Gå til innhold

NHD--- har begynt med aurorix... hvordan forholde med ang. dosering???

Anbefalte innlegg

Haifinneolje issho genki inneholder squalene som er et fettstoff hjernen og systemet visstnok har bruk for. Bruker dette i tillegg til omega 3. Finnes i andre ting og (matvarer/grønnsaker--husker ikke hvilke), men ikke så konsentrert som i dypvannshaien. Og haien er jo nesten aldri syk... skal derfor være veldig bra for immunsystemet.

Arrester meg hvis jeg nå sier noe feil... leste en hel mappe om sqalene da jeg begynte å bruke den, men kan huske noe feil her...men tror det er ca. riktig det jeg skriver....

Men tror som sagt ikke dette hjelper meg rent psykisk (hvem vet forresten)... men som sagt tror jeg det er sunt for kroppen uansett.

Isso Genki er ikke så kjent Norge, men veldig i bruk i Japan, USA og mange andre land deriblant Sverige. I helsekostbutikker i Norge finner man andre merker med haifinneolje... går ut i fra at den har samme effekt.

En homeopat tipset meg...

Vet det forskes mye rundt psykiske lideler og omega 3 i store doser....kanskje også andre fettsyrer er viktig....

---tror også vi har mye å lære kostholdsmessig.

Mvh

Ok. Det visste jeg ikke.

Det er noen japanere/asiatere på ferie i norge som hamstrer med seg møllers tran, også har de altså haiolje.

"Men tror som sagt ikke dette hjelper meg rent psykisk (hvem vet forresten)... men som sagt tror jeg det er sunt for kroppen uansett."

Ja, hvem vet. Jeg tror det er en sammenheng mellom kropp og psyke, eller jeg vet det. Har en psykiske belastninger kan kroppen merke det, og omvendt.

Lykke til da!

mvh

Fortsetter under...

Gjest Aurorix

Hei igjen.... Har faktisk brukt aurorix to ganger før.

Første gang i 1991, men da som ledd i et sorgarbeid, -- vet ikke om de virket(husker ikke), tok da lav dose som den gang anbefalt 2x150 antar jeg, men min sorg måtte jo bearbeides på annen måte. -- den gangen hadde jeg forøvrig ingen bivirkninger. Sluttet også etter ca tre fire mnd.

Og det var jo for tidlig uansett.

Andre gangen jeg brukte dem var da "taket kom i hodet på meg for ti år siden"--- Hadde da hatt et halvt år med kolikkbarn, og var helt utslitt (sov omtrent ikke).

Føltes ikke hverken som angst eller depresjon. Tror nærmeste beskrivelse kan være som kraftig fyllesyke. -- ikke at jeg er så bevandret i den verden, drikker svært lite alkohol, men har jo vært yngre og prøvd-

Ble akutt svimmel, slapp, lyssky, kvalm, dovenhet og pitring i armer og ben, og med et uutholdelig press i hodet.--Har hatt dette i varierende grad de siste 10 årene. Verst de første 5.

Til tross for at legen kalte dette utbrenthet og nerver, har jeg brukt veldig mye energi på å gå å være redd for hva fysisk som feilte meg.

Men jeg prøvde i allefall både midisiner og alternativ medisin for å prøve å bli bedre de første årene.

- også aurorix.... men var da såpass dårlig at jeg vet ikke om jeg hadde bivirkniner eller ikke... Kom (desverre) etter 5-6 ukers bruk bort i en akupunktør som helst så at jeg sluttet med dem... så da gjorde jeg det. Så fikk ikke prøvd dem skikklig ut den gangen heller. Også den gangen 2x150 mg. Akupunkturen hjalp meg ikke heller. Prøvde etterpå både anafranil og seroxat. Begge med forferdeligte bivirkninger...var så hard i magen at jeg ikke kom på toalettet, var totalt frigid og hadde store abstinenser ved

avslutning. --- til tross for svært gradvis avslutning. (abstinensene varte i ca 3 uker)

Så ved siden av å prøve alt innen alternativ medisin har min redning vært vival. De har tatt en del ubehag og hjelpt meg gjennom disse årene.

Jeg er forsiktig med medisiner (også disse), og bruker dem etter en streng leges rettningslinjer. Men bruker alt fra 1/2 til 2 x 5 mg daglig, etter hva som kreves av meg.

Etter 5 år som hjemmeværende med hus, mann og 2 barn, (hadde ikke sjanse til å arbeide ute de årene), hoppet jeg i det og startet min egen business med en venninne... Det har gått bra, men krevd mye. Nå i sommer har jeg imidlertid fått besvimelses tendenser ved å være face til face med folk.-- snører seg til i hodet på meg... Og i og med at den jobben (som betyr mye for meg) krever det, må jeg nå prøve AD igjen for å enda en gang forsøke å komme meg ut av elendigheten.... Derfor nå aurorix.... da denne skal ha mindre bivivirkninger...

Vel det var min story.....Håper noen som kan ha erfaring med lignenede vil svare meg, og på hvilken måte de eventuellt har blitt bra igjen.....

mvh ink

Ser du har brukt svært lave doser av Aurorix (2x150). Det er iflg Nils H. Dahl ofte nødvendig å gå opp i langt større doser, gjerne 600-900 mg i døgnet for å få effekt av Aurorix. Dersom du aldri tidligere har brukt slike doser, så kan det være årsaken til at du ikke har hatt tilfredsstillende effekt av Aurorix før. Du får spørre han om hvordan han anbefaler at du evt. øker dosen.

