Gå til innhold

NHD--- har begynt med aurorix... hvordan forholde med ang. dosering???

Anbefalte innlegg

ink1365380698

Hei igjen.... Har nå begynt så smått med aurorix... Siden jeg er så var for medisiner har jeg i to dager nå tatt 75 mg to ganger om dagen....

Er småkvalm og nedstemt... på så lav dose.!!? (nesten på gråten faktisk) og dette er uvant for meg som er vant til å ta depresjon kun kroppslig,

--- det er også noe jeg er redd for--- at det skal ta andre "kanaler" . Ta sjelen istedet for kroppen hvis du skjønner. (da jeg har opplevd selvm....i nær familie). Så tross alt har jeg vært glad for at jeg fått det psykosomatisk... men det er jo også fryktelig slitsomt å gå slik år etter år, - vil jo helst bli frisk... helt frisk... derfor nå forsøk med Aurorix.

Er det normalt å føle seg nedstemt når man begynner med et ad??? Vet kvalme er en bivirkning..men depresjonen???..

Hvis dette er normalt så jeg bestemt meg for å bite tennene sammen og fortsette.

Men hvordan skal jeg øke? Du svarte meg en gang at bivirkninger tar ca tre uker... Vil min lave begynnerdosering si at jeg utsetter dette?? Er det lurest å ta smellen og begynne høyrere, eller er det lurt med denne gradvise tilvenningen??

Skal jo til slutt ende på 600 mg om dagen...etter ditt råd..

Håper på svar snarlig svar!!

Mvh en for dagen trist

Fortsetter under...

Hei ink:-)

Jeg kan ikke svare på spørsmålene dine vedr. aurorix, men tenker at du neppe kan vite hvorvidt en to-dagers nedstemthet har noe med selve medikamentet å gjøre; det kan like gjerne ha med din totale livssituasjon å gjøre. I innleggene du skriver her, fremstår du som ganske engstlig eller "litt på tuppa", og du er sannsynligvis uhyre oppmerksom på enhver form for kroppslig og psykisk reaksjon på medikamentene.

Prøv om du kan slappe av, og ikke tenke så mye på at du prøver ut medikamentet. Du vet jo at det sannsynligvis tar tid før den ønskede effekten inntreffer,

Lykke til!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er særdeles usannsynlig at de endringer du beskriver har noe som helst med Aurorix å gjøre. Selv om jeg selvsagt ikke kan bevise det, tror jeg du ville fått det akkurat likedan av placebo (narrepiller).

Dette tror jeg er reaksjoner på din medisinangst kombinert med forventninger om forverring.

Tillegg kl 18. Svaret gjelder de endringr i stemningsleie og følelser som du beskriver - ikke kvalmen. Den kan i noen grad skyldes medisinen.

ink1365380698

Når det gjelder kvalme, så tenker jeg med en gang på når du tar tablettene i forhold til mat. Du husker å ta de etter mat, ikke før? Hvis man tar Aurorix før måltid så kan man oppleve kvalme.

Tar dem etter mat.... Etter noen timer blir det bedre, og så begynner det igjen en stund etter neste....

Vet dette er vansklig å tro, og jeg er fullstendig klar over at min medisinangst og redsel for forverring er med på å forverre dette..., men ikke bare ....vil ikke påstå noen ting,men noen av oss reagerer mer på medisiner enn andre det er iallefall sikkert.

Prøver å lese å se filmer...for å få tankene over på noe annet. Så jeg er klar over min svakhet.

Det jeg lurte på var hvor lenge jeg kan forvente å ha det slik, når jeg tar så lav dose. Har jo tenkt å øke ettehvert utover uken. Kan jeg regne med en forbedring om fjorten dager, tre uker??

Siden du signerer med aurorix, har du kankje erfaring??

mvh ink

ink1365380698

Hei ink:-)

Jeg kan ikke svare på spørsmålene dine vedr. aurorix, men tenker at du neppe kan vite hvorvidt en to-dagers nedstemthet har noe med selve medikamentet å gjøre; det kan like gjerne ha med din totale livssituasjon å gjøre. I innleggene du skriver her, fremstår du som ganske engstlig eller "litt på tuppa", og du er sannsynligvis uhyre oppmerksom på enhver form for kroppslig og psykisk reaksjon på medikamentene.

