Gå til innhold

Å komme igang med gjøremål...


Gjest uten signatur

Anbefalte innlegg

Gjest uten signatur

Noen gode råd utifra egne erfaringer?

Jeg klarer liksom ikke komme igang med å stryke de skjortene som ligger oppe, rydde og gjøre rent. Har ikke gjort noe fornuftig i hele dag, bare sittet og lest aviser. Vært alene hjemme. Orket ikke gå tur alene, tok noen telefoner for å få selskap, men alle var opptatt. Satte meg ned igjen. Og der har jeg sittet og vekslet mellom TV og aviser mens klumpen vokser i halsen.

Enda en dag uten å få gjort det jeg skal! Hvordan komme ut av den bakevja der? Vet jeg får det så mye bedre de gangene jeg klarer å gjøre noe. Men når jeg prøver er det akkurat som om energien renner ut av meg og gråten kommer opp i halsen.

Må en TRUE seg ut av det, eller hva i all verden skal en gjøre. Mister all selvrespekt når en ikke klarer holde klær og hus i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest et tips til deg

Sett opp en liste over gjøremål, og en slags "målplan". Den dagen skal du prøve gjøre minst en ting, andre dagen, en ting, stryk etterhvert. Ikke føl som nederlag om du ikke klarer følge lista, men heller gi deg selv en slags belønning(noe du liker å gjøre f.eks).

Også kan det hjelpe hvis du setter opp tidspunkt, kan gjøre det lettere, enn at du hele tiden skyver det fram i tid. Bare et forslag, håper det kan være til hjelp.

Vet ikke om disse to artiklene kan være relevant for deg, om jeg bommer helt, så beklager jeg, men tenkte de kanskje kunne være noe for deg å lese?

https://www.deppa.com/no/artikkel/611.html

http://www.thefarm.nu/51.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må både true seg selv i gang og samtidig være litt grei mot seg selv slik at man ikke kjefter altfor mye over bortkastet tid!

Prøv å få satt i gang en maskin med klær i det minste før du leser videre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Sett opp en liste over gjøremål, og en slags "målplan". Den dagen skal du prøve gjøre minst en ting, andre dagen, en ting, stryk etterhvert. Ikke føl som nederlag om du ikke klarer følge lista, men heller gi deg selv en slags belønning(noe du liker å gjøre f.eks).

Også kan det hjelpe hvis du setter opp tidspunkt, kan gjøre det lettere, enn at du hele tiden skyver det fram i tid. Bare et forslag, håper det kan være til hjelp.

Vet ikke om disse to artiklene kan være relevant for deg, om jeg bommer helt, så beklager jeg, men tenkte de kanskje kunne være noe for deg å lese?

https://www.deppa.com/no/artikkel/611.html

http://www.thefarm.nu/51.htm

Takk for tips. Joda, det stemmer for meg det. Det er pga depresjon.

Den første linken fikk jeg ikke opp. men den andre var veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

En må både true seg selv i gang og samtidig være litt grei mot seg selv slik at man ikke kjefter altfor mye over bortkastet tid!

Prøv å få satt i gang en maskin med klær i det minste før du leser videre.

Lykke til!

Takk for svar! Rart at du nevnte vaskemaskin. Det er faktisk den eneste tingen jeg IKKE har problemer med. hehe... Men å stryke klærne har jeg vegring mot! Jeg orker heller ikke støvsuge eller vaske gulv. Men tørke støv orker jeg. Jeg orker ikke hagearbeid eller oppussingsprosjekter. Men å dra ut for å handle dagligvarer eller annet går greit. Også å følge opp ungene på skolen og på andre aktiviteter. Stort sett da iallefall.

Heldigvis har jeg glede av å være sosial. Så jeg rømmer ut av huset for å være sammen med andre. Sosialt liv må altså foregå alle andre steder enn her hjemme, siden jeg blir deppa av å se på rotet. Men å være sammen med andre gir et løft. Som så daler så snart jeg kommer inn døra til rotet igjen.

Jaja, det gir seg vel engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus-Or.

Takk for svar! Rart at du nevnte vaskemaskin. Det er faktisk den eneste tingen jeg IKKE har problemer med. hehe... Men å stryke klærne har jeg vegring mot! Jeg orker heller ikke støvsuge eller vaske gulv. Men tørke støv orker jeg. Jeg orker ikke hagearbeid eller oppussingsprosjekter. Men å dra ut for å handle dagligvarer eller annet går greit. Også å følge opp ungene på skolen og på andre aktiviteter. Stort sett da iallefall.

Heldigvis har jeg glede av å være sosial. Så jeg rømmer ut av huset for å være sammen med andre. Sosialt liv må altså foregå alle andre steder enn her hjemme, siden jeg blir deppa av å se på rotet. Men å være sammen med andre gir et løft. Som så daler så snart jeg kommer inn døra til rotet igjen.

Jaja, det gir seg vel engang...

Begynn med å være ærlig mot deg selv. Det er jo en hel rekke ting du klarer. Du har ikke problemer med å vaske klær, men klarer ikke stryke dem. Start med å si til deg selv av det er kjempefint at du klarer å vaske klær. Og er det virkelig så viktig å stryke alt sammen? I en periode kan du da bruke strykefrie klær? Det er gørr å stryke klær, så når jeg først gjør det setter jeg på TV eller musikk for å få litt underholdning underveis.

Hagearbeid og oppussing? Det høres ut som store prosjekter. Kanskje bedre å vente med det til du er mer ovenpå?

Noe som hjelper meg, er å ha lister over ting jeg skal gjøre, og rosen jeg gir meg selv når jeg kan stryke et punkt på lista. En liste kan kanskje være med på å vise deg at du faktisk gjør en god del? Skriv ned alt du gjør en dag. Det er nok mer enn du tror.

Og du trenger vel ikke gjøre alt husarbeidet selv?

Når du klarer å følge opp barna, synes jeg faktisk du får til det viktigste. Resten kommer nok etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei.

har det på samme måten av og til.

Det jeg gjør når jeg setr på TV er å pråve å få gjort så mye som mulig i reklamepausen.

Det er helt utrolig hvor mye man kan få gjort på 3 minutter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

hei.

har det på samme måten av og til.

Det jeg gjør når jeg setr på TV er å pråve å få gjort så mye som mulig i reklamepausen.

Det er helt utrolig hvor mye man kan få gjort på 3 minutter!!

Ikke så dumt kanskje! Når en vet at en bre skal 'slite' i tre minutter så gruer en seg ikke iallefall. hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...