Gå til innhold

voksende hjerte

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Torgersen.

Du må gi meg flere opplysninger, spesielt vedrørende dine gjennomgåtte operasjoner, alder (mann?), fysiske tilstand, evt. medisiner, etc. Deretter skal jeg gi deg et skikkelig svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15606-voksende-hjerte/#findComment-73664
Del på andre sider

Svar til Torgersen.

Du må gi meg flere opplysninger, spesielt vedrørende dine gjennomgåtte operasjoner, alder (mann?), fysiske tilstand, evt. medisiner, etc. Deretter skal jeg gi deg et skikkelig svar.

Mann, 57 år, 2 tidligere bypassoperasjoner (hhv.10-15 år siden), et infarkt i hjernen for et år siden (hvorav ansiktet ble skjevt). Dagens fysiske tilstand er heller dårlig, og tar 1-2 nytro-tabletter pr. dag. Må inn og operere (blokke) noen blodårer med det første, og er usikker på utsiktene. Forventer derfor et ærlig svar. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15606-voksende-hjerte/#findComment-74253
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Mann, 57 år, 2 tidligere bypassoperasjoner (hhv.10-15 år siden), et infarkt i hjernen for et år siden (hvorav ansiktet ble skjevt). Dagens fysiske tilstand er heller dårlig, og tar 1-2 nytro-tabletter pr. dag. Må inn og operere (blokke) noen blodårer med det første, og er usikker på utsiktene. Forventer derfor et ærlig svar. På forhånd takk.

Svar til Torgersen.

Alle svarene mine er ærlige, men jeg må ofte ta forbehold fordi jeg mangler endel opplysninger.

Det at du hadde et lite slag for et år siden kan tyde på at det foreligger blodåreforandringer også i hjernens sirkulasjon. Ikke sjelden er det de store pulsårene på halsen som har samme type forsnevringer som koronar-arteriene i hjertet. Det vil være ønskelig at slike forhold ble vurdert i forbindelse med den angiografi som skal gjøres på deg i nær fremtid, og du bør ta det opp med legene på det aktuelle sykehus.

Utsiktene for vellykket resultat av PTCA (utblokking) av årer som tidligere er operert, er avhengig av de lokale forholdene i kransårene. Dette vil kunne kartlegges ganske godt ved angiografien, og hvis det ligger til rette for PTCA, skulle prognosen for et godt resultat være utmerket. Teknikken ved PTCA, eventuelt med såkalt stenting, er blitt vesentlig forfinet de siste årene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15606-voksende-hjerte/#findComment-74831
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...