Gå til innhold

Herpes

Gjest hersens herpes

Anbefalte innlegg

Gjest hersens herpes

Syptomene startet med en intens kløe.Etter ca 4 dager kunne jeg se små hevelser helt fremme på ve.labia major.En brennende fornemmelse kom.I dagene som fulgte kom det stadig mer, og det strakk seg bakover.Var til lege, som bare ved å se utslettet konkluderte med herpes. Jeg har ikke hatt feber. Alm.tilstanden har vært uten noen anmerkning.Mine spørsmål er:

Utslettet går fra overgangen mons pubis/ve.labia major, går avbrutt helt opp til begynnelsen av setefuren. Utslettet kom med flere dagers mellomrom, men avtar i intensitet bakerst. Er dette et vanlig forløp? Er det nødvendig med en herpes test, eller kan jeg slippe det? Min mann har ingen symtomer.Jeg har selv hatt munnsår siden barneskolen. Er forløpet på herpes 1 og 2 lik? Ingen av de væskefylte blemmene har bristet så langt. Har begynt med antiviralmed.Hvor langt i forløpet kan jeg være kommet? Hva kan lindre dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156227-herpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er ikke mulig å stille noen sikker diagnose uten å ha undersøkt en pasient. Etter din beskrivelse er det ikke usannsynlig at det er herpes infeksjon, men sikker er jeg ikke. Det kan være vanskelig å diagnostisere sikkert når utseendet er ikke helt typisk. Laboratorieundersøkelser er meget gode om det tas prøve meget tidlig i forløpet, direkte fra stedet, helst fra blemmene. Blodprøvene er mer usikre. Det er nyanseforskjeller mellom herpes type 1 og 2, men det er vanskelig å skille på klinisk grunnlag. Differensieringen har ingen praktisk betydning. Noe forskjell er det i senere forløpet, da type 2 har en sterkere tendens til å komme igjen. Utover bruken av antiviralt middel, som kan forkorte og mildne forløpet, er det ikke så mye man kan gjøre. Gjør det mye vondt kan du ta smertestillende midler. Ved førstegangsinfeksjon kan det vare i et par uker (plus minus), men det er stor variasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156227-herpes/#findComment-1003960
Del på andre sider

Gjest hersens herpes

Xylocain-krem for å bedøve litt, kan hjelpe.

Tusen takk for rådet, det høres mer humant ut enn det jeg har brukt.I stor fortvilelse har jeg prøvd meg frem. Jeg har tidligere brukt Vademekum på munnsår. Jeg ville prøve det, men nå på et langt mer følsomt område.Jeg brukte en Q tips og penslet på et mikroskopisk område for å teste det ut. Det sved noe så grusomt at jeg ikke visste min arme råd, men jeg sto det av. Det som skjedde når svien avtok var at området kjentes bedøvd ut i lang tid etterpå. Jeg har siden brukt det, tiltross for at det var ren tortur når jeg kom bort i slimhinnene. Men det fungerte.Jeg var svært redd for infeksjoner i forbindelse med utbruddet, så det var også en grunn for mitt valg av Vademecum. Jeg tør ikke råde noen til å prøve dette. Forsøket sier i allefall noe om desperasjonen og hjelpeløsheten jeg har følt. Jeg fikk resept på smertestillende tabletter, uten disse hadde jeg hatt enda større problemer. Jeg har forstått at vi er mange i herpesklubben. Noen har sikkert prøvd seg frem slik som jeg. Jeg ønsker å få høre om alt som har fungert. For dette får jeg sikkert igjen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156227-herpes/#findComment-1007382
Del på andre sider

Gjest uystuyst

Tusen takk for rådet, det høres mer humant ut enn det jeg har brukt.I stor fortvilelse har jeg prøvd meg frem. Jeg har tidligere brukt Vademekum på munnsår. Jeg ville prøve det, men nå på et langt mer følsomt område.Jeg brukte en Q tips og penslet på et mikroskopisk område for å teste det ut. Det sved noe så grusomt at jeg ikke visste min arme råd, men jeg sto det av. Det som skjedde når svien avtok var at området kjentes bedøvd ut i lang tid etterpå. Jeg har siden brukt det, tiltross for at det var ren tortur når jeg kom bort i slimhinnene. Men det fungerte.Jeg var svært redd for infeksjoner i forbindelse med utbruddet, så det var også en grunn for mitt valg av Vademecum. Jeg tør ikke råde noen til å prøve dette. Forsøket sier i allefall noe om desperasjonen og hjelpeløsheten jeg har følt. Jeg fikk resept på smertestillende tabletter, uten disse hadde jeg hatt enda større problemer. Jeg har forstått at vi er mange i herpesklubben. Noen har sikkert prøvd seg frem slik som jeg. Jeg ønsker å få høre om alt som har fungert. For dette får jeg sikkert igjen...

Du får kjøpt Xylocain uten resept. Det er en ganske lite tube. Eurax, tror jeg faktisk også er brukbart. Venninnen min som har herpes brukte potetmel en gang i mangel av noe annet, tror det lindret litt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156227-herpes/#findComment-1007962
Del på andre sider

Gjest hersens herpes

Du får kjøpt Xylocain uten resept. Det er en ganske lite tube. Eurax, tror jeg faktisk også er brukbart. Venninnen min som har herpes brukte potetmel en gang i mangel av noe annet, tror det lindret litt.

Potetmel høres faktisk lurt ut. Har brukt det på bleieutslett/sårrumpe hos ungene mine. Det fungerte svært godt på det i allefall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156227-herpes/#findComment-1008503
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...