Prøv om du kan slappe av, og ikke tenke så mye på at du prøver ut medikamentet. Du vet jo at det sannsynligvis tar tid før den ønskede effekten inntreffer,

Lykke til!

takk for svaret.... vet jeg er på tuppa når det gjelder medisiner..Skal prøve å følge råd her....ikke fokusere....

mvh

Annonse

ink1365380698

Det er særdeles usannsynlig at de endringer du beskriver har noe som helst med Aurorix å gjøre. Selv om jeg selvsagt ikke kan bevise det, tror jeg du ville fått det akkurat likedan av placebo (narrepiller).

Dette tror jeg er reaksjoner på din medisinangst kombinert med forventninger om forverring.

Tillegg kl 18. Svaret gjelder de endringr i stemningsleie og følelser som du beskriver - ikke kvalmen. Den kan i noen grad skyldes medisinen.

Takk for svaret :)

Jeg har ikke fulgt med på dine øvrige innlegg, så jeg vet ikke om "var" for medisiner betyr at du pleier å reagere kraftig på dem, eller at du har mer psykiske sperrer mot dem.

Hvis du mener at du reagerer kraftigere enn andre på medisiner, kan du be legen ta noen blodprøver av deg. Ca 5-10% av befolkningen reagerer veldig annerledes enn gjennomsnittet. Vis legen dette:

http://norge.lundbeck.com/Norway/ForProfessionals/Topics/Serum_kons.pdf

Du må vel ta medisinene minst 1-2 uker før det er vits i å måle.

Gjest Aurorix

Tar dem etter mat.... Etter noen timer blir det bedre, og så begynner det igjen en stund etter neste....

Vet dette er vansklig å tro, og jeg er fullstendig klar over at min medisinangst og redsel for forverring er med på å forverre dette..., men ikke bare ....vil ikke påstå noen ting,men noen av oss reagerer mer på medisiner enn andre det er iallefall sikkert.

Prøver å lese å se filmer...for å få tankene over på noe annet. Så jeg er klar over min svakhet.

Det jeg lurte på var hvor lenge jeg kan forvente å ha det slik, når jeg tar så lav dose. Har jo tenkt å øke ettehvert utover uken. Kan jeg regne med en forbedring om fjorten dager, tre uker??

Siden du signerer med aurorix, har du kankje erfaring??

mvh ink

Jeg har erfaring med Aurorix men ikke hatt slike problemer som du beskriver. Men bivirkninger er jo ofte sterkest i starten da, så kanskje dette går seg til etter en stund? Aurorix er iflg NHD blant de aller beste AD når det gjelder bivirkninger. Få og lite plagsomme bivirkninger sammenlignet med mange andre AD. Du behøver ikke være redd for å bruke Aurorix.

ink1365380698

Jeg har ikke fulgt med på dine øvrige innlegg, så jeg vet ikke om "var" for medisiner betyr at du pleier å reagere kraftig på dem, eller at du har mer psykiske sperrer mot dem.

Hvis du mener at du reagerer kraftigere enn andre på medisiner, kan du be legen ta noen blodprøver av deg. Ca 5-10% av befolkningen reagerer veldig annerledes enn gjennomsnittet. Vis legen dette:

Takk for rådet eval...

mvh

ink1365380698

Jeg har erfaring med Aurorix men ikke hatt slike problemer som du beskriver. Men bivirkninger er jo ofte sterkest i starten da, så kanskje dette går seg til etter en stund? Aurorix er iflg NHD blant de aller beste AD når det gjelder bivirkninger. Få og lite plagsomme bivirkninger sammenlignet med mange andre AD. Du behøver ikke være redd for å bruke Aurorix.

Hei igjen.... Har faktisk brukt aurorix to ganger før.

Første gang i 1991, men da som ledd i et sorgarbeid, -- vet ikke om de virket(husker ikke), tok da lav dose som den gang anbefalt 2x150 antar jeg, men min sorg måtte jo bearbeides på annen måte. -- den gangen hadde jeg forøvrig ingen bivirkninger. Sluttet også etter ca tre fire mnd.

Og det var jo for tidlig uansett.

Andre gangen jeg brukte dem var da "taket kom i hodet på meg for ti år siden"--- Hadde da hatt et halvt år med kolikkbarn, og var helt utslitt (sov omtrent ikke).

