Gå til innhold

hjertesukk. Jeg er galere enn jeg trodde...


toci

Anbefalte innlegg

Har hatt en GRUSOM helg. Er så langt nede som jeg ikke har vært det siste året, og er LIVredd for å havne helt nedpå igjen.

Skal visst utredes for bipolar lidelse / manisk depressivitet.

Det høres ille ut. Det blir visst bare verre det her. Jo mer jeg tar meg sammen for å "bli bedre", jo mer alvorlig blir "tilfellet mitt".

Jeg er redd, nå.

Jeg som går og "venter på" å bli gravid. Tør jeg det, da hvis jeg har bipolar lidelse? Er ikke det arvelig? Må jeg gå på lithium resten av livet? Jeg vil ikke føre dette videre til barna mine. Jeg vil ikke ha barn hvis sannsynligheten er stor for at de arver galskapen min.

Jeg trodde jeg var en lovende ung jente. Nå er jeg bare en trist, trist liten sak.

Men.. what to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære Toci!

Jeg tror ikke jeg har "snakka" med deg før, men jeg vil likevel si at jeg føler med deg. Skjønner hvordan du føler det med tanke på graviditet/barn. Jeg har det på samme måte. Ønsker meg så innmari barn, men er ofte svært deprimert - hvordan skal jeg da tørre å bli gravid? Mannen min vil heller ikke at jeg skal bli gravid så lenge jeg er så langt nede.

Håper det snart vil gå bedre med deg. Ta det med ro, ikke slit deg fullstendig ut med å prøve å bli bedre. Gi deg sjøl litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, du må sannsynligvis bruke litium eller en annen stemningsstabilisator resten av livet.

Sannsynligheten for at barnet ditt får bipolar lidelse er større enn hos de som ikke har denne lidelsen. Sannsynligheten for dette er ca. 25% hos deg.

Før du blir gravid bør du konferere nøye med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke gal fordi om du er manisk depressiv. Moren min har denne diagnosen, hun var innlagt et par ganger da jeg var barn. Siden begynte hun på lithium, og har aldri vært verken depressiv, manisk eller psykotisk siden. (maaange år siden). Hun burde begynt på medisinen mange år før, men det var så mye fordommer...

Må bare si at jeg ALDRI har lidt av at mamma har denne sykdommen, og om det så skulle vise seg at jeg arvet den, ville jeg ikke fortvile av den grunn.

Ikke la en slik diagnose ta fra deg tvilen om at du vil bli en god mor!!

Du virker intelligent og fornuftig(lest andre innlegg osv), så om du så skulle være invalidiserende syk pga av bipolar lidelse, vil det ganske sikkert kunne bedres betraktelig med medisin!!

Og da er bipolar lidelse INGEN grunn til at du i det hele tatt skulle vurdere å ikke få barn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...