Gå til innhold

lavt stoffskifte og lave jerndepoter

Anbefalte innlegg

Hei. I 1998 fikk jeg diagnosen depresjon. Jeg har gått til behandling for dette siden, men har sjøl ment av noe også var galt med kroppen min.

For noen år siden startet jeg med thyroxin - tar 100 mikrogram pr dag. Har også siden ung alder (nå 46) vært plaget med lave jerndepoter. Bare for en måned siden leste jeg via internet at man skal måle thyroxinnivå fastende. Dette har jeg ikke fått info om fra min fastlege, og jeg blir naturlig nok litt skeptisk- og utrygg.

Jeg fikk tatt endel prøver den 20/7 - da "fastende". Videre har jeg lest endel om lavt stoffskifte, og ser at det både jeg sjøl og min lege og psykolog legger i kassen "depresjon", må ha andre årsaker. Jeg er veldig trøtt og uopplagt. Tåler lite "lyd" - støy fra trafikk - trekker meg ut av sosialt liv osv.osv. Det jeg ønsker svar på er hvoran jeg skal få hjelp videre?? Jeg føler meg makteslaus - fordi prøver blir tatt - ingenting skjer. Tror fastlegen er rådvill, men jeg ønsker å komme meg videre i livet og få den hjelp jeg har krav på. Jeg er lei av å kvile - og å være kraftlaus og tom for energi. Jeg vil ut og leve livet i en jobb f.eks.

Tar daglig 200 mg duroferon. Her er noen av prøvesvarene ( ba om kopi fra sykehuset):

Ferritin 9 ( normal 15-250)

TSH 0,5 (normal 0,3-4,5)

Natrium 137 (normal 136-146)

Det jeg trenger er en spesialist på området, som tar mine plager på alvor, og hjelper og støtter meg videre. Jeg er lei av en psykolog som sier jeg må kvile!! Eller en fastlege som "har gitt opp".

Betaler gjerne for et godt svar!

På forhånd takk

Hilsen maxern

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156031-lavt-stoffskifte-og-lave-jerndepoter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det viktigste er at blodprøvene taes på lik måte hver gang; dvs. på samme tid av døgnet ( helst morgen) og helst med ca. 24 timer etter siste thyroxin-dose, dvs "medikamentfastende" siste 24 timer. TSH bør ligge på 1-2, men må sees i sammenheng med F-T4 som bør være 20-24. Du bør alttså doseres med Thyroxin til du ligger i "øvre normal-område". Noen har på tross av riktig dose ikke fullgod effekt. Da kan man legge til enn annen thyroxin-variant som heter Liothyronin; 1/4 tablett om kvelden.. Dosering av denne kan ikke måles med blodprøver, så man må bare prøve seg frem. ( Det kan ta flere måneder fra medisin-start til fullgod effekt). Det er litt rart at jern-lagrene ikke blir bedre med den ganske høye jern-dosen du bruker. Fastlegen bør vurdere om du taper for mye blod, f.eks kraftig mens? Dette bør i tilfelle gjøres noe med. Ofte blir lavt stoffskifte,lav blodprosent og lavtjernlager og depresjon en "ond sirkel". Viktig for deg å føle deg trygg på at de fysiske tingene er bra, deretter kan depresjonen behandles. Kanskje er det hensiktsmessig å jobbe med begge deler samtidig.. Andre årsaker til slapphet må også utredes. Pass på rikelig vitaminer; gjerne mye C-vitamin ( 1g/dag) og f.eks Trio-be ( reseptbelagt). Noen ganger er det lurt å be om "second opinion" hos annen lege. Dette bør skje i samråd med fastlegen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...