Føltes ikke hverken som angst eller depresjon. Tror nærmeste beskrivelse kan være som kraftig fyllesyke. -- ikke at jeg er så bevandret i den verden, drikker svært lite alkohol, men har jo vært yngre og prøvd-

Ble akutt svimmel, slapp, lyssky, kvalm, dovenhet og pitring i armer og ben, og med et uutholdelig press i hodet.--Har hatt dette i varierende grad de siste 10 årene. Verst de første 5.

Til tross for at legen kalte dette utbrenthet og nerver, har jeg brukt veldig mye energi på å gå å være redd for hva fysisk som feilte meg.

Men jeg prøvde i allefall både midisiner og alternativ medisin for å prøve å bli bedre de første årene.

- også aurorix.... men var da såpass dårlig at jeg vet ikke om jeg hadde bivirkniner eller ikke... Kom (desverre) etter 5-6 ukers bruk bort i en akupunktør som helst så at jeg sluttet med dem... så da gjorde jeg det. Så fikk ikke prøvd dem skikklig ut den gangen heller. Også den gangen 2x150 mg. Akupunkturen hjalp meg ikke heller. Prøvde etterpå både anafranil og seroxat. Begge med forferdeligte bivirkninger...var så hard i magen at jeg ikke kom på toalettet, var totalt frigid og hadde store abstinenser ved

avslutning. --- til tross for svært gradvis avslutning. (abstinensene varte i ca 3 uker)

Så ved siden av å prøve alt innen alternativ medisin har min redning vært vival. De har tatt en del ubehag og hjelpt meg gjennom disse årene.

Jeg er forsiktig med medisiner (også disse), og bruker dem etter en streng leges rettningslinjer. Men bruker alt fra 1/2 til 2 x 5 mg daglig, etter hva som kreves av meg.

Etter 5 år som hjemmeværende med hus, mann og 2 barn, (hadde ikke sjanse til å arbeide ute de årene), hoppet jeg i det og startet min egen business med en venninne... Det har gått bra, men krevd mye. Nå i sommer har jeg imidlertid fått besvimelses tendenser ved å være face til face med folk.-- snører seg til i hodet på meg... Og i og med at den jobben (som betyr mye for meg) krever det, må jeg nå prøve AD igjen for å enda en gang forsøke å komme meg ut av elendigheten.... Derfor nå aurorix.... da denne skal ha mindre bivivirkninger...

Vel det var min story.....Håper noen som kan ha erfaring med lignenede vil svare meg, og på hvilken måte de eventuellt har blitt bra igjen.....

mvh ink

ink1365380698

Kvalmen er der... men den nedstemtheten jeg følte igår gikk over utover dagen, og ble mer "urolignende" utover ettermiddagen og kvelden...

Hvordan skal jeg øke....??

Og hvor lang tid tror du det tar før jeg kan merke virkning?? i positiv retning...

Hvis du har tid og anledning så hadde jeg blitt glad hvis du leste mitt innlegg som svar til "aurorix" skrevet i dag 23/8 kl 9.13....har prøvd å beskrive i "korte ordlag" om hvordan min depresjon har tatt på meg.... kunne forøvrig skrevet en bok om kroppslige symptomer :))

Mvh ink

Hei!

Jeg skulle bare si at jeg tror c-vitaminer hjelper. Har brukt 200 mg en periode, og føler meg generelt i bedre form. Skal kanskje øke dosen da jeg har forstått at en kan ta opp til 1000 mg, men jeg vet ikke hvor mye jeg skal satse på. Har også forsøkt omega3 en stund. Det er vanskelig å få det i seg. Men håper på å finne en teknikk for å kunne fortsette, kanskje kombinert med udos choice eller tilsvarende. Lurer også på om jeg skal prøve multivitamin, da jeg visstnok lå i nedre grense på normalen for jern. Tar også b-vitaminer. Er redd for å ta for mye, men det er vel bare a og d en skal være forsiktig med. Det er/blir interessant å se hvordan vitaminer, mineraler og fettsyrer/omega hjelper.

Tusen takk for tipsene! Syns det er gledelig at du er så gjennomført! Det er veldig mye til hjelp å endelig ta inn det du formidler, når hjernen som smått begynner å virke igjen;) Takk for det!

mvh fra en mer harmonisk

Annonse

ink1365380698

Hei!

