Vel, jeg dro til en lege (ikke min fastlege, grunnet ferie), som sa at det nesten helt sikkert var pollenallergi. Jeg fikk antihistaminer, og det føltes bedre. Året etter, sommeren 2003 begynte jeg å ta resten av allergimedisinen,... og jeg synes det hjalp.

Da sommeren 2004 stod for døren, så fant jeg ut at jeg måtte få testet og stadfestet om det er allergi / og i så fall mot hva (merk: legen jeg gikk til i 2002 tok bare en sjanse på pollen).

Derfor: Tidligere i sommer dro jeg til min fastelege for en allergitest.Jeg fortalte at jeg hadde oppsøkt en annen lege for to år siden angående allergi, og at denne legen hadde gjettet på pollen).

Fastlegen tok en blodprøve og sa at jeg kom til å få beskjed dersom det var noe.. Jeg har enda ikke hørt noe (det er over 2 mnd. siden), og regner da med at legen ikke fant meg allergisk.

Men, problemet mitt forsvinner ikke av den grunn. Jeg har fortsatt de samme symptomene: Kløe i nese (nysing - enkelte ganger), såre øyne, slapp, og "rar metallsmak i munnen" + litt "groggy i halsen".

Jeg lurer derfor på: Hva er det jeg har... og hva kan jeg gjøre med det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156004-ukjent-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-Råkki.

Slik du beskriver dine plager, høres dette veldig ut som allergi-reaksjoner. Selv om det er vanligst at pollenallergier debuterer i oppveksten, er ikke skjelden at jeg ser en start på det også senere i livet.

Det er noen ganger jeg ser at allergiprøver på pollen er negative rett før sesongen, mens de så slår ut om høsten. Snakk med legen din om det. Ellers kan jeg nevne at "en liten prosent" klart reagerer på pollen uten at prøvene slår ut. Reaksjonene skjer da sansynligvis over et annet system enn det vi tester på. Men uansett, hvis du merker at antihistamin hjelper deg om sommeren, så ta det neste år også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156004-ukjent-allergi/#findComment-1003549
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...