For etpar måneder siden var det noen på dol som anbefalte magnesium for psyken. Har prøvd det litt, og det synes jeg er det som hjelper min PMS mest. Så her er det vel bare å prøve og feile...

Her er ei bok jeg kom over, synes der står mange gode forslag:

http://www.damm.no/content/view/full/4719

Aha, skal finnes og leses! Gleder meg. Jeg har lyst til å vite alt om vitaminer og mineraler, men en bok begrenser det fint ned. Takk for tipset!

mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater

Har jo fått svar....

Hei, og beklager mitt mas som skyldes min iver etter viten...angående når aurorix begynner å virke... Min unnskyldning er at jeg er så spent, forventningsfull og utålmodig på om noe omsider kan hjelpe meg:))

Hadde i bakhodet at du hadde svart meg på dette med når tid for virkning inntreffer før.... og fant det...fikk den glupe ide å søke på aurorix...

14 dager med bivirkning og 6 uker på full dose før full virkning....

Det jeg imidlertid ikke har fått svar på er om min forsiktige start vil forsinke full virkning...??? eller om det er lurt å la kroppen venne seg til små doser i starten...??

Beklager at jeg ikke kom på dette før....søke mener jeg...

uansett takk for alle svar:)

igjen mvh

En må klart skille mellom når AD begynner å virke og når full effekt har inntrådt.

I beste fall begynner AD å virke etter 5-7 dager. Det vanligste er etter ca 14 dager.

Om ingen effekt har inntrådt etter 4 uker, er det usannsynlig at det vil komme noen effekt (på denne dosen).

Om en ikke har hatt noen effekt etter 2 uker eller ingen betydelig effekt etter 3-4 uker, bør en øke dosen.

Når effekt inntrer, er denne vanligvis økende. Etter 6-8 uker har sannsynligvis det meste av effekten inntrådt.

Alle personer har med en bestemt AD en optimal dose. Denne vet en ikke på forhånd. En må trappe opp og prøve seg frem. Det sier seg selv at de som trenger en større dose vil bruke lengre tid for å få effekt fordi optrappingen tar lengre tid. Av dette følger også at de som velger en langsom opptrapping vanligvis må vente lengre både på de første tegn til effekt, men også på full effekt. På den annen side kan dette være bedre enn rask opptrapping som fører til mer bivirkninger og seponering (avslutning).

For Aurorix er måldosen vanligvis (450) 600-900 mg.

ink1365380698

Ser du har brukt svært lave doser av Aurorix (2x150). Det er iflg Nils H. Dahl ofte nødvendig å gå opp i langt større doser, gjerne 600-900 mg i døgnet for å få effekt av Aurorix. Dersom du aldri tidligere har brukt slike doser, så kan det være årsaken til at du ikke har hatt tilfredsstillende effekt av Aurorix før. Du får spørre han om hvordan han anbefaler at du evt. øker dosen.

Det er dette jeg vil prøve nå...større dose, og er så spent på om det kan hjelpe meg.

Siden jeg har hatt så dårlig erfaring med AD før, så har jeg liksom kuttet ut den muligheten for bedring. Tenkt at jeg er en av de som ikke får hjelp av det.

--- Og likom godtatt min skjebne angående disse psykosomatiske plagene... En blir jo vant til kroniske plager (takket være min stahet har jeg tålt slitet) , men når det har forverret seg slik som i sommer og også tatt veien til sosoial angst, slik at det blir nesten umulig for meg å være på jobb, og blant venner, må jeg bare prøve noe igjen...

Håper bare at det kan hjelpe meg...kan ikke få beskrevet hvor mye jeg håper....

mvh ink

Gjest Aurorix

Det er dette jeg vil prøve nå...større dose, og er så spent på om det kan hjelpe meg.

Siden jeg har hatt så dårlig erfaring med AD før, så har jeg liksom kuttet ut den muligheten for bedring. Tenkt at jeg er en av de som ikke får hjelp av det.

--- Og likom godtatt min skjebne angående disse psykosomatiske plagene... En blir jo vant til kroniske plager (takket være min stahet har jeg tålt slitet) , men når det har forverret seg slik som i sommer og også tatt veien til sosoial angst, slik at det blir nesten umulig for meg å være på jobb, og blant venner, må jeg bare prøve noe igjen...

Håper bare at det kan hjelpe meg...kan ikke få beskrevet hvor mye jeg håper....

mvh ink

Jeg håper også du får positive resultater med Aurorix. At du har dårlig erfaring med AD fra før trenger ikke bety noe. Aurorix har du antakeligvis ikke fått ønsket effekt av pga for lave doser, og andre AD (?) kan det være andre årsaker til at du ikke har tålt, eller ikke har hatt ønsket effekt av. De ulike AD-typene har jo ulike virkestoffer, og dermed kan man ha veldig god effekt av en type, mens en annen gir uholdbare bivirkninger og/eller mangelfull effekt. Aurorix er jo iflg NHD (og felleskatalogen?) en AD med få og milde bivirkninger, ofte forbigående, og godt tålt av de fleste, slik jeg har forstått det. Så det er all grunn til å være optimistisk! :o)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...