Jeg skulle bare si at jeg tror c-vitaminer hjelper. Har brukt 200 mg en periode, og føler meg generelt i bedre form. Skal kanskje øke dosen da jeg har forstått at en kan ta opp til 1000 mg, men jeg vet ikke hvor mye jeg skal satse på. Har også forsøkt omega3 en stund. Det er vanskelig å få det i seg. Men håper på å finne en teknikk for å kunne fortsette, kanskje kombinert med udos choice eller tilsvarende. Lurer også på om jeg skal prøve multivitamin, da jeg visstnok lå i nedre grense på normalen for jern. Tar også b-vitaminer. Er redd for å ta for mye, men det er vel bare a og d en skal være forsiktig med. Det er/blir interessant å se hvordan vitaminer, mineraler og fettsyrer/omega hjelper.

Tusen takk for tipsene! Syns det er gledelig at du er så gjennomført! Det er veldig mye til hjelp å endelig ta inn det du formidler, når hjernen som smått begynner å virke igjen;) Takk for det!

mvh fra en mer harmonisk

Hei, har selv brukt omega 3 i mange år, haifinneolje, b,c og multi vitaminer. Vet ikke om dette har hatt noen innvirkning på min tilstand reint psykisk sett. Men tror det i utgangpunktet er sunt. Er forholdsvis sjelden forkjøla, eller har influensa o.l. Tror det er med å bygge opp imunforsvaret. Er opptatt av et sunt levesett,uten å "ta helt av" og gir også barna mine vitamintilskudd.

mvh

Hei!

mvh fra en mer harmonisk

Hei cathlin! Så fint at ting hjelper! Ja, jeg har sett av innlegg at du ser ut til å ha det mye bedre, da blir jeg jo glad, vet du!

B-vitaminer tar noen i 100-dobbel dose, f.eks. mot PMS, det er bare å hive innpå hvis man ikke reagerer negativt.

Orker du å spise fet fisk? da blir jo behovet for tran eller omega 3-tilskudd mye mindre.

Du som studerer så systematisk regner vel greitt ut hvor mye fisk du trenger i uka:

http://www.seafood.no/Eff/effandfacts.nsf/viewluFishFacts/91774D1DBABD7D56C12568C5002FB697!openDocument&menu=Tall%20og%20Fakta

Sjekk siste linje, "gram omega 3/100g", multipliser opp med hvor mye fisk du spiser og sammenlign med det du tar av tilskudd.

ink1365380698

Kvalmen er der... men den nedstemtheten jeg følte igår gikk over utover dagen, og ble mer "urolignende" utover ettermiddagen og kvelden...

Hvordan skal jeg øke....??

Og hvor lang tid tror du det tar før jeg kan merke virkning?? i positiv retning...

Hvis du har tid og anledning så hadde jeg blitt glad hvis du leste mitt innlegg som svar til "aurorix" skrevet i dag 23/8 kl 9.13....har prøvd å beskrive i "korte ordlag" om hvordan min depresjon har tatt på meg.... kunne forøvrig skrevet en bok om kroppslige symptomer :))

Mvh ink

Har jo fått svar....

Hei, og beklager mitt mas som skyldes min iver etter viten...angående når aurorix begynner å virke... Min unnskyldning er at jeg er så spent, forventningsfull og utålmodig på om noe omsider kan hjelpe meg:))

Hadde i bakhodet at du hadde svart meg på dette med når tid for virkning inntreffer før.... og fant det...fikk den glupe ide å søke på aurorix...

14 dager med bivirkning og 6 uker på full dose før full virkning....

Det jeg imidlertid ikke har fått svar på er om min forsiktige start vil forsinke full virkning...??? eller om det er lurt å la kroppen venne seg til små doser i starten...??

Beklager at jeg ikke kom på dette før....søke mener jeg...

uansett takk for alle svar:)

igjen mvh

Hei cathlin! Så fint at ting hjelper! Ja, jeg har sett av innlegg at du ser ut til å ha det mye bedre, da blir jeg jo glad, vet du!

B-vitaminer tar noen i 100-dobbel dose, f.eks. mot PMS, det er bare å hive innpå hvis man ikke reagerer negativt.

Orker du å spise fet fisk? da blir jo behovet for tran eller omega 3-tilskudd mye mindre.

Du som studerer så systematisk regner vel greitt ut hvor mye fisk du trenger i uka:

http://www.seafood.no/Eff/effandfacts.nsf/viewluFishFacts/91774D1DBABD7D56C12568C5002FB697!openDocument&menu=Tall%20og%20Fakta

Sjekk siste linje, "gram omega 3/100g", multipliser opp med hvor mye fisk du spiser og sammenlign med det du tar av tilskudd.

Ok. Det gikk greit å regne ut. Takk! Skal prøve meg frem mht doser. B-vitamin mot PMS skal jeg forsøke. (Så nettopp sammenhengen med tydelig depressivt humør og stor svingning i den forbindelse.) Skal ta mye vitamin B neste gang. Det er variabelt hvor mye legepersoner vet og er interessert i dette, som du har poengtert før. Jeg *drømmer om* å ta blodprøver av meg selv for å måle hva som tas opp, og se hvordan det henger sammen med kosthold og tilskudd, bare av rent engasjement for øyeblikket...: ) Er det ikke en slik gjør-det-selv-pakke for det også i disse interaktive tider?!

Men altså, dol og selvstudier er tingen!

mvh

Hei, har selv brukt omega 3 i mange år, haifinneolje, b,c og multi vitaminer. Vet ikke om dette har hatt noen innvirkning på min tilstand reint psykisk sett. Men tror det i utgangpunktet er sunt. Er forholdsvis sjelden forkjøla, eller har influensa o.l. Tror det er med å bygge opp imunforsvaret. Er opptatt av et sunt levesett,uten å "ta helt av" og gir også barna mine vitamintilskudd.

mvh

Hei! Har ikke hørt om haifinneolje. Kanskje det ligner seloljen. http://www.selolje.no/ Uansett, omega 3 har vel flere kilder (både animalsk og vegetabilsk).

Fint med et styrket imunforsvar!

mvh

Hei! Har ikke hørt om haifinneolje. Kanskje det ligner seloljen. http://www.selolje.no/ Uansett, omega 3 har vel flere kilder (både animalsk og vegetabilsk).

Fint med et styrket imunforsvar!

mvh

Haifinneolje issho genki inneholder squalene som er et fettstoff hjernen og systemet visstnok har bruk for. Bruker dette i tillegg til omega 3. Finnes i andre ting og (matvarer/grønnsaker--husker ikke hvilke), men ikke så konsentrert som i dypvannshaien. Og haien er jo nesten aldri syk... skal derfor være veldig bra for immunsystemet.

Arrester meg hvis jeg nå sier noe feil... leste en hel mappe om sqalene da jeg begynte å bruke den, men kan huske noe feil her...men tror det er ca. riktig det jeg skriver....

Men tror som sagt ikke dette hjelper meg rent psykisk (hvem vet forresten)... men som sagt tror jeg det er sunt for kroppen uansett.

Isso Genki er ikke så kjent Norge, men veldig i bruk i Japan, USA og mange andre land deriblant Sverige. I helsekostbutikker i Norge finner man andre merker med haifinneolje... går ut i fra at den har samme effekt.

En homeopat tipset meg...

Vet det forskes mye rundt psykiske lideler og omega 3 i store doser....kanskje også andre fettsyrer er viktig....

---tror også vi har mye å lære kostholdsmessig.

Mvh

Ok. Det gikk greit å regne ut. Takk! Skal prøve meg frem mht doser. B-vitamin mot PMS skal jeg forsøke. (Så nettopp sammenhengen med tydelig depressivt humør og stor svingning i den forbindelse.) Skal ta mye vitamin B neste gang. Det er variabelt hvor mye legepersoner vet og er interessert i dette, som du har poengtert før. Jeg *drømmer om* å ta blodprøver av meg selv for å måle hva som tas opp, og se hvordan det henger sammen med kosthold og tilskudd, bare av rent engasjement for øyeblikket...: ) Er det ikke en slik gjør-det-selv-pakke for det også i disse interaktive tider?!

Men altså, dol og selvstudier er tingen!

mvh

For etpar måneder siden var det noen på dol som anbefalte magnesium for psyken. Har prøvd det litt, og det synes jeg er det som hjelper min PMS mest. Så her er det vel bare å prøve og feile...

Her er ei bok jeg kom over, synes der står mange gode forslag:

http://www.damm.no/content/view/full/4719

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...